Gravid. Jobber timer og prøvetid!

Evette

Gift med forumet
Jeg startet i jobben min i september med prøvetid på 6 mnd. På sikt får jeg nok heltidstilling, men i kontrakten min nå står det ikke prosent eller antall timer jeg har krav på. Sjefen vet at jeg vil jobbe mest mulig å setter meg opp deretter.
Men så blir jo vi uplanlagt gravid.
Og nå kjenner jeg litt på ubehaget.. Har jeg like mye rettigheter som en i fast stilling?
Jeg har lest at prøve tiden min kan bli forlenget ved mye sykdom/fravær. Gjelder deg også ved svangerskap/barsel? Prøvetiden går ut i mars. Jeg håper og tror at jeg slipper noe fravær før den tid men man vet jo aldri.
Risikerer jeg at prøvetiden kan bli dradd ut ved sykmelding?
Sjefen er verdens herligste og jeg er ikke redd for at han ser negtaivt på dette på noen måte, men han er jo bare eid av en privat person som håver inn penger.
NÅ kjenner jeg at jeg gruer meg til å gjøre dette offentlig:(

Du har akkurat samme rettigheter i prøveperioden som en fast stilling - og sjefen kan ikke begrunne at du ikke får fast stilling med graviditet. :) prøveperioden kan bli forlenget ja, men det skal vel en del sykemelding til :)

Og har du fast stilling anbefaler jeg at du får inn i arbeidsavtalen hvor mange timer du har krav på minimum, selv om du ikke har full stilling. Viktig punkt i arbeidsavtaler som skal stå der i følge arbeidsmiljøloven ;) ;)

Og har du fast stilling anbefaler jeg at du får inn i arbeidsavtalen hvor mange timer du har krav på minimum, selv om du ikke har full stilling. Viktig punkt i arbeidsavtaler som skal stå der i følge arbeidsmiljøloven ;) ;)
Men jeg har jo ikke krav på noe? I kontrakten står det at jeg jobber timer elns. Det var usikkert I starten hvor mye timer han kunne tilby, derfor ble det slik. Men klart, jeg kan høre om jeg kan få en stilling nå. Jeg jobber minst 50 % og opp til 100 innimellom..

Ja, Hmm, litt vanskelig :) Enten jobber man ekstra, vikar eller tilkallingshjelp. Eller så har man en fast stilling, og da ville jeg tatt en snakk med sjefen for å høre hvor mye han kan tilby av stillingsprosent eller timer per uke.. I prinsippet har du jo ikke krav på noen timer som helst om det ikke står i kontrakten. Og det ville jeg ordnet før jeg fortalte om graviditeten..fordi man vet jo aldri..!

Ja, Hmm, litt vanskelig :) Enten jobber man ekstra, vikar eller tilkallingshjelp. Eller så har man en fast stilling, og da ville jeg tatt en snakk med sjefen for å høre hvor mye han kan tilby av stillingsprosent eller timer per uke.. I prinsippet har du jo ikke krav på noen timer som helst om det ikke står i kontrakten. Og det ville jeg ordnet før jeg fortalte om graviditeten..fordi man vet jo aldri..!
Da blir det ekstra da på meg? Jeg må lete frem kontrakten å se hva som står! Men jeg passerer 12 uker i utgangen av februar. Skal jeg da vente til prøvetiden er over før jeg forteller om graviditet kan jeg ikke si det til noen siden han kjenner noen av mine venner/familie. Og magen blir jo sikkert vansklig å holde skjult! Viss han da ikke kan tilby fast før den hersens prøvetida er ute.. Men føler det også blir så feil. "Hei ****** jeg må få vite hvor jeg står, for jeg er nemmelig gravid:p så nå må du ansette meg og så må du finne en vikar med tiden" uff:p Som sagt. Han er verdens greieste å sympatiske person. Å jeg tror han vil gjøre alt han kan for at det skal bli best mulig for meg!

Jo hvis han er en sånn sjef er det jo ingen problem. ikke misforstå meg, du vet best selv:) jeg trodde du jobbet i en fast stilling :) men om det skulle bli noen problemer pga du sier du er gravid, har du i allefall alle rettighetene på din side!! Lykke til :)

Da blir det ekstra da på meg? Jeg må lete frem kontrakten å se hva som står! Men jeg passerer 12 uker i utgangen av februar. Skal jeg da vente til prøvetiden er over før jeg forteller om graviditet kan jeg ikke si det til noen siden han kjenner noen av mine venner/familie. Og magen blir jo sikkert vansklig å holde skjult! Viss han da ikke kan tilby fast før den hersens prøvetida er ute.. Men føler det også blir så feil. "Hei ****** jeg må få vite hvor jeg står, for jeg er nemmelig gravid:p så nå må du ansette meg og så må du finne en vikar med tiden" uff:p Som sagt. Han er verdens greieste å sympatiske person. Å jeg tror han vil gjøre alt han kan for at det skal bli best mulig for meg!
Viss du kjenner han og vet han gjør det beste for deg er det bare å fortelle han. Ellers hadde nok jeg villet vente til kontrakten var skrevet. Det sies at gravide ikke skal diskrimineres. Men har lest om uttal av saker hvor den ansatte plutselig blir uaktuell etter å ha fortalt om graviditet. Håper sjefen din er grei :)

Viss du kjenner han og vet han gjør det beste for deg er det bare å fortelle han. Ellers hadde nok jeg villet vente til kontrakten var skrevet. Det sies at gravide ikke skal diskrimineres. Men har lest om uttal av saker hvor den ansatte plutselig blir uaktuell etter å ha fortalt om graviditet. Håper sjefen din er grei :)
Ja, jeg vet han vil gjøre det som blir best. Men han er under et strengt budsjett fra han som eier butikken så jeg håper det ikke blir noe kluss der. Vi er helt avhengig av at jeg skal kunne jobbe for å få alt til å gå rundt! Og jeg er ikke gira på å gå tilbake til dagpenger! Men jeg skal dit nå på mandag igjen. Så da kan jeg ta en skikkelig prat med han. Høre litt når han tenker vi evt kan endre kontrakten og jeg kan få fast stilling. Det blir lettete for meg å nyte svangerskapet viss jeg får dette på plass!

Prøvetiden kan forlenges med tilsvarende dager du har vært syk - men den er jo ´snart´ over så det går nok bra! :-D
Jeg håper det ordner seg for deg i jobben og med stillingen, lykke til! :)

Back
Topp