Gravid, jerntilskudd, hvor mye?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
På Apotek1 sin webside står det at gravide skal ha 15 mg jerntilskudd daglig.
1c5f4cdd7b2bc6675b5f3604df42f6a1

På jerntilskuddpakken står det 36mg.
0ece7c9f0199261ba044331f329a886c

Blir forvirret jeg nå. Hva skal jeg forholde meg til?

Du skal vel ikke ta om ikke du har fått påvist anemi? Jordmor doserte for meg. Tror det var 200. :)

Jeg må ta 100 mg en dag, pause en dag, så 200 mg, så pause så 100 mg. Var helt tom for jern så sikkert derfor :-)

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta noe så lenge blodprøvene ser fine ut

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte å ta noe så lenge blodprøvene ser fine ut
Jeg har alltid hatt lave blodverdier. Jeg lå konsekvent på grensen til å kunne gi blod, så de pakket på meg masse jerntabletter etter hver runde for å få verdiene innenfor igjen.

Jeg har alltid hatt lave blodverdier. Jeg lå konsekvent på grensen til å kunne gi blod, så de pakket på meg masse jerntabletter etter hver runde for å få verdiene innenfor igjen.
Men sa de ikke noe om hvor mye du skal ta? Om legen mener du bør ta jerntilskudd, så bør de jo kunne gi beskjed om hvor mye og.

Men samtidig så er det vel mange leger som ikke henger helt med og.
Hadde selv noe lavt innhold her, men legen min mente det var bra nok siden det var innenfor normalverdiene. JM var noe usikker siden nivået var under 60, men blodprosenten var fin...

Du skal ikke ta tilskudd med mindre legen har sagt det, og da spørr du vedkommende om dosen.

Apoteket sier hvor mye du trenger. Ikke hvor mye tilskudd. Du får der gjennom kosten. Det står at man kan vurdere tilskudd i samråd med lege ved behov, vi andre skal spise fornuftige, jernholdige matvarer, det holder.

Ikke begynn med jerntilskudd uten legen sier det!!!! Viktig. For mye er like farlig som for lite, nemlig. Minst.

Back
Topp