Gravid igjen

KalliopeL

Andre møte med forumet
Jeg har altså klart å bli gravid igjen på tross av prevensjon. Baby er 5 mnd, og jeg er ikke engang ferdig med fødselsdepresjon.
Er det noen her som har tatt abort tidligere? Får man psykiske plager etterpå?
 
Jeg har altså klart å bli gravid igjen på tross av prevensjon. Baby er 5 mnd, og jeg er ikke engang ferdig med fødselsdepresjon.
Er det noen her som har tatt abort tidligere? Får man psykiske plager etterpå?

Oi! Har du fødselsdepresjon i tillegg? Klem til deg! Har bare hatt ufrivillig abort (spontanabort), og det var tøft. Håper du finner ut av hva du gjør, og tar valg som er rett for deg! Har ingen gode råd, vil bare ønske deg all lykke til! [emoji8]
 
Wow! Så leit at du er deprimert! Håper du får god oppfølging! Jeg har heller aldri tatt abort, men tipser deg om å poste inne på generelt - der er det mange flere folk og helt sikkert noen som har opplevd noe lignende. Lykke til, og sender gode klemmer!
 
Hei!
Jeg har ikke tatt abort, men jeg har flere venninner som har gjort det. De valgte abort fordi graviditeten av ulike grunner ikke var korrekt for dem. De sier at de i etterkant er glade for valget sitt! :)
Ta kontakt med legen din eller jordmor, og snakk med de om hva som er rett for deg! [emoji170][emoji171][emoji172]
Lykke til! Masse gode klemmer [emoji170][emoji172][emoji171]
 
Veldig leit å høre at du går gjennom en fødselsdepresjon, og at du på toppen av dette ble gravid igjen, uønsket. Sender mange klemmer [emoji173]️

Jeg har vært gjennom én abort, for veldig mange år siden. Jeg har aldri angret på valget jeg tok og kan ikke si at jeg har fått psykiske plager. Den første tiden etterpå lurte jeg på hvordan ting kunne vært, men har alltid klart å minne meg selv på at det var det riktige valget. Jeg har oppriktig ment at jeg tok det riktige valget, ikke bare fortalt meg selv det, fordi det var nøye gjennomtenkt. Det var veldig tungt å våkne etter selve inngrepet, og det kom mange tårer de første dagene. Jeg tror ikke det er mulig å unngå tårer fullstendig, men man trenger heller ikke å få alvorlige plager.

Reaksjoner etter abort er nok veldig individuelt. Jeg vil tro at de som får vedvarende psykiske plager kanskje er de som tar en abort når de kanskje egentlig ikke, innerst inne, ønsker å ta den. Kanskje på grunn av press eller en forhastet beslutning.

Det er helt umulig å si hvordan akkurat du vil reagere. Jeg vil bare råde deg til å tenke godt gjennom både fordeler og ulemper, selv om du nå kanskje har bestemt deg. Hvis du da faktisk bestemmer deg for å ta en abort blir det trolig enklere for deg i ettertid dersom du kan fokusere på at valget var godt gjennomtenkt og du kan huske hvorfor du faktisk gjorde det. Det kan være fint å tenke på ulempene også, for å huske at fordelene vektet tyngre. Da blir du kanskje ikke sittende og føle deg «etterpåklok» i den forstand at du finner grunner til hvorfor valget var feil. Dette var litt vanskelig å formulere, kjenner jeg, men gir det noen mening?

Ønsker deg masse lykke til! [emoji173]️ Hvis det er noe annet du lurer på kan du gjerne sende meg privat melding også.
 
Jeg har nå gjennomgått en kirurgisk abort, og et i strålende form. Det er selvfølgelig veldig trist, men jeg gjorde for samboer og baby. Jeg er tross alt bare 20 år gammel, og full av panikkangst etter forrige fødsel. [emoji24]
 
Jeg har nå gjennomgått en kirurgisk abort, og et i strålende form. Det er selvfølgelig veldig trist, men jeg gjorde for samboer og baby. Jeg er tross alt bare 20 år gammel, og full av panikkangst etter forrige fødsel. [emoji24]

Mange klemmer sendes til deg [emoji170][emoji171][emoji172]
 
Jeg har nå gjennomgått en kirurgisk abort, og et i strålende form. Det er selvfølgelig veldig trist, men jeg gjorde for samboer og baby. Jeg er tross alt bare 20 år gammel, og full av panikkangst etter forrige fødsel. [emoji24]

Klemmer til deg! [emoji173]️ Tenk på at du gjorde det som var riktig, og aldri tvil på det. En baby til kan du få når du føler deg klar for det! [emoji173]️
 
Jeg har nå gjennomgått en kirurgisk abort, og et i strålende form. Det er selvfølgelig veldig trist, men jeg gjorde for samboer og baby. Jeg er tross alt bare 20 år gammel, og full av panikkangst etter forrige fødsel. [emoji24]

Høres ut som riktig valg for deg. Håper du har skaffet deg prevensjon også så du slipper dette igjen, før du evt er helt klar for det.
 
Jeg har nå gjennomgått en kirurgisk abort, og et i strålende form. Det er selvfølgelig veldig trist, men jeg gjorde for samboer og baby. Jeg er tross alt bare 20 år gammel, og full av panikkangst etter forrige fødsel. [emoji24]
Gode klemmer:Heartred
 
Takk for klemmer, og gode ord. <3 Fikk satt inn en hormonspiral under inngrepet. Brukte P-piller, men de stoler jeg ikke på lenger.
 
Back
Topp