Gravid i utlandet

RoXXy

Betatt av forumet
Hei alle sammen!
Ny her, og kommer inn helt på tampen etter å ha sniklest en stund.

Er 8+1 i dag, norsk, men bosatt i utlandet, Spania, Gran Canaria. Gravid for første gang.
Jeg tenkte at det kunne være morsomt å sammenligne litt erfaringer fra Norge og utlandet.
Tenkte på å kanskje lage en dagbok også?

Så langt har jeg tatt en hjemmetest (3 uker siden) og var hos legen for første gang i går.
Jeg ventet at legen skulle teste meg, og liksom bekrefte graviditeten, men nei da.
Hun sa bare: "Har du sett to streker på hjemmetesten?"
Jeg nikket.
"Okei", sa hun. "Da er det ikke noe å lure på!"
Så skrev hun ut resept på diverse som jeg kanskje kan komme til å trenge (mot halsbrann, smertestillende etc), og satte opp en avtale med jordmor om 2 uker.

Så skal jeg gå til jordmor og gynekolog ca. annen hver gang gjennom svangerskapet, forsto jeg.

Gikk derfra litt perpleks:rolleyes:
Ikke en test en gang for å bekrefte liksom! Haha!
Fikk også beskjed om å ikke spise noe rått (fisk, kjøtt), og kjæresten (han var med) fikk beskjed om å ikke spise sushi foran meg:D

På apoteket kjøpte jeg folat for en måned, og betalte 2 euro (litt under 20 kr) for det.
Alle konsultasjoner hos lege, jordmor og gynekolog er gratis, og jeg får 3 ultralyder i løpet av svangerskapet,

Hvordan er det i Norge? Hvor mange ultralyder? Betaler dere noe i egenandel for konsultasjoner i det offentlige?
Hva koster folat for eksempel? Hvor ofte går dere til jordmor/gynekolog?
(Ja, jeg vet at det går an å google, men er interessert i personlige erfaringer dere har:p)

Oj så fint å være gravid i Spania, da! :)

Her får vi bare en ultralyd, og ikke før i uke 18. Men har man mistet før, eller har andre komplikasjoner får man tettere oppfølging og tidlig ultralyd. Dette varierer endel hvor i landet du er. Siden ordinær ultralyd er så sein, så velger mange å betale for tidlig ultralyd selv, det gjorde også vi.

Vi kan velge å gå til jordmor eller lege eller å bytte på, men det er dessverre ikke alle steder som har full jordmor-dekning. Vi har valgt å bare gå til jordmor, jeg føler at jordmødre flinkest og mest forståelsesfulle:) Man får første time til lege/jordmor mellom uke 8-12. Vi skal i uke 9, som er neste uke:) Så har man sjekk til sammen 8 ganger, tror jeg, inkludert ultralyd.

Jeg husker ikke heelt hva folat koster, kjøpte en sånn pakke med gravid-vitaminer på apoteket, kostet litt over 300kr, men husker ikke hvor mange dager de varer, kanskje 30 dager.

Her sier de at du fint kan spise sushi, bare det er laget på et hygenisk sted, og fisken er fersk, men tunfisk skal man ikke spise.
Og ellers ikke spise rått kjøtt/fisk.

Jeg er 8+1 og førstegangsgravid :)

Wow, det er litt forskjellig tydeligvis :)
Blir spennende å se hva mer jeg oppdager framover, med besøk hos jordmor etc.

Planen om å holde graviditeten hemmelig noen uker til gikk i alle fall i vasken ganske fort, i en bursdag på søndag.
En observant svigersøster la merke til at jeg ikke drakk vin, ikke spiste serrano skinke, ikke spiste tunfisk-tartar (hvorfor bestilte de akkurat disse tingene denne dagen!!:p). Da vi kom til champagnen tok jeg et glass for å skåle, og liksom nippet, men det hjalp ikke.

Katta var ute av sekken:rolleyes: Hun sa i alle fall ikke noe til resten av familien da, uten om mannen sin;)

Hei alle sammen!

Er 8+1 i dag, norsk, men bosatt i utlandet, Spania, Gran Canaria. Gravid for første gang.
Jeg tenkte at det kunne være morsomt å sammenligne litt erfaringer fra Norge og utlandet.

Så langt har jeg tatt en hjemmetest (3 uker siden) og var hos legen for første gang i går.
Jeg ventet at legen skulle teste meg, og liksom bekrefte graviditeten, men nei da.
Jeg nikket.
Så skrev hun ut resept på diverse som jeg kanskje kan komme til å trenge (mot halsbrann, smertestillende etc), og satte opp en avtale med jordmor om 2 uker.

Så skal jeg gå til jordmor og gynekolog ca. annen hver gang gjennom svangerskapet, forsto jeg.

Fikk også beskjed om å ikke spise noe rått (fisk, kjøtt), og kjæresten (han var med) fikk beskjed om å ikke spise sushi foran meg:D

På apoteket kjøpte jeg folat for en måned, og betalte 2 euro (litt under 20 kr) for det.
Alle konsultasjoner hos lege, jordmor og gynekolog er gratis, og jeg får 3 ultralyder i løpet av svangerskapet,

Hvordan er det i Norge? Hvor mange ultralyder? Betaler dere noe i egenandel for konsultasjoner i det offentlige?
(Ja, jeg vet at det går an å google, men er interessert i personlige erfaringer dere har:p)

Hei! Jeg gikk gravid med min eldste som nå er 15 på Gran Canaria. Helsevesenet der er fantastisk, har ikke noe jeg kunne klage på! Fødte på materno i las palmas. Deretter fikk jeg sønnen min i Norge, helt greit det også. Litt forskjellig praksis, i hovedsak følte jeg meg bedre "passet på" i Spania. Denne gangen er jeg gravid med tvillinger som skal komme i desember, og vi bor i Malaga. Så da blir det en helt ny opplevelse denne gangen også:p

Hei alle sammen!

Jeg nikket.

Spennende å bo der da! Hvor lenge har du bodd der?

I Norge er all medisinsk hjelp under svangerskapet gratis. Det er kun en ultralydundersøkelse som staten dekker, hvis det ikke er spesielle forhold som gjør at en trenger fler.

Folat er ikke spesielt dyrt syns jeg, selv om det nok er billigere der. Tror jeg betaler rundt 100kr for 100 tabletter om jeg ikke husker feil :-)

Ellers er det jo veldig godt å være i foreldrepermisjon her da :-)

Hei! Jeg gikk gravid med min eldste som nå er 15 på Gran Canaria. Helsevesenet der er fantastisk, har ikke noe jeg kunne klage på! Fødte på materno i las palmas. Deretter fikk jeg sønnen min i Norge, helt greit det også. Litt forskjellig praksis, i hovedsak følte jeg meg bedre "passet på" i Spania. Denne gangen er jeg gravid med tvillinger som skal komme i desember, og vi bor i Malaga. Så da blir det en helt ny opplevelse denne gangen også:p

Så herlig å høre at du var fornøyd med helsevesenet på Gran Canaria!
Har egentlig bare hørt positive ting så langt, og har valgt å gå for det offentlige systemet som er dekket gjennom den spanske "folketrygden".
Har også helseforsikring så jeg kan gå privat, men samboeren min som er spansk mener at det offentlige systemet ofte er det beste.

Snakket du godt spansk da du fødte i Las Palmas?
Regner med at det er dit jeg skal også:)

Spennende å bo der da! Hvor lenge har du bodd der?

I Norge er all medisinsk hjelp under svangerskapet gratis. Det er kun en ultralydundersøkelse som staten dekker, hvis det ikke er spesielle forhold som gjør at en trenger fler.

Folat er ikke spesielt dyrt syns jeg, selv om det nok er billigere der. Tror jeg betaler rundt 100kr for 100 tabletter om jeg ikke husker feil :)

Ellers er det jo veldig godt å være i foreldrepermisjon her da :)

Jeg har bodd på Gran Canaria mer eller mindre fast de siste tre årene.
Nå er det ganske klart at jeg blir her, og ikke kommer hjem til Norge, i alle fall ikke med det første:D

Den norske foreldrepermisjonen skulle jeg gjerne hatt!:p
Jeg er selvstendig næringsdrivende her, men får heldigvis det samme som fast ansatte, hele 4 måneder med permisjon!:rolleyes:
Juuhu!

Så herlig å høre at du var fornøyd med helsevesenet på Gran Canaria!
Har egentlig bare hørt positive ting så langt, og har valgt å gå for det offentlige systemet som er dekket gjennom den spanske "folketrygden".
Har også helseforsikring så jeg kan gå privat, men samboeren min som er spansk mener at det offentlige systemet ofte er det beste.

Snakket du godt spansk da du fødte i Las Palmas?
Regner med at det er dit jeg skal også:)

Jeg brukte det offentlige:) Skal gjøre det denne gangen også, og håper det er like bra her som på GC. Jeg er norsk, men snakker flytende spansk så språket var ikke noe hinder. Leste meg opp på alle gravid-ordene og føde-ordene da, der kunne jeg ikke alt :p

Jeg brukte det offentlige:) Skal gjøre det denne gangen også, og håper det er like bra her som på GC. Jeg er norsk, men snakker flytende spansk så språket var ikke noe hinder. Leste meg opp på alle gravid-ordene og føde-ordene da, der kunne jeg ikke alt :p

Samme her! Spansken går greit, men når det gjelder gravidvokabular har jeg ikke peil:p
Fått en bok, så får lese meg litt opp!

Oppdaterer litt her for de som er interessert i å lese om hvordan det er å være gravid på Gran Canaria:)
For meg er det morsomt hvis noen svarer med sine tilsvarende erfaringer fra Norge.

Denne uka (da jeg var 10+0) hadde jeg første time hos jordmor. Vanligvis skjer dette i uke 8.
Litt nervøs, men hadde lest på nett hva som kom til å skje mer eller mindre.

Hun:
-sjekket blodtrykket
-målte og veide meg
-gav masse informasjon om hvordan ta vare på seg selv (mat, trening/aktivitet etc). Tunfisk på boks, laks og sushi er ikke godkjent her, for eksempel:(
-fortalte litt om hva jeg kunne vente meg fremover av oppfølging

Ble overrasket over å se at jeg skal inn til kontroller hver fjerde uke! Og noen måneder mer!
Føler meg passet på:D
Man går cirka hver andre gang til jordmor og gynekolog, som er en fast person hver gang.
Til og med tannlegetime ble satt opp til meg, og det dekkes gjennom den spanske "folketrygden".

Noe som ikke var like digg, var at jeg om ca 2 uker må ta denne berømte glukose-testen.
Det må visst alle gravide her. Jeg er ikke i nærheten av risikosone for diabetes, ikke overvektig eller noe slikt.
Men toxoplasmose var helt unødvendig å testes for, fikk jeg beskjed om:rolleyes: Svært liten risiko, sa jormor.

Om to og en halv uke er jeg litt over 12 uker, og skal ta første ultralyd med trippel screening. Nervøs!:nailbiting: Totalt er det 3 stykk ultralyder.
Det blir også mitt første møte med gynekologen.
Spent på hva slags utstyr de har:)

Så langt er jeg storfornøyd med det spanske helsevesenet. Helt topp!:happy:

Oppdaterer litt her for de som er interessert i å lese om hvordan det er å være gravid på Gran Canaria:)
For meg er det morsomt hvis noen svarer med sine tilsvarende erfaringer fra Norge.

Denne uka (da jeg var 10+0) hadde jeg første time hos jordmor. Vanligvis skjer dette i uke 8.

Hun:
-sjekket blodtrykket
-målte og veide meg
-gav masse informasjon om hvordan ta vare på seg selv (mat, trening/aktivitet etc). Tunfisk på boks, laks og sushi er ikke godkjent her, for eksempel:(

Ble overrasket over å se at jeg skal inn til kontroller hver fjerde uke! Og noen måneder mer!
Man går cirka hver andre gang til jordmor og gynekolog, som er en fast person hver gang.
Til og med tannlegetime ble satt opp til meg, og det dekkes gjennom den spanske "folketrygden".

Noe som ikke var like digg, var at jeg om ca 2 uker må ta denne berømte glukose-testen.
Det må visst alle gravide her. Jeg er ikke i nærheten av risikosone for diabetes, ikke overvektig eller noe slikt.
Men toxoplasmose var helt unødvendig å testes for, fikk jeg beskjed om:rolleyes: Svært liten risiko, sa jormor.

Om to og en halv uke er jeg litt over 12 uker, og skal ta første ultralyd med trippel screening. Nervøs!:nailbiting: Totalt er det 3 stykk ultralyder.

Så kjekt at dere som går gravide i Spania blir så godt fulgt opp.
Heldig som får 3 ultralyder :-)
En trenger ikke være overvektig for å få svangerskaps diabetes, eg har tatt en slik glukose test nå, og er ikke overvektig, er andre ting som også kan gi svangerskaps diabetes og da er det lurt å finne det ut tidlig slik at en blir fulgt ekstra opp. Eg hadde heldigvis veldig fine prøver :-)

Hun:
-sjekket blodtrykket
-målte og veide meg

Syns det er veldig interessant å høre hvordan det er der, så du må gjerne oppdatere mye for min del :-)

Foreløpig er jeg så kort på vei at jeg ikke føler jeg trenger noe særlig oppfølging, bortsett fra et par ting som har med min helse fra tidligere å gjøre. Husker ikke hvordan det var de andre gangene jeg var gravid, glemmer så raskt :-P

Men er vanlig å gå annenhver gang til lege og jordmor i Norge, ca en måned mellom hver. Men ofte begynner man ikke å gå før etter uke 16, mener jeg å huske... Foruten tidlig ul som jeg får pga komplikasjoner tidligere kommer jeg nok ikke til å ta kontakt med jordmor før etter sommeren tenker jeg :-)

Så kjekt at dere som går gravide i Spania blir så godt fulgt opp.
Heldig som får 3 ultralyder :)
En trenger ikke være overvektig for å få svangerskaps diabetes, eg har tatt en slik glukose test nå, og er ikke overvektig, er andre ting som også kan gi svangerskaps diabetes og da er det lurt å finne det ut tidlig slik at en blir fulgt ekstra opp. Eg hadde heldigvis veldig fine prøver :)

Er ikke helt opplyst om svangerskapsdiabetes, så det visste jeg ikke.
Syntes bare at det var litt rart at alle må testes, uansett risiko eller om man er i faresonen:)
Men helt greit da, bra at det sjekkes egentlig.

Syns det er veldig interessant å høre hvordan det er der, så du må gjerne oppdatere mye for min del :)

Foreløpig er jeg så kort på vei at jeg ikke føler jeg trenger noe særlig oppfølging, bortsett fra et par ting som har med min helse fra tidligere å gjøre. Husker ikke hvordan det var de andre gangene jeg var gravid, glemmer så raskt :p

Men er vanlig å gå annenhver gang til lege og jordmor i Norge, ca en måned mellom hver. Men ofte begynner man ikke å gå før etter uke 16, mener jeg å huske... Foruten tidlig ul som jeg får pga komplikasjoner tidligere kommer jeg nok ikke til å ta kontakt med jordmor før etter sommeren tenker jeg :)

Føler egentlig ikke heller at jeg trenger så mye oppfølging foreløpig, men klager ikke heller.
Syntes det var litt voldsomt, men som førstegangsgravid kommer jeg sikkert til å være takknemmelig etterhvert.

Har skjønt at det er mange som går til privat gynekolog i tillegg til oppfølgingen man får i det offentlige.
Virker nesten litt myeo_O

12+1 i dag! :)

I dag har jeg vært på det lokale helsesenteret her på Gran Canaria hvor jeg bor, hvor jeg hadde time for å ta en haug med prøver.
To urinprøver + 5 forskjellige blodprøver som jeg ikke aner hva var alt sammen.

En av dem var i alle fall glukosebelastningstesten som er obligatorisk her for alle.
Gikk helt fint:)
Drikken var en ganske stor flaske med "appelsinsaft" som smakte helt ok. Ventet noe mye verre etter alt jeg har lest :D

Ble mest overrasket over at jeg må ta den en gang til i andre trimester! Synes det er litt voldsomt, ettersom jeg overhode ikke er i risikogruppen.

På fredag har jeg første ultralyd:nailbiting:

Merker allerede at jeg er norsk i et annet land, for en del ting er forskjellig fra hjemme, tror jeg.
Spesielt når det kommer til barneoppdragelse. Fikk høre i går at svigermor sluttet å amme min samboer da han var 8-9 uker, fordi man mente at det ble så vanskelig å få babyen til å gi opp puppen hvis man holdt på for lenge:eek:
Hun sa også at det var greit at babyer fikk ligge å skrike litt, man trengte ikke å storme til for hvert lille pip.
Det ble det bare umulige og bortskjemte unger av.

Vi kommer nok til å ha en del forskjellige meninger fremover:cool:

Ble mest overrasket over at jeg må ta den en gang til i andre trimester! Synes det er litt voldsomt, ettersom jeg overhode ikke er i risikogruppen.
Jeg har også fått beskjed om at jeg skal ta den 2 ganger. Jeg er i risiko-gruppen, men i følge jordmor så er det på vei til å bli obligatorisk i norge også at alle skal igjennom dette

Ååå alle diskusjoner med den kanariske svigerfamilien! Jenten min ville ikke ta smokken, så de prøvde å dyppe den i sukker, de ville jeg skulle ta hull i ørene hennes på klinikken, de ville gi henne kaffe fra før hun var et år. Jeg måtte passe på hele tiden, og de synes nok at jeg var veldig vanskelig! Vi var ikke enig om leggetid, og det er vanlig å ta med babyen ut sent på kvelden. Barneoppdragelse er veldig ulikt synes jeg, men det gikk seg til etterhvert:)

Ååå alle diskusjoner med den kanariske svigerfamilien! Jenten min ville ikke ta smokken, så de prøvde å dyppe den i sukker, de ville jeg skulle ta hull i ørene hennes på klinikken, de ville gi henne kaffe fra før hun var et år. Jeg måtte passe på hele tiden, og de synes nok at jeg var veldig vanskelig! Vi var ikke enig om leggetid, og det er vanlig å ta med babyen ut sent på kvelden. Barneoppdragelse er veldig ulikt synes jeg, men det gikk seg til etterhvert:)

Haha! Kjenner at jeg gleder meg :p
Jeg har nok ikke det mest tradisjonelle norske synet på barneoppdragelse, og mener at veldig mye kan være riktig og bra, men jeg er forberedt på å ta noen kamper.
Heldigvis er samboeren min litt mer på samme linja som meg, selv om det sikkert kan bli noen smådiskusjoner på hjemmebane også.

Hull i øra synes vi begge er helt utelukket i alle fall, og kaffe fra ettårsalder driver de med i bygda i Finnmark der jeg kommer fra også! (uten at jeg mener at det er en god ide!)

I forhold til leggetid tror jeg at jeg vil innrette meg etter hvordan familieliv organiseres her, og jeg synes egentlig det er ganske fint at ungene får være med ut etc, at de alltid er inkludert liksom. At storfamilien gjør det meste sammen :)

Svigerfar kan imidlertid ikke skjønne hvorfor jeg ikke kan ta et lite glass vin, selv om jeg er gravid :cool:

Back
Topp