Gravid i Usa

Bkno9241572

Første møte med forumet
Hei!

Forloveden min er fra USA og vi skal snart gifte oss i Norge. Og jeg vill gjerne føde i Norge, er ikke gravid enda. MEn det kan bli noe kluss med oppholdstillatelse for han, da vi ikke vet om jeg tjente nok i fjor.

Så lurer på om å føde i USA. Når jeg for oppholdstillatelse, så lurer jeg på å føde der? Fordeler og ulemper?
får når jeg får social security så får jeg vel tegnet en forsikring? Så lurer på hvordan det er med jobb der nede, får jeg svangerskaps penger å slikt fra jobben viss jeg får meg jobb? Viss ikke, har jeg rett på noe om han kun jobber?

Finner ikke så mye om dette på nett :/

Så lurer på om noen har vært borti en slik situasjon.

Flytter denne til Generelt for å få flere svar =)

Kan ikke si jeg vet noe om reglene i USA i det hele tatt, men med tanke på hvordan helsesystemet i Norge er så vil det nok være flere ulemper enn fordeler om du sammenligner. Men ang oppholdstillatelse her i Norge så er det vel sånn at dere må ha en viss inntekt for at han skal få oppholdstillatelse.
Har vel ikke så mye å si hva du tjente i fjor om du oppfyller dette pr dags dato.

Kjenner ei som giftet seg med en fra Afrika i våres, og hun hadde ikke noe jobb da og hadde heller ikke hatt på en stund. Kravet hun fikk var at hun måtte få seg en jobb, minimum 60% mener jeg det var, for at han skulle få bli.
Det er visst ganske lang behandlingstid, og han får ikke forlate Norge før den er ferdig behandlet. Kan ikke tenke meg det er noe strengere fra USA enn fra Afrika?

Hei!

Forloveden min er fra USA og vi skal snart gifte oss i Norge. Og jeg vill gjerne føde i Norge, er ikke gravid enda. MEn det kan bli noe kluss med oppholdstillatelse for han, da vi ikke vet om jeg tjente nok i fjor.

Så lurer på om å føde i USA. Når jeg for oppholdstillatelse, så lurer jeg på å føde der? Fordeler og ulemper?
får når jeg får social security så får jeg vel tegnet en forsikring? Så lurer på hvordan det er med jobb der nede, får jeg svangerskaps penger å slikt fra jobben viss jeg får meg jobb? Viss ikke, har jeg rett på noe om han kun jobber?

Hvis det hadde vært meg i din stasjon og jeg hadde hatt mulighet til og føde I Norge, så hadde jeg gjort det. Anbefaler deg og lese om hvordan de Gjør det med graviditet og fødsel der borte da baserer seg på leger i stedet for jordmødre. Sykehusene altså. De har høyere prosent av dødfødsler enn Afrika! Sjekk ut dokumentar på YouTube.

Kan ikke si jeg vet noe om reglene i USA i det hele tatt, men med tanke på hvordan helsesystemet i Norge er så vil det nok være flere ulemper enn fordeler om du sammenligner. Men ang oppholdstillatelse her i Norge så er det vel sånn at dere må ha en viss inntekt for at han skal få oppholdstillatelse.
Har vel ikke så mye å si hva du tjente i fjor om du oppfyller dette pr dags dato.

Kjenner ei som giftet seg med en fra Afrika i våres, og hun hadde ikke noe jobb da og hadde heller ikke hatt på en stund. Kravet hun fikk var at hun måtte få seg en jobb, minimum 60% mener jeg det var, for at han skulle få bli.
Det er visst ganske lang behandlingstid, og han får ikke forlate Norge før den er ferdig behandlet. Kan ikke tenke meg det er noe strengere fra USA enn fra Afrika?
Hvis hun søkte familiegjenforening så var hun utrolig heldig :-o
Dette er nemlig grunnen til at vi bor i Sverige pga avslag og inntektskravet til udi.

Vel aner ikke hvordan systemet i USA er men vet at barnet vil ihvertfall få norsk statsborgerskap om du skulle velge å føde der nede. Og hvis du er usikker på om du har tjent nok så er det greit å søke før du blir gravid slik at du unngår situasjonen vi hadde, der søkte vi nemlig først familiegjenforening, var da ca 6 uker på vei. Fikk avslag så søkte vi turistvisum! Pga avslag ble denne sendt til udi! Siden den ble sendt til udi så tok det lengre tid en forventet + at de brukte ekstra tid så mannen fikk se sin datter for første gang (irl) når hun var 5 uker. Og virkelig ikke noe å anbefale!

Barsel permission i USA er stort sett 14 dager og sykehus koster mye penger. Og pre-natal care tror jeg og du må betale for.

Du kan muligens finne generell info gis ambassaden :) Lykke til :)

Hei!

Hei!

Hei.
Samboeren min er fra usa og vi venter første barn nå snarr. Vi bor i Norge. Den greieste måten for kjæresten din å få oppholdstillatelse i Norge er om han får seg jobb her. Han kan være her 3 mnd på turistvisum og jobbsøkervisum etter det, i 3 mnd.

Ang. svangerskapspenger i usa så tror jeg faktisk ikke det eksisterer, og permisjonen er også veldig kort. Men som med mye ant der kommer det veldig annpå hvor du jobber, mye er opp til arb.giver.
I tillegg er nok ikke kontroller gratis sånn som det er i Norge (tror jeg).

Har vært gjennom heile papirmølla med udi så si ifra om det er noe du lurer på :-)

Hvis hun søkte familiegjenforening så var hun utrolig heldig :-o
Dette er nemlig grunnen til at vi bor i Sverige pga avslag og inntektskravet til udi.

Vet ikke hele prosedyren de har vært gjennom. Har bare fått høre litt nå og da. Såvidt jeg vet så er ikke søknaden ferdig behandlet, men det er dette hun har fortalt meg at hun har fått beskjed om.

Oi, får han lov å være her under behandlingstiden?
Mannen fikk ikke lov å komme på visum til fødselen til vårt første barn en gang!
Trodde ikke de var så milde, men bra om de har blitt det :-)

Oi, får han lov å være her under behandlingstiden?
Mannen fikk ikke lov å komme på visum til fødselen til vårt første barn en gang!
Trodde ikke de var så milde, men bra om de har blitt det :-)

Han får ikke lov til å forlate landet nå, før søknaden er ferdig behandlet. Får heller ikke lov til å jobbe mens han venter :o
Kan ikke dra til Sverige på shopping engang :p

Han får ikke lov til å forlate landet nå, før søknaden er ferdig behandlet. Får heller ikke lov til å jobbe mens han venter :o
Kan ikke dra til Sverige på shopping engang :p
Dårlig at han ikke får jobbe. UDI er umenneskelige :-(
Kjipt å ikke kunne dra ut :-(

Dårlig at han ikke får jobbe. UDI er umenneskelige :-(
Kjipt å ikke kunne dra ut :-(

Mener de snakket om 9 mnd behandlingstid, så det er jo ganske lenge og da. Men nå får han ihvertfall være med sønnen sin.
Han går på norskkurs, som de betaler selv, så han får ihvertfall gjøre noe.men de blir jo litt låst i perioden og da.

Anbefaler deg å lese litt om prenatal care og maternityleave på amerikanske baby forum. Tror de fleste er ute i full jobb etter 6 uker, og du starter først permisjonen når du når termindato eller om fødselen starter før. Det er arbeidsgiver som eventuelt betaler en fødselspermisjon, hvis ikke må du spare en selv. Mener jeg leste at en fødsel kostet opp mot 30 000 norske kroner, og selv med forsikring må du betale en egenandel. Mange betaler seg nesten i hjel på sykehusregninger.

Vet ikke hele prosedyren de har vært gjennom. Har bare fått høre litt nå og da. Såvidt jeg vet så er ikke søknaden ferdig behandlet, men det er dette hun har fortalt meg at hun har fått beskjed om.
Da har de hvert utrolig heldige :-)
Og bedre å være sammen enn adskilt ;-)
Vi har snart bodd her i et år, mannen får heller ikke forlate Sverige og hvis han reiser hjem er risikoen at han må bli der til søknaden er ferdig behandlet!
Men her får de gratis skole og lov til å jobbe da så mye bedre enn Norge.

Back
Topp