Gravid i prøvetid

mamma.j

Andre møte med forumet
Hjelp....eller lykken jeg har ei lita spire i magen ( jepp helt sikker på at det er ei "ei" ). Men det store spørsmåle er at jeg bynte i ny jobb i november, og har prøvetid i 6 mnd :/ Når skal jeg fortelle nyheten til sjefen? er så redd for å miste jobben :(
 
Gratulerer!! Du bør fortelle sjefen det minst 3 mnd før du skal ut i permisjon, men ofte så "avslører" man seg jo før det.. Gravide har et spesielt oppsigelsesvern slik at det skal ikke være noen "fare" ved å si i fra selv i prøvetiden. OM sjefen så skulle si at du ikke får jobbe videre må de bevise at du IKKE er blitt sagt opp pga graviditeten.. Da har du en god sak om sjefen ikke kan komme opp med en god grunn utover at du er gravid... Lurt å være organisert om du har muligheten til det..
 
Takk for svar, kjenner meg litt lettere nu [:)] Tenkte jeg sku organisere meg [:)]
 
Som Pearl sier så har du veldig gode rettigheter i prøvetiden som gravid. Dersom du skulle få en oppsigelse i etterkant av å ha fortalt om graviditeten ligger bevisbyrden på arbeidsgiver og ikke på deg. Dersom en gravid arbeidstaker blir sagt opp i løpet av prøvetiden går man automatisk ut fra at det er pga. graviditeten og det er derfor sjefen din som må bevise at det ikke er det.

Jeg tror du kan ta det helt med ro, men organiser deg gjerne slik som Pearl sier. Skulle du få problemer med arbeidsgiver kan fagforeningen være til god hjelp. Det samme kan også bedriftshelsetjenesten dersom dere har en slik ordning.

Jeg ble forresten gravid i min prøvetid og har bare møtt positive tilbakemeldinger. Jeg gruet meg som et helvette for å fortelle det til sjefen men hun var bare blid og fornøyd og sa at dette hadde de ventet på ettersom jeg både var nygift og i den alderen som jeg er. [;)]
 
Jeg ringte å sa fra meg en ny jobb fordi jeg fant ut at jeg var gravid. De jeg sa nei takk til argumenterte VELDIG for at det *IKKKE skulle ha noe å si. De ville at jeg skulle si ja takk til jobben.............vi ble enig om at jeg skulle ringe når jeg var ferdig med permisjonen ;-)
 
Gravid i prøvetiden jeg og. Men har da jobben enda og det har ikke vært noe problem. Er vel ikke akkurat noen drømmesituasjon for sjefen men det er jo ikke mitt problem[:D]
 
Vel nå har det seg sån at jeg blir sendt bort på opplæring om 2 uker, blir borte i 7 uker. burde jeg fortelle sjefen om graviditeten før jeg drar, eller vente til jeg kommer hjem? er 7+5 er vel en 16-17 uker når jeg kommer tilbake. huff som jeg gruer meg til å si det.... :(
 
Takk for alle gode råd:) har fortalt det på jobb i dag, og det gikk kjempefint :) *lykke* Nå kan jeg endelig puste ut og kose meg med graviditeten 
 
Gratulerer! Bedre å vite enn å leve i uvisshet om hva som skjer hvis man sier ifra... Jeg er i uke 6, veldig tidlig, pluss at jeg er student og må søke jobber. Jobber et sted nå, og lurer på når jeg skal si ifra, om jeg får jobb der hvis jeg sier ifra.. Men det er vel personavhengig (sjefen), til tross for regelverk.. Krysser fingrene for at spiren blir, sender masse kjærlighet til den hver dag :) Og håper alt ordner seg for meg/oss også....:)
 
Back
Topp