Gravid i medleverturnus

Lemonpopp

Andre møte med forumet
Noen her som jobber medleverturnus og er/har vært gravid og kan fortelle litt om sin erfaring?

Jeg jobber for øyeblikket 100% på privat barnevernsinstitusjon. Jobber 3/7 4/7 turnus (3 døgn på, 7 av og 4 døgn på og 7 av). Er 8+2 uker på vei og begynner å kjenne at det er veldig lange vakter. Spesielt da det ofte er mye bråk på nettene og jeg derfor ikke får sovet noe særlig mens jeg er på jobb.
Ungdomsgruppa vi har er for øyeblikket relativt rolig når det kommer til utageringer, men det har vært flere fysiske utageringer mot personale tidligere i høst.

Det jeg er veldig usikker på er hvordan jeg skal forholde meg til jobben. Ønsker så klart å kunne jobbe lengst mulig, men grubler på om det egentlig er så lurt. Min største frykt er så klart at det skal skje en fysisk utagering og mine kolleger skal være utrygge fordi jeg ikke er i stand til å stå i det på samme måte lengre. Går egentlig veldig mye frem og tilbake i mitt eget hodet, og ønsker derfor å høre litt fra andres erfaringer.

Snakk med verneombud på arbeidsplassen. Det skal være en risikovurdering mtp graviditet som skal følges. Verneombud eller sjef vil kunne guide og gi svar. Evt bedriftsjordmor eller kommunaljordmor kan komme med innspill og anbefalinger

Hvis det er risiko for utagering skal du ikke jobbe. Enten omplasseres til andre arb.oppg er motta svangersskapspenger.

Det er ganske vanlig å få svangerskapspenger i slik situasjon ❤️

Jeg vet om ansatte på min tidligere arbeidsplass som både er blitt omplassert til andre arbeidsoppgaver, fortsatt å jobbe på avdeling eller blitt sykmeldt i svangerskapet. Hadde jeg fortsatt jobbet på barnevernsinstitusjon i 3/7, 4/7 turnus hadde jeg enten bedt om omplassering til kontoroppgaver eller svangerskapspenger. Dette fordi det er ingen som kan stille en garanti for at en ungdom ikke utagerer. Jeg har opplevd verdens fineste ungdommer utagere fordi begeret har rent over, selv om det er snakk om materiell skade så er det fortsatt ingen garanti for at ikke du kommer til skade:shy: Og aller viktigst av alt, hadde min kollega vært gravid så hadde jeg aldri tilgitt meg selv eller ledelsen for å la en gravid være utsatt i utageringssituasjoner! Da hadde nok jeg på vegne av den gravide gått til verneombud eller ledelse. Det er ikke ment for å skremme deg, men her er nok den største risikoen for deg utagering.

Hadde gått til fastlegen (bedriftsjordmor hvis dere har det? Evt kommunal jordmor) og forklart situasjonen, og fått fylt ut dette skjemaet:

https://www.arbeidstilsynet.no/tema...miljo/skjema-for-tilrettelegging-for-gravide/

Så tar du med skjemaet til din leder, som da må tilrettelegge for deg, eller forsøke å omplassere deg. Leder må krysse av på dette skjemaet om tilrettelegging/omplassering kan gjennomføres eller ikke. Hvis tilrettelegging ikke er tilstrekkelig, eller omplassering ikke er mulig, skal det søkes om svangerskapspenger. Leder kan selvsagt vurdere behovet for svangerskapspenger, det kommer vel gjerne an på omstendighetene på tiltaket du jobber på, her og nå. Risikoen for utagering (og derfor forplantningsskade) må være tilstede. En annen ting som er lurt å legge vekt på til legen er jo dette med den dårlige nattesøvnen på jobb, det er veldig ugunstig som gravid. Når skjemaet er utfylt blir leder pliktig til å tilrettelegge.

Om du snakker med leder først, eller går til legen først er opp til deg, men det er veldig lurt at dette skjemaet blir utfylt og at dine rettigheter blir ivaretatt. Jeg hadde derfor kommet til min leder med dette skjemaet, da er ballen på en måte begynt å rulle og vedkommende må forholde seg til det. Er dessverre ikke alle som er så flinke med tilrettelegging, spesielt kanskje ikke der de er avhengig av å ha folk på gulvet og få fylt opp vaktene..
Og det er ikke ditt problem, du skal være trygg på jobb hvis du skal være der, og det er det viktigste.

Masse lykke til både med dette, og graviditeten ♥️

Som dei andre skriver må du snakke med lederen din for å få tilrettelagt arbeid. Det er det ofte bedriftshelsetjenesten som gjer. Om du ikkje når gjennom hjå leder kontakter du verneombudet som skal påse at rutiner blir fulgt.

Back
Topp