Gravid i en Korona- verden.

Bby2021

Første møte med forumet
Hei dere! Jeg lurer på hvordan dere andre forholder dere til andre mennesker etter at dere fant ut at dere er gravide. Her vi bor er det lite koronasmitte akkurat nå, men det kommer stadig noen lokale utbrudd. Syntes det er så vanskelig hvor mye vi skal begrense oss nå med tanke på graviditeten, for å beskytte meg og babyen. Vi følger selvfølgelig de retningslinjer som blir satt, men føler det er vanskelig å unngå andre helt da vi har to barn som ønsker å besøke vennene sine og være sosiale, naboer som inviterer oss på ulike arrangementer både ute og inne, samt at familie kommer på besøk i ny og ned. Er livredd for at noen skal smitte oss og gruer meg veldig til hverdagen med skole, barnehage og jobb er tilbake for fullt. Både jeg og samboer har jobber hvor vi må møte mange ulike mennesker i løpet av en uke, både barn og voksne. Så vi er nok noe utsatt for smitte der også. Hvordan gjør dere andre dette og hvor strenge er dere? Og dere med barn fra før av, får de ha besøk av venner og dra på besøk til venner både inne og ute?
 
Jeg har ikke barn, så akkurat der kan jeg ikke hjelpe på hvordan jeg ville gjort det. Jeg har fra før begrenset meg med hvem jeg møtes, men er enda mer var og møter bare familie, evt ytterst få andre. Jeg har ikke noe problem med å si ifra at jeg ikke vil risikere noe uansett hvor trygt folk mener det er. Jeg har heldigvis hjemmekontor, men ute blant folk går jeg mest mulig med munnbind og spriter hendene, selv om jeg fint kan opprettholde 2 meter til andre. :) Det kommer jeg også til å være streng på fremover. Frykter at mange blir litt løse på restriksjonene når mange er vaksinerte, men jeg følger dagens restriksjoner og sier at jeg ikke kan vaksinere meg og vil ikke risikere noe.
 
Jeg har ikke gjort noen endringer ift hvordan jeg var før jeg ble gravid. Har hjemmekontor så er begrensa hvor mye jeg er ute blant folk, men møter familie og noen få venner som tidligere :)
 
Jeg er helt ærlig ikke så bekymret for å bli syk, men jeg jobber med mennesker og passer derfor på at jeg ikke blir nærkontakten deres ved at jeg holder meg på 1 meters avstand under 15 min og 2 meter dersom jeg står på samme plass i over 15 min. Jeg bruker også smittevernutstyr i situasjoner der jeg må helt inntil pasienten. Vi har barn i barnehagen så risikoen er der. Forhåpentligvis vil forholdsreglene vi tar holde!
 
Jeg synes det er vanskelig å holde kollegaer på 1-2 meters avstand fordi de ofte kommer nærmere enn hva jeg ønsker og jeg sliter med å si rett ut «hold avstand» fordi da føler jeg at jeg høres hysterisk ut. Men jeg prøver så godt jeg kan og så håper jeg at det blir lettere å si i fra når jeg kan fortelle dem om graviditeten og at jeg har svekket immunforsvar som følge av den. Jeg jobber dessuten vanligvis med noe blodprøvetaking på sykehus og i blodbanken, men der har jeg foreløpig fått tilrettelegging slik at jeg slipper den delen av jobben.

Ute blant folk (f.eks. kjøpesentre) så bruker jeg munnbind for der er det ofte umulig å holde meteren:banghead:

Har ingen barn fra før så der har jeg ingen tips, men skjønner hvordan det kan medføre både en økt smitterisiko og stress:confused:
 
Vi bodde i Oslo frem til desember,så vi har holdt oss for oss selv. Når barna har vært hos venner er det uten oss foreldre og kun med barn i samme kohort. På jobb holder vi avstand! Treffer kun aller nærmeste familie. Har ikke lyst til å bli smittet. Ihvertfall ikke nå. Bruker selvsagt munnbind der det er en del folk. Her er det uansett påbud både i butikk og på kollektiv.
 
Oops.. Sorry.. så ikke at d var feil termingruppe..
 
Bor også i et område med lite smitte, men jeg oppsøker offentlige områder så lite som mulig, og omgås få personer.

Som introvert føler jeg denne epidemien har vært min time to shine, plutselig måtte alle ekstroverter tilpasse seg et liv som delvis introvert, i stedet for slik det vanligvis er, helt omvendt :knegg:

(Men jeg savner å kunne reise!)
 
Jeg har alt gått gravid og født i korona, og da isolerte vi oss så å si helt. Den gang var det for å sikte at mannen kunne være med på fødselen vi isolerte oss siste 3 måneder, men nå mer fordi man ikke vet noe om hva korona vil gjøre på tidlig foster-stadie og jeg ikke har et stort behov for å gå utenfor «korona-boblen» en runde til. :)

Hva vi ville gjort med småbarn med behov for å sosialisere med andre barn vet jeg virkelig ikke. Da måtte vi nok ha tatt helt andre valg, men siden det er et så lite offer når det kun er oss og en liten bebis, holder vi oss for oss selv i størst mulig grad. Mannen på hjemmekontor og jeg i perm, så er ingen ting vi «må».

De to halvvoksne barna går på skole borte og det er kurant å ha enkle forholdsregler når de er hjemom.

Blir spennende om denne graviditeten blir litt mer vanlig, eller om jeg nok en gang må på alt fra ultralyder og kontroller alene og risikere solofødsel igjen, eller om vi er så heldig å få med mannen mer denne gang. :dontknow
 
Last edited:
Jeg går alltid et steg unna når folk kommer for nært og sier; «må holde meteren vettu!».. opplever ikke at folk reagerer på det :) at noen vil være uforsiktige betyr jo ikke at jeg vil være det.. ellers holder vi oss hjemme og unngår butikken i de travleste tidene.. har en i barnehage, men bor heldigvis i et område med veldig lite smitte, og jeg er student så jeg kan holde han hjemme hvis det skulle bli noe utbrudd :)
 
Vi har kun vært med min familie i jula, og forsøker absolutt å følge retningslinjer, men den skjer nok at de små ikke er en meter unna bestemor og bestefar... Vi har to andre familier vi er med ellers, og vi har barn på samme avd i bhg og møtes stort sett utendørs. Det hender barna er med hverandre hjem, men vi voksne holder avstand :) Jeg har delvis hjemmekontor og mannen min er på jobb, men de er ikke så mange heldigvis. Her vi bor er der faktisk litt smitte nå, og det føles litt ubehagelig...
 
Med fire barn i skolealder så er det ikke så mye jeg får gjort, i tillegg at jeg jobber i butikk så omgås mennesker hver gang jeg er på jobb. :p
 
Jeg er lærer på barneskole og har ca 60 nærkontakter ila uka samt bor på en plass med meget høyt smittetrykk akkurat nå, kanskje høyest i landet, så er litt i villrede på hva jeg egentlig synes og forholdsregler jeg bør ta angående jobb. Blir å ringe helsestasjonen i morgen og høre hva de mener er forsvarlig for min del og må kanskje fortelle mine overordnede litt før planen. Er jo oftere i dårlig form (ikke oppkast, men generelt sliten og dårlig form) og da er det i tillegg nulltoleranse for å komme på jobb, så ikke lett dette her. Skal fortsatt ha normal undervisning i flere klasser på skolen på gult nivå. Normalt ville jeg kjørt på men nå er det liksom ikke bare meg lenger... Var litt gått å lufte disse tankene nå
 
Jeg også synes at det er vanskelig. Vi har et barn som går i 1 klasse, og jeg håper at hun får nok sosialisering på AKS... Heldigvis er hun litt inadvent, og synes at helgene hjemme er fine. Men vi hadde en del besøk i juleferien. Traff bare ett familie om gangen, og prøvde å være mest mulig ute. Grilling i skogen var helt trygg, håper jeg.
Vi voksne har hjemmekontor, går sjelden på butikken. Bestiller mest mulig på nettet, og bruker kolonial.no. Reiser ikke kollektivt. Bor i Oslo, og det er mye smitte her...
 
Er heldigvis ikke så vanskelig her da vi ikke kan risikere noe da vi begge jobber innen helse, og spesielt min arbeidsgiver har vært streng. Synes der er helt ok om de nye retningslinjene som kom i går, så får vi se igjen om 14 dager :)
 
Jeg jobber som lærer og har i min verden altfor mange nærkontakter, men det er lite smitte der jeg bor. Er heldigvis på rødt nivå på skolen min som gjør situasjonen bedre. Er nok litt ekstra påpasselig med ant kontakter utenom og avstand. Men de har ikke funnet noen sammenheng mellom gravid og trøbbel for barnet. Gjør mitt beste for å unngå smitte, og prøver å ikke bekymre meg.
 
Vi gjør sånn som tidligere. Hadde begrenset kontakt til nærmeste familie (foreldrene våre) og et vennepar med barn. Mannen jobber på sykehus, men har lite pasientkontakt, og jeg har hjemmekontor.

Har møtt litt flere, men da ute, så vil uansett ikke bli ansett som nærkontakter. Regner med vi fortsetter med det, samt at jeg kommer meg tilbake på treningssenteret etterhvert, det føles trygt med avstand og veldig strenge regler for renhold.

Har vært en del på kontoret før jul, men vi har hatt mulighet til å holde avstand, nå passer det fint med hjemmekontor siden jeg er en del dårlig.

Har ei i bhg, så litt risiko er det, men den sjansen må vi nesten bare ta.
 
Bor en plass med økende smitte og jobber i helsevesenet (heldigvis i en del av helsevesenet uten smitte), med barn i både bhg og skole så er jo risikoen der. Men prøver å unngå være i store forsamlinger men på butikken må jeg av og til, og på kontoret på jobb klarer vi ikke å holde 1 meters regelen. Ovenfor brukere så gjør vi så godt vi kan, jobber innen psykisk helse og rus, så kan til en viss grad holde avstand til brukerne
 
Jeg har en jobb hvor jeg er ganske eller kanskje også veldig utsatt. I møter med mennesker jeg er i tvil vedrørende, tar jeg på hansker, munnbind og vernebriller. Ellers holder jeg avstand :Heartred Blir nok snart skjermet i større grad av arbeidsgiver :Heartred
 
Jeg er lærer på barneskole og har ca 60 nærkontakter ila uka samt bor på en plass med meget høyt smittetrykk akkurat nå, kanskje høyest i landet, så er litt i villrede på hva jeg egentlig synes og forholdsregler jeg bør ta angående jobb. Blir å ringe helsestasjonen i morgen og høre hva de mener er forsvarlig for min del og må kanskje fortelle mine overordnede litt før planen. Er jo oftere i dårlig form (ikke oppkast, men generelt sliten og dårlig form) og da er det i tillegg nulltoleranse for å komme på jobb, så ikke lett dette her. Skal fortsatt ha normal undervisning i flere klasser på skolen på gult nivå. Normalt ville jeg kjørt på men nå er det liksom ikke bare meg lenger... Var litt gått å lufte disse tankene nå

Jeg er også lærer i barneskolen i et område med høyt smittetrykk. Har allerede hatt flere smittede elever på skolen. Er veldig spent på svaret ditt fra helsestasjonen, ble du noe klokere?
 
Back
Topp