Gravid i en korona- verden.

Bby2021

Første møte med forumet
Hei dere! Jeg lurer på hvordan dere andre forholder dere til andre mennesker etter at dere fant ut at dere er gravide. Her vi bor er det lite koronasmitte akkurat nå, men det kommer stadig noen lokale utbrudd. Syntes det er så vanskelig hvor mye vi skal begrense oss nå med tanke på graviditeten, for å beskytte meg og babyen. Vi følger selvfølgelig de retningslinjer som blir satt, men føler det er vanskelig å unngå andre helt da vi har to barn som ønsker å besøke vennene sine og være sosiale, naboer som inviterer oss på ulike arrangementer både ute og inne, samt at familie kommer på besøk i ny og ned. Er livredd for at noen skal smitte oss og gruer meg veldig til hverdagen med skole, barnehage og jobb er tilbake for fullt. Både jeg og samboer har jobber hvor vi må møte mange ulike mennesker i løpet av en uke, både barn og voksne. Så vi er nok noe utsatt for smitte der også. Hvordan gjør dere andre dette og hvor strenge er dere? Og dere med barn fra før av, får de ha besøk av venner og dra på besøk til venner både inne og ute?

Jeg jobber på skole, så må nesten bare tåle en del nærkontakter i løpet av en uke. Ellers har vi det som vanlig. Holder oss til familie og ellers noen få venner. Da møtes vi utendørs eller der det er mulig med stor avstand.

Stresser ikkje så veldig med deg egentleg :) Begrenser kor mangen nærkontakter me har og så brukes det munnbind på alle butikkar og offentlig transport her me bur. Så egentleg ingen endring fra før positiv test:)

Må innrømme at jeg tenker litt på det, har ikke lyst å utsette meg for unødvendig risiko nå når jeg er gravid. Minsten går i barnehage, så der er det jo en risiko. Det var utbrudd blant ansatte på avd hans før jul, men kommer ikke til å holde han hjemme. Han er for liten til noe særlig besøk av venner osv.

Leste et sted at det er på sosiale sammenkomster/treff innendørs smitten spres mest nå, så besøk av/til våre egne venner unngår vi en stund fremover, i alle fall nå mens det er stigende smittetrend her vi bor. Kommer til å jobbe så mye som mulig fra hjemmekontor. Er ikke av de mest sosiale når det ikke er pandemi heller, så går heeelt greit for meg å holde meg mye hjemme :p

Jobber på vgs og har vel sånn ca 150 nærkontakter i løpet av ei uke :P Lite jeg kan gjøre egentlig, og vi er vel ikke direkte i risikosonen som gravide?

Følger retningslinjer og gjør så godt jeg kan med håndhygiene, avstand og få nærkontakter på fritiden. Ellers jobber jeg som sykepleier og har pasientkontakt. Ikke hatt noen tilfeller av korona der jeg jobber, og er generelt lite der jeg bor, men tenker å si fra om at jeg er gravid dersom det skulle bli mistanke/bekrefta koronasmitte, slik at jeg slipper å være tett på :)

Følger retningslinjer fra myndighetene, men har en jobb hvor jeg møter mange mennesker og bruker da munnbind, hansker og tidvis vernebriller der det passer seg. Holder avstand og er flink til å vaske hender :happy:

Jobber på vgs og har vel sånn ca 150 nærkontakter i løpet av ei uke :p Lite jeg kan gjøre egentlig, og vi er vel ikke direkte i risikosonen som gravide?

Sniker fra mars

Nei, vi er ikke direkte i risikosone, men jeg har blitt anbefalt å tenke som lav/moderat risikogruppen. Ved lav smitte følger man reglene som alle andre, ved høy smitte strammer man inn mer på nærkontakter og unngår offentlige steder med mye folk.

Rett og slett som et føre-var-prinsipp :happy:

Men nå nærmer også fødsel seg med stormskritt, og satser på at mannen kan bli med og at vi begge er symptomfri så det går mest mulig normalt for seg.

Sniker fra mars

Nei, vi er ikke direkte i risikosone, men jeg har blitt anbefalt å tenke som lav/moderat risikogruppen. Ved lav smitte følger man reglene som alle andre, ved høy smitte strammer man inn mer på nærkontakter og unngår offentlige steder med mye folk.

Rett og slett som et føre-var-prinsipp :happy:

Men nå nærmer også fødsel seg med stormskritt, og satser på at mannen kan bli med og at vi begge er symptomfri så det går mest mulig normalt for seg.

Unngår stort sett offentlige plasser uansett, og treffer egentlig ingen andre enn nærmeste familie utenom elever og kolleger. Men smittevernet i videregående skoler er iallfall en stor vits :(

Følger retningslinjene som er gitt av myndighetene. Ellers har vi kun hatt kontakt med nærmeste familie siden mars. Vi har to barn i bhg så selvfølgelig alltid en liten risiko uansett.

Unngår stort sett offentlige plasser uansett, og treffer egentlig ingen andre enn nærmeste familie utenom elever og kolleger. Men smittevernet i videregående skoler er iallfall en stor vits :(

Det skjønner jeg! Kanskje litt lettere å holde avstand og snakke til ungdommen da, verre for de i barnehage/småskolen.

Kjenner ei som fikk innvilga svangerskapspenger fordi hun jobber i barnehage faktisk, så føre-var-prinsippet står. Bare synd det gjøres så forskjellig!

Skulle ønske vi bare gikk inn i lav/moderat risikogruppen, så kunne man faktisk sagt det til folk.... Lett å bli ansett som hysterisk fordi ‘’Du er jo ikke i risikogruppe’’....

Men det går helst bra ❤️

Det skjønner jeg! Kanskje litt lettere å holde avstand og snakke til ungdommen da, verre for de i barnehage/småskolen.

Kjenner ei som fikk innvilga svangerskapspenger fordi hun jobber i barnehage faktisk, så føre-var-prinsippet står. Bare synd det gjøres så forskjellig!

Skulle ønske vi bare gikk inn i lav/moderat risikogruppen, så kunne man faktisk sagt det til folk.... Lett å bli ansett som hysterisk fordi ‘’Du er jo ikke i risikogruppe’’....

Men det går helst bra ❤️

Hehe, jeg tror faktisk at ungdommen er verre.. Veldig mange som ikke tar smittevern på alvor, eller som «glemmer seg». 1 meters-regelen overholdes ikke med mindre vi fysisk skiller dem fra hverandre! Nå før jul tok jeg to jenter i å drikke av samme Battery-boks, som en annen i klassen hadde glemt igjen i klasserommet :shifty: Tror de skjønte alvoret da jeg sa at jeg kom til å hjemsøke dem i all evighet hvis det viste seg at jeg måtte i karantene og ikke fikk feire jul med barna mine på grunn av deres oppførsel :P

Jobber på en skole og har ganske mange nærkontakter i løpet av en arbeidsdag. Veldig vanskelig med smittevern der dessverre.. Ikke har jeg lyst til å si noe til arbeidsgiver enda heller, så må bare la det dure og gå selv om jeg føler litt ekstra på det nå som jeg er gravid.

Hehe, jeg tror faktisk at ungdommen er verre.. Veldig mange som ikke tar smittevern på alvor, eller som «glemmer seg». 1 meters-regelen overholdes ikke med mindre vi fysisk skiller dem fra hverandre! Nå før jul tok jeg to jenter i å drikke av samme Battery-boks, som en annen i klassen hadde glemt igjen i klasserommet :shifty: Tror de skjønte alvoret da jeg sa at jeg kom til å hjemsøke dem i all evighet hvis det viste seg at jeg måtte i karantene og ikke fikk feire jul med barna mine på grunn av deres oppførsel :p

Hehe, ja den ser jeg! Tenkte mer på at det kanskje går an for deg å holde litt avstand til dem :) Men samtidig, mye felles kontaktflater og de må jo ha hjelp de og....

Treffer kun de jeg må i jobbforbindelse og samboer tar seg av ukeshandlingen. Treffer nærmeste familie men det er omtrent bare de vi treffer. Vi har ingen barn fra før.

Jeg unngår så godt det lar seg gjøre å gå i butikker og andre møtepunkter på fritiden. Men jeg jobber med småbarn i basebarnehage der byggets utforming gjør deling i mindre kohorter gjennom hele dagen umulig, nå som vi ikke kan være ute hele dagen lenger. Så har ca. 40 små nære nærkontakter, med det det innebærer av tørking av snørr, tårer og bleieskift. Har også egne barn i en annen barnehage, så risikoen er absolutt til stede. Må bare krysse fingrene og håpe på at jeg har flaks.

Når det gjelder besøk av venner av barna kommer vi nok til å tillate det så lenge det er venner fra samme kohort i barnehagen. I og med at de uansett leker tett sammen resten av dagen vurderer jeg at det ikke øker risikoen nevneverdig om de leker sammen på ettermiddagen også. Men jeg kommer til å holde litt avstand, så får samboer ta seg mest av besøkende barn.

Jeg lever likt som før jeg fant ut at jeg er gravid. Følger føringer fra myndighetene som vanlig. Har en del nærkontakter på jobb, men vi har ikke hatt noen tilfeller av korona så langt. Bank i bordet!

Back
Topp