Gravid i disse koronatider

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hei

Hvordan går det med dere som er gravide nå i disse koronatider? Er dere bekymret? Får dere ekstra oppfølging? Er det noe dere lurer på?

Babyverdens journalister har skrevet flere artikler relatert til koronapandemien. Disse kan du lese her. Det vil komme flere artikler etterhvert.
Kanskje du selv har en historie du ønsker skal komme med her? Kontakt oss gjerne på babyverden@sandviks.com, eller send meg en pm, så setter jeg deg i kontakt med journalistene våre.
 
Får mindre oppfølging og syntes det er litt spesielt og skummelt å være gravid uten særlig oppfølging. Ikke så ille nå i starten, men håper ikke det fortsetter slik. Jeg hadde svangerskapsforgiftning med førstemann (ikke med nr 2), og eneste grunnen til at det ble oppdaget tidsnok var nettopp pga hyppige kontroller...
 
Jeg synes det er veldig skummelt å være gravid i disse tider. Det er jo fortsatt lite forskning på hvordan viruset kan påvirke fosteret. Jeg skal i utgangspunktet ha ekstra oppfølging, men regner med en del av det utgår.
 
Jeg liker heller ikke å være gravid nå. Syns det hele er ganske skummelt. Jeg har foreløpig fått den oppfølgingen jeg skal, men spent på hvordan det blir framover.
 
Synes de ned prioritere gravide desverre. Synes det er helt himla idiotisk når de ikke vet om det er farlig eller ikke. Føler ikke så mye glede lengre med dette svangerskapet desverre blitt mer bekymringer på både meg, forster, familien min i risikogruppen og økonomisk spetakle det fører med seg meg selv og alle andre i samme situasjon.
 
Jeg synes det er litt skummelt, som de over meg sier. Mest fordi jeg ikke aner hvor syk vi gravide kan risikere å bli og hva slags innvirkning (om noen) det kan ha på baby. jeg er «heldig» og føler jeg både har en fastlege som bryr seg og går samtidig til privat oppfølgning hos fertilitetsklinikk og privat jordmor, selv om timene der blir kortere og det meste av verbal kommunikasjon taes over telefon eller epost pga strenge restriksjoner.
Jeg er veldig spent på hvordan overgangen til det offentlige blir når jeg skal over dit etter hvert for de obligatoriske ultralydene og alt sånt, men må jo tro at de gjør så godt de kan. :)
 
Jeg tar mine forhåndsregler slik man skal, men jeg går ikke rundt og bekymrer meg og er redd, kan ikke bruke energi på det rett og slett. Fokuset i heimen er å ta vare på de to små vi har fra før av, få dagene til å gå.
Synes det er slitsomt og være høygravid og gå hjemme. Kroppen setter sine begrensninger, noe som forhindrer meg i å bla ta med meg begge barna ut for lufting.
Har termin i slutten av mai og er veldig spent på hvordan forholdene er i landet vårt da. Heldigvis har jeg erfaringen med fødsel før, så jeg vet hva som venter meg. Hadde følt meg enda mer usikkert utrygg hvis jeg var førstegangs..
 
Jeg synes hele situasjonen vi er i er kjip. Føler seg så fanget og isolert. Men jeg er ikke bekymra for å bli syk Etter det jeg har lest er det ikke noe grunn til å være veldig bekymra som gravid
 
Hva tenker dere om dette? Gravid kvinne som nettopp døde i Sverige. Jeg har ikke vært veldig bekymret for min egen del så langt, men når jeg ser dette blir jeg litt urolig...
https://www.dagbladet.no/nyheter/gravid-kvinne-dod-i-sverige/72360330

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker. Dette er en sykdom som kan ramme hvem som helst nokså hardt, selv om enkelte har større risiko. Så lenge det ikke finnes medisiner eller vaksine er selvsagt risikoen større for alle,og man kan ha uflaks. Det er jo dessverre ikke så lenge siden en norsk gravid kvinne døde av uviss grunn heller, så alle kan ha uflaks på en måte.

Men jeg er litt redd og. Redd for de to barna som snart skal i barnehagen,redd for barnet i magen. Jeg synes det er ubehagelig at vi vet så lite, og at ting føles veldig usikkert.
 
Syns vi får mindre oppfølging. De vil helst ta en del kontroller over telefon. Er i uke 13 nå og har ikke vært på en eneste kontroll. Sa jeg ikke trengte komme opp før i uke 15-16. Litt kjipt å ta alt av undersøkelser og ul alene også, også er det jo en reell fare for at man faktisk kan ende opp med å føde alene.

Selve viruset er jeg egentlig ikke så redd for, men nå bor vi i en smittefri kommune, og følger selvsagt alle råd FHI har komt med. Jobber som kontaktlærer på 7.trinn, så sånn sett passer det egentlig veldig bra å undervise hjemmefra nå :cat:
 
Foreløpig syns jeg at oppfølgingen har vært veldig bra, til tross for covid-19! Har hatt 3 kontroller så langt, 2 hos lege og 1 hos jordmor. Alle har vært med personlig oppmøte, var ingen problem så lenge jeg var frisk og ikke hadde vært i kontakt med noen med bekreftet smitte. Jordmor er veldig på at jeg må bare ringe hvis jeg har spørsmål eller ønsker å komme inn til ekstra kontroll. Er kommet til uke 14+5:)
 
Hvor jeg bor er det ikke mulig å gå til kontroll hos jordmor før uke 24. Man må ta første kontroll hos legen, oul og så hos jordmor i uke 24. Synes det er synd det man skal være over halvveis før man får snakke med noen som har tid til å snakke om svangerskapsrelaterte ting og ikke kun ta prøver/skjemautfylling.
 
Hvor jeg bor er det ikke mulig å gå til kontroll hos jordmor før uke 24. Man må ta første kontroll hos legen, oul og så hos jordmor i uke 24. Synes det er synd det man skal være over halvveis før man får snakke med noen som har tid til å snakke om svangerskapsrelaterte ting og ikke kun ta prøver/skjemautfylling.

Får ikke komme til jordmor før uke 24 her heller, synes det er veldig lenge å vente..
 
Får ikke komme til jordmor før uke 24 her heller, synes det er veldig lenge å vente..

Rart at det er så ulik praksis. Jeg velger bare jordmor denne gangen. Hun ringte meg i går, og jeg skal opp til første kontroll neste uke. Da tar de alt av blodprøver også.
 
Hvor jeg bor er det ikke mulig å gå til kontroll hos jordmor før uke 24. Man må ta første kontroll hos legen, oul og så hos jordmor i uke 24. Synes det er synd det man skal være over halvveis før man får snakke med noen som har tid til å snakke om svangerskapsrelaterte ting og ikke kun ta prøver/skjemautfylling.
I Trondheim får man som oftest ikke time til jordmor før uke i 24, men det er pga kapasiteten:) jeg bor i en nabokommune til Trondheim og her får vi komme til jordmor tidlig i svangerskapet:)
 
Jeg får tilbud om telefonmøte med jordmor. Føler ikke det gir meg noen ting så har fått time hos fastlegen for å sjekke vekt, blodtrykk osv.

Selv jobber jeg som fagarbeider på en barneskole og er også i SFO. Har bare hjemmekontor nå pga graviditeten men må jo tilbake på jobb når skolen åpner opp. Kjenner jeg synes det er ganske skummelt. Redd for at barn eller voksne skal smitte meg. Har en far i risikogruppen.
 
Jeg tar forholdsregler og jobber i helsevesenet, går ikke rundt å er bekymret og redd. Har fått den oppfølgingen jeg skal ha som er kontroll hos lege ved 12 uker, OUL er ikke før i uke 19 og neste kontroll er ikke før i uke 24. Fastlegen tar fortsatt imot pasienter om det skulle være noe så jeg føler ikke at jeg mister noe form for oppfølging.
Kjenner ikke noe behov for å oppsøke jordmor i mellomtiden før jeg skal ta en av oppfølgingstimene der i sommer. Om det skulle vært noe så vil de alltid være behjelpelig over telefon, og er man bekymret så er de private klinikkene åpne. Så tross situasjonen så føler jeg at vi er ganske trygge mtp oppfølgingen.
 
Back
Topp