Gravid i disse koronatider

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hei

Hvordan går det med dere som er gravide nå i disse koronatider? Er dere bekymret? Får dere ekstra oppfølging? Er det noe dere lurer på?

Babyverdens journalister har skrevet flere artikler relatert til koronapandemien. Disse kan du lese her. Det vil komme flere artikler etterhvert.
Kanskje du selv har en historie du ønsker skal komme med her? Kontakt oss gjerne på babyverden@sandviks.com, eller send meg en pm, så setter jeg deg i kontakt med journalistene våre.
 
Her får jeg mindre oppfølging. Kommuniserer med lege på pasientsky. Skulle egentlig inn for å ta en stoffskiftetest 17.mars, men den ble avlyst. Ellers er svangerskapskontroller utsatt på ubestemt tid. Vet ikke om oul blir avlyst heller.
 
Jeg er generelt litt bekymret, både for å bli syk og for at situasjonen vil gjøre at oppfølgingen vil bli dårligere.
Her skal alt i utgangspunktet gjennomføres som normalt, bortsett fra at partner forståelig nok ikke får være med. Jeg tok selv opp noen spørsmål i forhold til fødsel da jeg var hos jordmor, og skal derfor få en videokonsultasjon med jordmor etterhvert, slik at partner også får vært med på dette. Setter stor pris på det da jeg har en mann med fobi for blod og nåler, så det er gull verdt for oss at han også får forberedt seg best mulig på fødsel. :happy:
Ellers ble jeg lovet at alt skal gjennomføres etter planen, så sant jeg selv er helt fri for symptomer på luftveissykdommer.
 
Økonomiske bekymringer knytta til å nylig ha blitt permittert. og skulle helst kjøpt bolig på denne sida av sommeren.

Også bekymring for smitte og eventuelle fosterskader (selv om jeg vet ingenting tyder på at dette foreløpig synes jeg det er vanskelig at man ikke kan -vite-).

Både jordmor på helsestasjonen og fastlegen er tilgjengelige på telefon/pasientsky, men ellers har jeg også inntrykk av at tilbudet begrenses, kortere konsultasjoner hos jordmor (maks 10-15min, kun det nødvendige medisinske) og på fastlegekontoret tar de ikke imot for svangerskapskontroller (eller generelt ikke anna enn helt akutte ting, har f.eks. fått «standardblodprøver» avlyst).

Litt sprikende hva slags råd gravide får i denne situasjonen, og synes det er vanskelig å forholde seg til. (Hvor forsiktig man skal være og hva man evt frykter ved smitten osv).

Tror heller ikke isolasjonen, uten jobb og med minimal sosial kontakt, er veldig bra mtp at man får tid til å la bekymringene vokse.

Trist å tenke på at dette potensielt kan vare store deler av svangerskapet, og føler med dem som allerede nå bekymrer seg for at partner kanskje ikke får være med på fødsel og barsel.
 
Kjenner på engstelse på om jeg har en jobb å komme tilbake til når permisjonen er over. Elsker jobben min, men har foreløpig blitt permittert. Moren min skal operere for kreft neste uke, og det er også skummelt disse tider når hun har nedsatt immunforsvar. Og jeg kan ikke være der for hun eller gi hun en klem en gang. Så er det selvsagt litt engstelse for å kunne få corona, jeg har astma, men dette er jeg veldig lite plaget med heldigvis. Jeg prøver i hvert fall å nyte dagene med datteren min og fri fra jobb, en mulighet som aldri har vært tilstede før :)
 
Tar alt med knusende ro :)
Vi var jo så heldige at pappa var i pappa perm, så veldig liten sannsynlighet for smitte. Det skjipe var at jeg hadde akkurat fått jobb og hatt en eneste vakt før jeg selv ble permittert/mistet jobben - og når jeg endelig kanskje får komme tilbake så er jeg synlig gravid og vi definitivt miste jobben. Jaja. Vi klarer oss heldigvis økonomisk med en inntekt, og har kontantstøtte på førstemann :)

Ellers så er jeg verken redd for å bli smittet eller får viruset. Jeg har et eksepsjonelt godt immunforsvar og har overlevd både hjernehinnebetennelse og lungebetennelse med god klaring. Er ellers frisk og rask. Samme med familien. Har bare to eldre og hun ene treffer vi ikke, hun andre får hjelp fra andre i familien :)
 
Tar alt med knusende ro :)
Vi var jo så heldige at pappa var i pappa perm, så veldig liten sannsynlighet for smitte. Det skjipe var at jeg hadde akkurat fått jobb og hatt en eneste vakt før jeg selv ble permittert/mistet jobben - og når jeg endelig kanskje får komme tilbake så er jeg synlig gravid og vi definitivt miste jobben. Jaja. Vi klarer oss heldigvis økonomisk med en inntekt, og har kontantstøtte på førstemann :)

Ellers så er jeg verken redd for å bli smittet eller får viruset. Jeg har et eksepsjonelt godt immunforsvar og har overlevd både hjernehinnebetennelse og lungebetennelse med god klaring. Er ellers frisk og rask. Samme med familien. Har bare to eldre og hun ene treffer vi ikke, hun andre får hjelp fra andre i familien :)
Hvorfor mister du jobben hvis du eventuelt får komme tilbake?? :wideyed:
Godt å høre at dere klarer dere bra i disse tider :D
 
Hvorfor mister du jobben hvis du eventuelt får komme tilbake?? :wideyed:
Godt å høre at dere klarer dere bra i disse tider :D
Fordi jeg da er synlig gravid og fikk jobb i privat helsesektor... holdt helt tett om grav. for fikk jobb når jeg var ganske kort på vei, og vi ville vente med å si noe uansett før etter 12 uker. Nå er jeg 16 uker på vei så :p
 
Fordi jeg da er synlig gravid og fikk jobb i privat helsesektor... holdt helt tett om grav. for fikk jobb når jeg var ganske kort på vei, og vi ville vente med å si noe uansett før etter 12 uker. Nå er jeg 16 uker på vei så :p
Men det er jo ikke lov å diskriminere pga graviditet. Man har faktisk ikke lov til å spørre om noen i det hele tatt planlegger å bli gravid på intervju, hvis jeg ikke har misforstått. Og man trenger ikke fortelle arbeidsgiver om graviditet i det hele tatt, men så klart, skal man ut i permisjon må man jo det til slutt. Likestillingsloven gjelder vel også det private? Den verner hvert fall godt om gravide og nybakte foreldre.
 
Men det er jo ikke lov å diskriminere pga graviditet. Man har faktisk ikke lov til å spørre om noen i det hele tatt planlegger å bli gravid på intervju, hvis jeg ikke har misforstått. Og man trenger ikke fortelle arbeidsgiver om graviditet i det hele tatt, men så klart, skal man ut i permisjon må man jo det til slutt. Likestillingsloven gjelder vel også det private? Den verner hvert fall godt om gravide og nybakte foreldre.
Åh joda. men hva lover sier og hva oppsigelsesgrunnlag jeg vil få er to forskjellige ting ;)
Ikke vanskelig å si opp noen nå med corona smitten. I tillegg er staben redusert iom at brukerene er så veldig sårbare. Så jeg fikk oppstart muligens igjen i mai, og da er jeg 6 mnd på vei....
Sånn er det dessverre, ikke noe å gjøre med det. Veldig tungt å miste en så god inntekt men men ^^ vi klarer oss heldigvis økonomisk selv om. må bare kutte ferien :p
 
Åh joda. men hva lover sier og hva oppsigelsesgrunnlag jeg vil få er to forskjellige ting ;)
Ikke vanskelig å si opp noen nå med corona smitten. I tillegg er staben redusert iom at brukerene er så veldig sårbare. Så jeg fikk oppstart muligens igjen i mai, og da er jeg 6 mnd på vei....
Sånn er det dessverre, ikke noe å gjøre med det. Veldig tungt å miste en så god inntekt men men ^^ vi klarer oss heldigvis økonomisk selv om. må bare kutte ferien :p
Men hvis du mener at du blir oppsagt pga graviditet, så bør du klage - uavhengig hvor lett det er å si opp folk pga - og skylde på - korona. Spesielt hvis du får tilbud om å komme tilbake og så plutselig en oppsigelse i fanget når de finner ut at du er gravid. Og det går an å gjøre noe med, men det er selvfølgelig opp til deg. Kjenner bare jeg blir irritert av slik behandling. Håper ting ordner seg for deg!
 
Åh joda. men hva lover sier og hva oppsigelsesgrunnlag jeg vil få er to forskjellige ting ;)
Ikke vanskelig å si opp noen nå med corona smitten. I tillegg er staben redusert iom at brukerene er så veldig sårbare. Så jeg fikk oppstart muligens igjen i mai, og da er jeg 6 mnd på vei....
Sånn er det dessverre, ikke noe å gjøre med det. Veldig tungt å miste en så god inntekt men men ^^ vi klarer oss heldigvis økonomisk selv om. må bare kutte ferien :p

men om du jobber i helsevesenet er det nok ikke noe problem å ta vakter andre steder i mellomtiden?
 
men om du jobber i helsevesenet er det nok ikke noe problem å ta vakter andre steder i mellomtiden?

Det er litt annerledes å jobbe i fast jobb med en bruker og "bare ta andre vakter" :) Må likevel starte søke prosessen på ny etc og det er skjipt. Er selvfølgelig igang allerede :)
 
Back
Topp