Gravid i disse koronatider

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hei

Hvordan går det med dere som er gravide nå i disse koronatider? Er dere bekymret? Får dere ekstra oppfølging? Er det noe dere lurer på?

Babyverdens journalister har skrevet flere artikler relatert til koronapandemien. Disse kan du lese her. Det vil komme flere artikler etterhvert.
Kanskje du selv har en historie du ønsker skal komme med her? Kontakt oss gjerne på babyverden@sandviks.com, eller send meg en pm, så setter jeg deg i kontakt med journalistene våre.

Helt ærlig så synes jeg gravide har blitt totalt nedprioritert og det frustrerer meg.. de er flinke med å gå ut i media med at vi ikke skal bekymre oss, men tilbudene som gis viser noe helt annet...

noen eksempler;
  • Mange har fått avlyst kontroller på slutten av svangerskapet
  • Gravide får ikke time til jordmor før tidligst uke 24
  • Far får ikke være med på mer enn aktiv fødsel og må dra hjem rett etter (hvis man er så heldig at far ikke er snufsete - da får han ikke være med i det hele tatt)
  • Far får ikke være med på ks
  • Far får ikke være tilstede på barsel (ei heller noen andre)
  • Har kjente som har blitt hivd ut av sykehus etter 2 dager etter ks, knapt gangbar..
  • folk blir skrevet ut etter 6 timer - også mot sin vilje...
Klart man blir litt skeptisk når man skal inn i dette selv..

Er førstegangs og var veldig bekymret for blant annet fødsel i utgangspunktet. Tok dette opp med jordmor denne uken, men opplevde at det jeg sa ble bagatellisert og fikk forklart at corona ikke er mer farlig for gravide (hva vi vet). Føler med andre ord ikke jeg fikk delt tankene mine og at bekymringene ble mindre...

Oppfølgingen er vel generelt dårligere med avlyste kontroller eller telefonmøter, og man blir mer sliten i forkant pga hjemmebarnehage, hjemmeskole, ingen tilgang på fysioterapi osv.

Jeg kjenner meg veldig takknemlig for at jeg venter fjerde og ikke første, og antagelig fint kan dra hjem 2 timer etter fødsel uten at det gir en dårlig start.

Stor medfølelse for alle som må gjennom fødsel og tid på sykehuset alene, som synes det er skummelt.

Stiller meg bak alt som er nevnt over!

Jeg forstår oppriktig talt ikke hvordan de kan mene at førstegangsfødende som ikke har født eller ammet før skal være uten partner tilstede på barsel når det i tillegg er slik at de vil ha oss hjem så fort som mulig.

Dette er en vanvittig prioritering som vil ende med å koste fryktelige mye for staten. Jeg tenker på fødselsdepresjoner og overbelastede helsestasjoner blant annet. I tillegg, så er det vel ingen tid det er viktigere å sikre at ammingen er på plass - med tanke på viktigheten av å bygge immunforsvar hos de nyfødte.

Det som også er fullstendig sjokkerende, er at det ikke kommer noe offentlig informasjon til gravide gjennom helsestasjoner/fastlege. Man må spørre om alt, og min jordmor virker like oppgitt og forskrekket på mine vegne. Hun har selv måttet ringe fødeavdelingene hun har sine gravide hos for å få svar på hva som egentlig skjer.

Jeg har skrevet litt om dette i VG, og deler mer enn gjerne min historie med babyverden: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LAxEA1/maa-vi-foede-alene-selv-om-partneren-vaar-er-frisk

Jeg er veldig sliten, jeg hadde lagt opp til at jeg kom hjem 1 times tid før skolegutten slik jeg kunne slappe av litt hver dag pluss ha 1 fri dag i uken til hus arbeid og slappe av. Nå derimot jobber jeg hele tiden. jeg jobber og gjør lekser med 9 åringen mens 4 åringen helst vil være med å sitte på fanget. Å når vi er ferdig med det så er jeg helt utslitt. Når mannen kommer hjem går jeg ofte å legger meg. Alt jeg hadde planer om å gjøre utgår for jeg rett og slett ikke orker.

Siden alle timene mine hos jordmor er utsatt til midten av april, så har jeg nå ordnet meg blodtrykksmaskin hjemme slik at jeg i det minste har kontroll på det. Men for noen som også har hatt mye problemer med psykisk sykdom så synes jeg det er vanskelig å ikke få snakke ut.
Heldigvis er det min tredje så jeg er veldig trygg på meg selv og at jeg vet hva jeg skal se etter å hva jeg skal gjøre. Jeg merker at jeg holder litt igjen for å ringe legen og jordmoren men jeg vet og at det beste for meg er å ikke bekymre meg så da er det bedre å ringe og være til "bry".

Jeg lever også enda i håpet om at mye nok har endret seg på to mnder forhåpentligvis for det bedre.

Jeg droppa jordmortime. Sist uke:yuck: rett og slett for redd for smitte :(

Mååå til legen og ta døgnmåling igjen denne uken. Har ikke lyst å ta på meg måleapperatet som nettopp noen andre har hatt innerst på kroppen:eek: er en sånn plastveske som ikke går og vaske . Æsj.

neste legetime er 9.4. :facepalm:

Back
Topp