"Gravid i arbeid"

FruAH

Glad i forumet
I kommunen jeg bor er det et prosjekt som heter "gravid i arbeid". Det er ansatt en jordmor i 20% stilling som skal ivareta gravide og sørge for at de får tilrettelegging. Igår var jeg og sjefen min på møte med jordmora. I og med at jeg er sykmeldt 50 % pga stress på jobb skal jeg fra neste uke over på svangerskapspenger da det ikke er bra for fosteret med dette stresset heller. Jeg har  fått en god tilrettelegging på jobb, men nå kan ikke sjefen min prøve å pushe på meg oppgaver som blir belastende for meg. Det som er fint er at denne jordmora har oppfølgingssamtaler i uke 20 og uke 30 også. Hvis jeg ikke klarer å jobbe 50% så kan vi øke svangerskapspengene. Føles veldig godt å ha denne muligheten, og jeg synes det er topp at kommunen gjør det de kan for at gravide skal holde lenger i jobben :-)

Jøsses så flott tiltak!
I min kommune er spareblusset på for fullt, så velferdstiltak er null og niks..

Ååå, det der har vi i min kommune også! Eller vi hadde det som et prøveprosjekt i fjor og jeg er faktisk litt usikkert om de har det nå. Jeg jobber ihvertfall i Ålesund kommune som sykepleier og merker at jeg stresser mye i tillegg til at jeg har vært en del kvalm. Er sykmeldt 40% nå og skal planlegge videre i morgen om jeg trenger mer. Men hvordan er det i forhold til permisjonspenger? De svangerskapspengene påvirker ikke det sant? Og kan evt. sykmelding påvirke permisjonspengene? 
Det er ihvertfall kjempebra at du føler de tilrettelegger det godt for deg!:) Er ikke alle som er like heldige..

Spiller ingen rolle ifht permisjonspenger. Klart kommunene er fornøyd, man senket sykefraværet og det ser bra ut ;-) synes det er godt å føle at jeg blir ivaretatt. De startet prosjektet januar 2010 og jeg fikk barn februar 2010 så jeg var ikke med da. Når man går til legen føler man noen ganger at man må klage/mase om sykemelding, mens her er jordmor oppriktig interessert i hvordan du har det på jobben og kan skrive ut svangerskapspenger hvis man trenger å jobbe redusert. Det som er fint er at man ikke bruker opp sykedagene sine.

Back
Topp