Gravid i 20-årene (eller tidligere) mot gravid i 30-årene (eller senere)

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Dere som har vært gravide både i 20- og i 30-årene: Hva var forskjellen? Var du i bedre/verre form? Hvordan håndterte du fødselen? Og barseltiden?

Jeg har vært gravid som 16-17, som 24, 28 og nå 30..

Men ingen av svangerskapene har vært såå sammenlignbare. Var i verst form da jeg var 24 år og gravid. Pga svimmelhet. Dårlig sånn som 28 og. Nå er jeg 30 og gravid med nr4, eneste er at kroppen reagerer på at jeg har vært gravid tidligere, så ligamentene svir litt; samt bekkentrøbbel. Ellers, i bedre form enn med noen av de andre. Ingen kvalme f.eks.

Ikke prøvd å føde som passert 30 enda, da.
Også mente du sikkert "greit over 30", ikke "såvidt fyllt 30".

Men har i alle fall 13 år mellom første og fjerde svangerskap, og ikke noe merkbar forskjell på formen mtp ALDEREN. Tredje fødsel, var også den beste fødselen jeg har hatt, forsåvidt. Så gleder meg til denne gang, selv som passert 30 ;)

Jeg synes det var mye tyngre i slutten av 30-åra, og fødselen kom ikke i gang før fostervannet var borte, slik at det endte i akutt keisersnitt. Dette fikk jeg beskjed om trolig skyldes alder(større sannsynlighet for komplikasjoner). Det er absolutt greit å gå gravid i den alderen, men hos meg var det en merkbar differanse. Hvor mye som var tilfeldig og hvor mye som var aldersrelatert vet jeg ikke. Har født 3 ganger.

Jeg var gravid rundt 20-årene og i starten av 30-årene.

Tre helt ulike svangerskap, men opplevde nok de to i 30-årene som tyngre rett og slett fordi kroppen min er helt annerledes nå enn før.

Fødselen var ikke annerledes men ganske «like» selv om de startet forskjellig. Jeg har hatt generelt korte fødsler.

Barselstiden med de to yngste var lettere i så måte at jeg visste hva jeg gikk til, og hva jeg kunne forvente av baby, meg selv, hus og heim. Er nok også tryggere i meg selv og i rollen som mamma. Men da jeg var ung følte jeg ikke at jeg var usikker, men er trygg på en annen måte nå likevel. Synes de to siste barselsperiodene var grusomme og er veldig glad jeg ikke skal gjennom de igjen :bag:

Merka absolutt ikke noe forskjell . Eneste var erfaring og mer trygg på seg selv , men det blir man uansett med eller uten barn :p
Barseltiden var veldig lugn , fikk to tette så var hjemme i tre år . Hadde en fin tid , men den var fin etter 30 også . Svangerskapene var relativt like . Samme plager . Gikk ned til samme vekt alle tre gangene . Så da prøver vi på 40 års baby :p

Gikk gravid første gang som 25/26 var helt slått ut og slet med bekkenet fra tidlig av. Gikk gravid som 28/29 neste runde og var også da veldig trøtt og sliten. Går nå gravid som 31 og føler meg myyyye bedre enn med de to første :laughing002

Vært gravid både som 23,29 og nå 35 åring. Svangerskapene har vært ganske like. Magen er størst denne gangen (men vil tro det ofte er sånn med 3 barn..) Det med fødsel vet jeg ikke, da nr 2 og 3 er keisere. Fødselen var knallhard med nr 1.

Hoho, gravid som 19 og 21 åring - lekende lett :shy: Litt bekkentrøbbel med nr 2..
så gikk jeg gravid som 28 og 30 åring :meh: blææææ!

Men! Det er nok fordi kroppen var preget av 9 år med småbarn, alenemortilværelse og jojo slanking :hilarious: hadde et mye bedre utgangspunkt med de to første.. Om alder hadde noe å si? Vet ikke :pompus:

Så, om det er bedre å gå gravid som ung eller «eldre» (synes jo selv jeg fortsatt er ung som 31 åring hehe) det har jeg ikke holdepunkter for å si noe om.

Fødselene har dog gått raskt for hvert andre barn for hvert «kull». Nr 3 tok 3,5 timer (noe jeg syntes var ille hehe) men da var det jo 7 år siden sist! Nr 2 og 4 tok hhv 50 min og 32 min aktiv fødsel. Så tror det hjelper litt at det ikke er lenge mellom hver fødsel.

Merker veldig forskjell på barseltiden og å få kroppen tilbake, det er klin umulig nå som 31 åring. Før var det 4 mnd og BÆNG tilbake. Nå sitter jeg fortsatt med babykilo fra 2020.. Men psyken er bedre nå enn da! Nå stresser jeg ikke med hverken det ene eller det andre. Er komfortabel med egen kropp og jaja så har jeg 30 kg for mye, men så har jeg jaggu lagd 4 barn!

Igjen - om jeg er klok av skade eller alder… ikke godt å si!

Jeg er ihverfall glad jeg startet tidlig, slik at jeg har fått muligheten til å få 4 barn! Hadde jeg venta til nå med å starte tror jeg ikke jeg hadde hverken orka eller rekt å få 4 :shy: hvis det er lov å si.. ❤️

Jeg har gått gravid når jeg var 20, 22,28 og nå 34.. Dette svangerskapet har jeg ikke klart å jobbe idet heletatt, å formen har vært dritt.. lite energi, mye vondt i kroppen.. Har hatt hyperemesis i alle svangerskap, men det er i dette svangerskapet jeg har vært mest frisk med tanke på kvalmen.. Dog liggende i 3 måneder nå også, men fått i meg mat.. Hadde håpet at jeg kom meg i arbeid igjen, men nå er jeg sykmeldt til permisjon starter. Føler ar jeg er for gammel for det her, altså!! :nailbiting: :depressed: Lei!!

Gravid 20, var grusom graviditet med HG og tung fødsel på 26 timer :bag:
Gravid 25, tung graviditet med HG, ekstremt lett fødsel.
Gravid 35, tung graviditet med HG. Uke 30 påvist svangerskapsdia etter mye krangling om hvordan lese av prøver når gravid:bag: fikk insulin og var plutselig superform! Helt ok fødsel.
Gravid 37 ganske så mye bedre form enn alle graviditetene mine, bare lett kvalm. Men så er jeg bare 7uker på vei:hilarious::angelic: allerede fått måleapparat til å måle etter sv.dia, så har troa på at jeg klarer å være sprekere denne gang

Jeg gikk gravid som 26 åring og nå som 37. Jeg var ekstremt kvalm som 26, men det avtok etter 3md og var i flott form etterpå. Nå har jeg vært mindre kvalm men tyngre i kroppen og mer hevelser. Jeg er mer bekymret nå som jeg vet mer om alt som kan gå galt, ikke like lykkelig uviten. Samtidig føler jeg meg mye mer klar for og forberedt på det som kommer.

Dere som har vært gravide både i 20- og i 30-årene: Hva var forskjellen? Var du i bedre/verre form? Hvordan håndterte du fødselen? Og barseltiden?
Var gravid som 23/24, 27/28 og 30. De to første svangerskapene gikk veldig greit. Fødslene også, har hatt en ganske rask fødsel og to styrtfødsler. Den ene i seteleie. Den største overgangen var å gå fra ingen barn til ett barn, alt var nytt og man er usikker. Man blir også overrasket over hvor vanskelig ting kan være, som for eksempel med amming. Med nummer to vet man mer av hva man har i vente, selv om ingen er like, men da var det Covid, så hadde egentlig ingen fine barselperioder med de to første. I tillegg var nummer to (som nå snart er tre år) mest krevende. Hun sover fortsatt ikke om natta. Med nummer tre var svangerskapet mest krevende fysisk. Da har man jo fler å ta vare på hjemme, i tillegg til at bekkenet blir litt mer «slarket» for hvert svangerskap. Fødselen gikk veldig fort og jeg kunne reist hjem like etter fødsel, for formen var upåklagelig. Jeg har hatt en fantastisk barseltid nå og gruer meg til å begynne og jobbe, for vi koser oss sånn hjemme. Ammingen går smertefritt og vi har bare hatt det fint.

Gravid som 19, 20, 27 og 29 år.

19 og 20 = Hadde det ikke vært for spark og voksende mage, så hadde jeg ikke følt meg gravid! Fødsler på 3 og 3,5 timer.
Fikk ikke til å amme med første, men med andre ammet jeg i to år.

27 = Hyperemesis, høyt blodtrykk og noe med navlestrengen til den lille.
Fødsel på 2 timer. Ammet i to år.

29 = Noe kvalm. Helt utmattet. Samme symptomer som ME-syke søsteren min. Må passe på å ikke bruke for mye energi, selv ikke de dagene jeg er heldig å har det, for da får jeg igjen dagen etter med feberfølelse, kvalme, osv. Ikke født enda. 37+4.

Så helt klart tyngst for kroppen MIN i en alder av 27 og 29 år. Dette er sistemann :Heartpink

Back
Topp