Gravid, hva nå?

JTI

Andre møte med forumet
Fant nettopp ut at jeg er gravid (trodde det skulle ta mye lengre tid, gikk på andre prøveperiode!), og aner ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Klarer ikke helt tro jeg er gravid! Merker bare litt trøtthet og litt kvalme av og til. Ut i fra første dag i siste mens er jeg ca 4-5 uker på vei.
Skal jeg ringe legen? Finne en jordmor? Når bør jeg dra på første kontroll?
Vurderer å gå til privat jordmor da jeg har funnet en som virker bra, noe erfaringer med dette?

Første kontroll er vanlig å ha i uke 8-12. Da tar man blodprøver så pleier å være vanlig å ha denne hos lege. Noen har behov for å gå til lege før pga behov for sykemelding f.eks.:)

Gratulerer!
Du kan nok bare slappe av noen uker til:) Det skal taes litt prøver o.l i uke 12, i utgangspunktet ingen kontroller du må på før det:)

Først: gratulerer så mye

Ring legen og bestill time. Slik jeg husker og har lest blir timen da som regel i slutten av første trimester.

Jeg gikk ikke til privat jordmor i sist svangerskap, men gikk til den kommunale. Hun var kjempeflink

Denne gangen vurderer jeg all oppfølging his en privat jordmor. Grunnen til det er at jeg gikk til privat gynekolog da jeg sluttet på piller i august (blødde i to uker i strekk). Han var så flink, og jeg vil derfor følges av jordmoren som jobber hos han

Jeg ble gravid på første eggløsning, og har bestilt privat ultralyd hos han om tre uker. Da er jeg i uke 7+1. Vi venter til da for å være sikker på å se hjertet ❤️

Ønsker deg masse lykke til i svangerskapet

Gratulerer!

Skjønner godt hva du mener. Med mitt første barn tok det nesten to år og ble til slutt gravid med dobbel dose pergotime i kø til prøverør.

Nå ble jeg gravid på FØRSTE prøveperiode (med letrozol vel å merke).

Så selv om der nå har gått to uker vet jeg ikke om det har gått heeelt opp for meg enda :D

Takk for alle svar :) Ringte legen i dag og fikk tilbud om time i uke åtte. Men må fortsatt til kontroll uke 12 pga blodprøver som må tas.
Akkurat nå ønsker jeg all kvalme og andre symptomer velkomne så jeg kan føle meg enda mer gravid ;)

Back
Topp