Gravid.. Hva nå?

MissPiggy

Forelsket i forumet
Jeg fant ut i går at jeg er gravid med nummer 2 nå. Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det sist, men når tar man kontakt med lege eller jordmor? Jeg vet ikke når jeg hadde mensen sist, så jeg vet ikke hvor langt jeg er på vei, men tror det mest sannsynlig var i begynnelsen av november. Burde jeg ta med urinprøve til legen og få bekreftet der at jeg er gravid og få bestilt en legetime eller..??
Vil gjerne vite hvor langt jeg er på vei. :)

Ta med dæ en urinprøve på legekontoret du, så får du målt hcg å sånt :) Kanskje du får ul for å sjekke kor langt du e på vei å :)

Jeg bestilte time til lege med en gang, mest fordi jeg vet min lege vanligvis har lang ventetid. De pleier å ta inn når man er mellom 9 og 13 uker på vei der, men det tror jeg varierer. Ved første kontroll, skal jeg ha med morgenurin, men dette er vel for å sjekke andre ting enn om jeg er gravid. Såvidt jeg vet er graviditetstestene de bruker hos legen, de samme som man kan bruke selv, så derfor er det ikke noe vits i å ta en ekstra test der :)

Jeg ringte legen med en gang. Fikk time når jeg er 9 uker på vei. Da tar jeg med urinprøve. Har alt fått bekreftet via urinprøve at jeg er gravid, men de sjekker også for andre ting, så greit å ta med.

Da tror jeg jeg tar med en urinprøve og går til legen når de åpner igjen. Greit å "komme inn i systemet" også. Kanskje jeg kan se om jeg får en ultralyd, hvis ikke bestiller jeg privat tror jeg :)

UL får du nok ikke henvisning til med mindre du har blødninger e.l. Eller hvis du er i en risikogruppe. Men ja, fullt mulig å bestille selv evt :)

UL får du nok ikke henvisning til med mindre du har blødninger e.l. Eller hvis du er i en risikogruppe. Men ja, fullt mulig å bestille selv evt :)
Æ fikk henvisning å skal på UL i januar for at æ ikke vet hvor langt på vei æ er..

Back
Topp