Gravid-hva gjør man så?

Juni16

Forelsket i forumet
Oktobermirakler 2013
Ja. Da er det ganske bekreftet at jeg venter oktober bebi. Men så kom jeg plutselig på at hva gjør jeg nå? Jeg kan jo ikke noe om dette! Har vært altfor opptatt med bare å klare å bli gravide jeg, og nå ser jeg at jeg ikke har tenkt tanken på resten. Ringer jeg legen? Evt når? Er det lurt å "alliere" seg med jordmor eller lege? Noe jeg må huske å gjøre? Stalltips? Tenke på sykehus kanskje?

Ring lege eller jm og få en time. Så forteller de deg hva du lurer på :-)

Det vet sikkert legen din om hvor du finner en jordmor, men blir vel på nærmeste helsestasjon! :happy11

Første svangerskapskontroll er hos legr mellom uke 8 og 12. Ring fastlegen å hør når de vil ha deg inn...så får du en time. Trenger du sm før det så drar du til legen hvis behovet oppstår. Fastlegen sender søknad til fødeplass på det sykehuset du sokner til og du vil få et brev fra sykehuset med innkalling til ultralyd - dette er som regel svangerskapskontroll nr 2. Deretter velger du om du vil gå til lege eller jm eller vekselvis resten av kontrollene. Du har rett på 8 tilsammen, hver 4 uke etter ultralyd og hver 2 uke nærmere termin. Be legen din om informasjonsfoldere når du er der...

Om du går på medisiner eller har noe form for sykdommer så burde du ringe med en gang ;) Selv har jeg lavt stoffskifte og går på faste medisiner for det, så jeg må inn for å ta blodprøve hver måned når jeg er gravid :)

Back
Topp