Gravid hjerne til de grader.. hjelp

CAA

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2023
Jeg har så gravidhjerne om dagen, og jeg synes det har blitt værre og værre for hver uke. Føler meg litt «lost in space» i hodet, glemmer ting, er helt fjern, vanskelig å konsentrere meg, å huske ting, har taleleif heletiden.. huff

er det flere?

dette kommer så dårlig med på jobb, da jeg må huske bestillinger, kunder osv. ikke nok med det, men jeg har oppkjøring i starten av mars, og jeg trenger virkelig hjernen min :eek::mask::nailbiting:

erfaringer? Kan jeg gjøre noe med det, for å bli litt skjerpet? Typ masse koffein, etc ? Synes det er helt krise..

Blir det bedre i 2 trimester kanskje? Er 9+1 i dag :wideyed:

Har ingen kjempegode tips, men masse koffein er vel gjerne ikke det lureste. Pass på at du får sovet godt, spiser sunt og variert, litt fysisk aktivitet og frisk luft.

Heldigvis ikke merket noe til det enda! Men det kommer nok ;-)

Jobber ikke for tida, så det hjelper meg til å fungere, men sitter/ligger i sofaen hele dagen da... Omgås kun familien :joyful:

Bortsett fra tips om nok søvn og hvile, post its/lister! Skriv ned alt du må huske! To do lists, notater, be om at du før viktig informasjon skriftlig/pr e-post på jobb. Da trenger du ikke huske alt der og da. Og det funker hjemme også. Lister over hva som skal i bhg-nettet, løpende handleliste, middagsplan for uka osv :D Skriftliggjøring! Fjerner stresset du kanskje har over at du tror du ikke husker/må huske ting også.

Dette skjedde med meg i forrige graviditet, og har hatt det i varierende grad siden. Spes i tider hvor det er mye stress (og bekymringer). Føler meg ikke like skjerpet som før jeg fikk barn. Men dette er min løsning :p Og nå når jeg er gravid igjen har det toppet seg. Kanskje verdt et forsøk?

Jeg sliter også skikkelig med dette :( har vært sykemeldt 100% i to uker, men begynte å jobbe 50% denne uken. Har hjemmekontor, men sliter så enormt med konsentrasjonen. Føler meg som en elendig arbeidstaker og har så dårlig samvittighet, i tillegg er jeg så hormonell at jeg seriøst begynner å grine fordi jeg ikke føler jeg får til noe :sorry:

Bortsett fra tips om nok søvn og hvile, post its/lister! Skriv ned alt du må huske! To do lists, notater, be om at du før viktig informasjon skriftlig/pr e-post på jobb. Da trenger du ikke huske alt der og da. Og det funker hjemme også. Lister over hva som skal i bhg-nettet, løpende handleliste, middagsplan for uka osv :D Skriftliggjøring! Fjerner stresset du kanskje har over at du tror du ikke husker/må huske ting også.

Dette skjedde med meg i forrige graviditet, og har hatt det i varierende grad siden. Spes i tider hvor det er mye stress (og bekymringer). Føler meg ikke like skjerpet som før jeg fikk barn. Men dette er min løsning :p Og nå når jeg er gravid igjen har det toppet seg. Kanskje verdt et forsøk?
Veldig gode tips! Masse søvn og hvile er viktig! Sist svangerskap gjorde jeg akkurat det samme som Magnolia 85. Det føltes ut som om hjernen min hadde slått seg fullstendig av. Post it-lapper og notater med gjøremål ble min redning. Jeg fikk også svangerskapspenger og reduserte stillingen min slik at jeg kun jobbet 70%. Kanskje noe slikt kan hjelpe deg Cea?
Håper forsåvidt ikke jeg blir senil igjen denne gang! Det var så enkelt. Skal være helt ærlig så føler jeg ikke at hjernen noen gang kom seg skikkelig igjen, men det er ikke sikkert det blir sånn for deg! :)

Har dessverre ingen råd å komme med, er helt ubrukelig selv. Tror ikke det nødvendigvis er glemming og sånn type gravidhjerne, men er så ukonsentrert og bruker så mye tankevirksomhet på babyen. Bekymret for om det holder hele vegen denne gangen samtidig som jeg drømmer meg bort, leser artikler på nettet, leter etter navn og finner ting jeg vil strikke :happy090
Vet det går i perioder. I mine forrige svangerskap har jeg også hatt perioder med elendig konsentrasjon, noe som får meg til å føle meg mindre verdt på en måte. Å mestre jobben er noe som gir meg egenverdi, og når det forsvinner har jeg tidvis syntes det har vært vanskelig.

Dette svarte absolutt ikke på det du lurte på, men skriver for å vise at du i alle fall ikke er alene. …Og for min del har det gått i perioder. Jeg har også hatt mange mnd med en helt fungerende hjerne ;)

…og ja. Jeg synes det blir bedre utover svangerskapet. Det er liksom ikke så mange milepæler etter uke 21 (eller var det 23?) og da skjer det ikke så mye. Helt til det begynner å nærme seg fødsel og man blir litt ukonsentrert igjen ;)

Jeg er helt ubrukelig. Er på hjemmekontor og plutselig går det ikke å jobbe, må bare legge meg ned. Svimmel/trøtt/kvalm er ekstremt lite produktivt og konsentrasjonen er ikke på topp. I tillegg jobber jeg med nye arbeidsoppgaver som jeg ikke helt kan enda, tror det gjør det mye tyngre. Hadde planlagt å jobbe en time i kveld, ble sofa istedenfor

Forstår ikke hvordan jeg husker på å kjøre rett vei når jeg skal kjøre på jobb på morgenen :p eller at jeg enda husker navnene på elevene mine. Er så håpløs!

Back
Topp