Gravid? Her er matvarene du bør unngå!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
Vi skal i bryllup å få servert laksetartar, hvordan er det når man er gravid?
Laksetartar er jo rå fisk og blir på en måte sett på som sushi. Sushi er godkjent for oss gravide å spise, men ville allikevel tatt forbehold da man ikke vet hvor lenge den fisken har ligget fra før :)

Laksetartar er jo rå fisk og blir på en måte sett på som sushi. Sushi er godkjent for oss gravide å spise, men ville allikevel tatt forbehold da man ikke vet hvor lenge den fisken har ligget fra før :)

Du skal ikke spise rånfisk i sushi! Den må varmebehandles.

Hmm.. Litt motsigende når man leser at man ikke skal spise kjøtt som ikke har vært varmebehandlet.
Tror det er litt forskjell på bakteriefloraen i fisk og kjøtt. Jeg har iallfall spist masse rå fisk hittil i svangerskapet, så håper det er trygt.

ImageUploadedByBV Forum1469829876.710496.jpg

Matportalen.no sier hvertfall at vi skal unngå rått kjøtt pga bakterier.
Må være gjennomstekt eller gjennomkokt.

Rått kjøtt og fisk er ikke det samme :) kommer og litt an på fisken, laks er trygt, men ikke tunfisk feks.

Vis vedlegget 189143

Matportalen.no sier hvertfall at vi skal unngå rått kjøtt pga bakterier.
Må være gjennomstekt eller gjennomkokt.
Også fra matportalen.. :)
7104691716f3b7a57d835f66db965878

ImageUploadedByBV Forum1469952928.517386.jpg
Ei venninne sendte den her til meg.

Æ spis røkt laks, og gjor det de andre svangerskapan også.
Æ ba ho om å følge matportalen.

Skal jammen meg ikke være lett å følge med på all mat-rådene! Jeg har vært i Frankrike en uke og måtte tøye reglene litt for å få i meg mat. Jeg tåler ikke gluten, så når all pasta/pizza/hamburger/mm, er tatt bort fra menyen er det stort sett kun salat igjen på resturanter. Og da er det alle reglene om skylling av salat og grønnsaker (spesielt i utlandet) som er vanskelig å sjekke. Har i tillegg vært ganske småkvalm, så har plukket litt i salaten, spist en hel ost til middag og fått i meg sushi i ny og ne. Takk og lov for egg og bacon til frokost (uten brød)!! (noen mener jo man ikke skal spise egg heller, men det var no gjennomstekt i hvert fall).
Var digg å komme seg hjem til alle de glutenfrie varene

Skal jammen meg ikke være lett å følge med på all mat-rådene! Jeg har vært i Frankrike en uke og måtte tøye reglene litt for å få i meg mat. Jeg tåler ikke gluten, så når all pasta/pizza/hamburger/mm, er tatt bort fra menyen er det stort sett kun salat igjen på resturanter. Og da er det alle reglene om skylling av salat og grønnsaker (spesielt i utlandet) som er vanskelig å sjekke. Har i tillegg vært ganske småkvalm, så har plukket litt i salaten, spist en hel ost til middag og fått i meg sushi i ny og ne. Takk og lov for egg og bacon til frokost (uten brød)!! (noen mener jo man ikke skal spise egg heller, men det var no gjennomstekt i hvert fall).
Var digg å komme seg hjem til alle de glutenfrie varene

Ojj!! Slitsomt.
Men nå er jo Frankrike et land på ganske lik linje som oss. Hadde vært mer skeptisk i sør-, øst-europa, asia, afrike og sør-amerika.

Ojj!! Slitsomt.
Men nå er jo Frankrike et land på ganske lik linje som oss. Hadde vært mer skeptisk i sør-, øst-europa, asia, afrike og sør-amerika.

Nja, leste at det var mye Toxoplasma i Frankrike og at hele 90 % var smittet og hadde antistoffer (mot 10% i norge). Men har bodd i campingbil i 4 måneder i frankrike og i spania og spiste spekeskinke og drakk vann fra brønner hver dag da. Så om jeg blir smittet nå når jeg kun var en uke og var så forsiktig, og ikke da, så er jeg jammen meg uheldig! Vet ikke enda om jeg har antistoffene, men tenkte å ta en blodprøve nå når jeg skal til legen. Sjangsen for å smitte videre til forsteret er heldigvis ganske små også så tidlig..

Back
Topp