Gravid for første gang

Kitty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 19
Julegavene 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Jeg er en kvinne på 34 år (blir 35 i løpet av svangerskapet), og er nå gravid for aller første gang. Vi fikk vite veldig tidlig at jeg var gravid (hadde over 1 uke igjen til ventet menstruasjon) pga mage og ryggsmerter. Det var ikke noe alvorlig, og jeg ble sendt hjem fra legevakten med beskjed om å kontakte fastlegen senere samme dag.

Det er nå nesten 1 uke siden, og siden har jeg kjent på mye murringer i magen, og en mage som av en eller annen grunn eser ut allerede. Magen (og bryster, armer og bein) er allerede full av strekkmerker fra før, og jeg har allerede fått enda flere over skambeinet. Det kan bli festlig å se hvordan jeg ser ut etter fullgått svangerskap.

Jeg og kjæresten har vært sammen i litt under 1 år (ble offisielt 2. Mai i fjor), men har kjent hverandre endel lenger. Vi skal flytte sammen veldig snart, og det innebærer at jeg skal flytte inn til han i Tyskland. Jeg både gruer meg bittelitt og gleder meg masse. Det er mange endringer samtidig nå, og veldig mye som foregår.

Jeg har diverse sykdommer som gjør at jeg må følges tett underveis, og begynner med kontroller imorgen. Da er jeg ifølge disse kalenderene 5+2. Jeg er litt usikker, for jeg har en syklus som varierer mellom 15 og 35 dager. Gjennomsnitt på 32, men de siste har vært 24. Så avhengig om de kan klare å finne hjertelyd imorgen, så får vi se.

Jeg fikk som sagt beskjed veldig tidlig at jeg er gravid, og folk rundt meg har fått vite det. Med murringer i magen av en annen verden til tider, så har de jo skjønt at det er noe på gang. Dessuten så kommer jeg til å bli veldig lei meg dersom jeg skulle miste, og da er det greit å kunne hente støtte i venner og familie som vet hva som jeg går gjennom.

Jeg vet at mange mener at man skal vente til uke 12 med å si fra, men for meg som begynner med kontroller allerede nå, så føles det riktig å si fra. Og kunne hente støtte underveis i de som "har gått før".

Siden testene var positive så tidlig, og det er mye tvillinger i begge familiene så jeg er også veldig spent på om det er en eller to på vei. Så her krysses det både fingre og tær for at alt går bra, og at det kanskje bare er en spire.

Så spennende. Gratulerer:talk017 Så mye som skjer på en gang for deg :love017 spennnende å se om det er tvillinger å da.

Gratulerer så mye! Så spennende :joyful::Heartred

Jo takk, det er to førstegangs foreldre som er veldig spente, og noen besteforeldre som også krysser det meste for at dette skal gå godt.

Tusen takk :)

Da har jeg vært på min første kontroll, og jeg er som antatt ca 5 uker på vei. De tok innvendig UL, men det var vanskelig å se noe da det enda var litt tidlig. Men de kunne se at det med over 90% sannsynlighet bare er 1, og at jeg er ca 5 uker. Så anbefaler de kontakt for oppfølging i Tyskland like over påske. Med tanke på mine diagnoser er det bare fødsel som vil gi problemer for meg (og dersom jeg blir veldig kvalm, men det har jeg foreløpig sluppet).

Nå er det jordmor til uken, og så reiser vi allerede på fredag.

Idag ringte legen jeg var hos på tirsdag med resultatet av blodprøvene. Alt så fint ut (eller så fint som det kan se ut) bortsett fra stoffskiftet som var litt lavt. Jeg skal derfor starte med Levaxin daglig, og må kontrollmåle hver 4. uke. Det blir dermed direkte legekontakt når vi har kommet litt i orden i Tyskland.

Jeg går til endokrinolog pga andre utfordringer med kjertler, så hun er ekspert på lavt stoffskifte. Der er jeg ihvertfall heldig.

Igår kom vi frem dit vi skal bo (foreløpig) i Tyskland. Vi må på jakt etter noe større, 50 kvadratmeter med to katter + baby på vei er ikke akkurat optimalt. Men foreløpig så går det. Må se litt hvor vi ender opp, men det blir i dette området. Nå skal vi pakke ut av bilen og komme oss i orden.

Igår kom vi frem dit vi skal bo (foreløpig) i Tyskland. Vi må på jakt etter noe større, 50 kvadratmeter med to katter + baby på vei er ikke akkurat optimalt. Men foreløpig så går det. Må se litt hvor vi ender opp, men det blir i dette området. Nå skal vi pakke ut av bilen og komme oss i orden.
Så spennende :)
Lykke til!
Må si du har mye på gang ja!

Ja, graviditeten var ikke helt planlagt. Vi håpet at å slutte på p-pillene i Januar ville gjøre at jeg kanskje ble gravid før jul, ikke at jeg skulle bli gravid på første forsøk

Du må holde oss oppdatert om livet som gravid i et nytt land! Du er kjempetøff :D

så spennende! xsmile9

Jeg er spent selv og. Foreløpig jobber vi med å få helseforsikringen på plass, slik at jeg får kommet meg til legen. Mulig at vi må bruke den midlertidige først (E111), siden ting kan ta litt tid, og jeg MÅ ha kontroll av stoffskiftet innen 14 dager.

Back
Topp