Gravid for første gang

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei jeg er første gangs gravid og er nå i uke 9+5 og forstår ikke helt hva som skjer.
Når jeg slapper av (enten ligger i senga, sitter eller står i kø i butikken) så kan jeg kjenne små "krampe" lignende bevegelser. Det kiler litt når det står på og er ikke på de samme plassene hver gang. Noen ganger er det godt synligt utenpå.
Har fått en god start på en kul nederste del av magen. 

Samboeren min synes også at d er litt rart med tanke på at det ikke er så langt inn i svangerskapet. 
Kan det være små spark? Eller bør jeg kontakte legen/jordmor om det kan være noe galt? 

Hei på deg,

og gratulerer så mye med svangerskapet :-)

Det er MYE som skjer i kroppen når man er gravid og det er mye nytt å venne seg til....
Hvis det stemmer at du er ni uker på vei så ligger livmoren stadig dypt i bekkenet ditt bak og under symfysen. Derfor går det heller ikke an å kjenne spark og liv utenpå livmoren enda.
Av og til kan man være lenger på vei enn det man i utgangspunktet har regnet seg frem til, og av og til er det jo også mer enn èn baby i magen.... Så hvis du allerede har kul på magen og kjenner bevegelser ville jeg tatt kontakt med lege eller jordmor og fått en sjekk. Det går jo også an å bestille en privat ultralyd for å finne ut hvor langt du er på vei og om det er mer enn èn baby derinne... :-)

Lykke til uansett.
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Det som er saken bak her er at jeg har snakket med legen og vært på ultralyd. Fikk vite om graviditeten i uke 5/6 og var på ultralyd 7 Juli og han sa at det kun var 1 og at barnet var på normal størrelse i det stadiet. 
Jeg spurte og det var fler enn den ene, men han sa at han kunne kun se en og da må vi nesten tro på det. 
Så dermed er jeg veldig i tvil og forvirret. 

Okay, da er du nok bare èn av de gravide som får mage veldig raskt! Svangerskap og fødsel er jo biologi på et veldig høyt nivå og det er ikke alltid at alle passer inn i skjemaene og stastitikkene våre....
Så når du vet det kun er èn baby derinne og terminen stemmer ville jeg bare senke skuldrene og nyte at du faktisk kjenner deg gravid så tidlig.
Det kan jo faktisk også være fordøyelsen din som jobber så du både ser og kjenner det - uansett blir du jo fulgt godt opp og skal sikkert snart til lege og/eller jordmor.

Lykke til da.

Jordmor Ragna.

Tusen takk for alle gode ord å tanker. 
Jeg var hos legen i dag og fikk se den lille igjen for å se at alt var bra. Den små sparket og lekte og var veldig aktiv. Viste seg frem en liten stund og viste oss alle sine fingre (spredde fingrene) og ansiktet og beina. Så at den har nesa mi.  Så an har vokst veldig og er bitte litt større og mer aktiv enn normalt sa legen for det var vanskeligt å få et bra bilde siden an bevekte seg så. Men legen sa også at det var litt morsomt å se så tidligt at den lille er så aktiv og har det kjempe fint . Føler meg mye tryggere nå når jeg har sett at alt er i orden og sett så mange detaljer allerede. 

Mange tusen takk for all støtte og gode ord 
MVH Litlamor 

Back
Topp