Gravid for første gang... Hva skjer?

FruW

Første møte med forumet
Jeg var hos legen i begynnelsen av januar og fikk bekreftet at jeg er gravid, akkurat nå er jeg i åttende uke, så jeg og min mann venter vårt første barn i begynnelsen av september, og vil gleder oss!

I uke ni skal jeg på kontroll til legen igjen, vet noen hva han foretar seg da? Blodprøvene ble tatt ved forrige legebesøk. Skal han opp i det aller helligste og kikke eller? Bør jeg ta med meg mannen min, eller bør det vente? Når skal jordmor kontaktes? Er det nødvendig å gå til både lege og jordmor? Jeg tror jo jeg vil foretrekke jordmor, for jeg har fremdeles ikke møtt fastlegen min, så jeg gruer meg rett og slett litt til neste ukes konsultasjon...

Jeg går rundt og føler at jeg ikke aner hva som skal skje, men jeg håper det er et fenomen som er vanlig hos førstegangsgravide...?
Humøret mitt er skikkelig ustabilt (dét har jeg hørt skal være vanlig), puppene mine er ømme og voksende (ENDELIG?), jeg er potte tett i nesa og hoven i halsen hele tiden, og jeg føler at jeg er på tur ut av klærne mine (de er rett og slett blitt for trange allerede, er det normalt? Jeg er normalt bygd, og ligger på 60 kilo til vanlig). I tillegg er jeg så trøtt at jeg kunne sovet døgnet rundt...

Ser av andre innlegg at det finnes kremer å få kjøpt mot strekkmerker og sånt, og det hørtes jo fint ut... Jeg lurer bare på om det er noe annet jeg burde vite, som jeg kanskje ikke har tenkt på enda? Jeg har jo ikke noen å prate om dette med, vi har valgt å holde graviditeten hemmelig en stund til, iallfall så lenge det lar seg gjøre før det vises...

På meg så var det innvendig ultralyd oxo fikk jeg bilder av det bittelille knøttet inni magen...min samboer var med ja...men nå går jeg alene på jordmorkontroll...

Hei hei!

Jeg går annenhver gang omtrent til jordmor og lege. Samboeren min er med til jordmor, men kun fordi han insisterer. Synes det er greiest hos legen jeg, blir veldig mye bla bla hos jordmor. Men det er nå bare meg... [:)] Min lege gikk forresten ikke opp i herligheten, han mente det var unødvendig. Men det er vel opp og ned etter hvilken lege du har.

Og slapp helt av, jeg er i uke 27 nå, og vet fremdeles ikke hverken hva jeg holder på med eller hva som kommer. Vi får satse på at naturen og instinktene guider oss! [:)]

Bare slapp av og ta alt som det kommer. Du klarer deg nok så bra atte. Her inne er det MASSE folk du kan spørre om alt mulig, og det er utrolig nyttig når det er noe du lurer på.

Lykke til! [;)]

Tusen takk for fine svar, veldig godt å høre at jeg ikke er alene om å føle at jeg ikke helt har "kontroll"... [;)]

Er så spent på om det blir ultralydundersøkelse i 9. uke, eller om de venter det av til 17. uke? (Har lest et sted at det skal være det "normale"...)

Jaja... den som lever får se... [:)]

Du må ta folat og tran, slik at babyen får alle næringsstoffer den trenger. Og unngå rått kjøtt, muggoster og skalldyr.

Du kan velge om du vil gå til lege eller jordmor.

Lykke til med svangerskapet!

Jeg går også annen hver gang nå til lege og jordmor, Eller vi skal første gang til jordmor om noen dager.....
Legen tok utvendig ultralyd på meg, Begge gangen vi har vært der faktisk.
Også fikk Jeg helsekort, Også snakket vi litt om prøvene som var helt I orden altså.
Hun tar Ikkje UL på Gravide.
Fikk en ca termin også...... [:D]

Back
Topp