Hei
Jeg skal snart gjennom en senabort i uke 19 og har allerede fått innkallelse til etterkontroll på sykehuset om to måneder. Når synes dere det er greit å bli gravide på nytt? Er det kaldt å ville ønske det veldig raskt etter? Ingen vil noen gang kunne erstatte gutten min i magen, men vi ønsker veldig gjerne barn. Har noen vært gravide allerede på etterkontroll før? Hva sier legene om dette?
Hvem tar jeg kontakt med den gangen jeg blir gravid igjen og hvor tidlig? Har fått beskjed på ultralyd/fødepol at jeg skal få bedre/tidligere oppfølging neste gang.
Hei kjære deg,
Så utrolig leit å høre om det du snart skal gjennom
Ingen barn vil kunne erstatte gutten din, det er klart.
Ingen følelser er feil å kjenne på, og å ønske en ny graviditet er veldig vanlig. Jeg skulle gjerne ha vært gravid med en gang etter at jeg mistet datteren min i uke 27.
Hør med lege om å prøve på nytt, men det er anbefalt å vente til etter en menstrasjon etter at renselsen er ferdig. Når kroppen har vært gravid flere måneder, trenger den gjerne noen sykluser på å stabilisere seg og gjøre forholdene best mulig for en ny spire.
Jeg fikk beskjed om å ikke være gravid før etterkontrollen, av utredningsmessige årsaker. Måtte ta noen blodprøver som ikke-gravid. Det kan være du får den samme beskjeden, avhengig av hva som er grunnen til at gutten deres ikke klarer seg.
Vi hadde etterkontroll 6 uker etter fødsel. Menstrasjon kom litt over 5 uker etter fødsel, og vi begynte prøving da etterkontrollen var overstått. Jeg hadde 2 menstrasjoner etter renselsen før jeg ble gravid, så det gikk på andre forsøk. Er 26+0 i dag, og alt har gått fint så langt.
Hør med lege på etterkontroll om oppfølging neste gang. Det er vanlig med første ultralyd i uke 12/13 etter en senabort og dødfødsel, alt avhengig av hva som var årsak. Vil man ha UL før dette er det vanligvis gynekolog med henvisning fra lege som gjelder. Det var alt for lenge for min del, så jeg vil anbefale å be om henvisning til gynekolog med en gang du blir gravid for ultralyd før uke 12. Jeg hadde ultralyd uke 7, 8 og 9 (også ble det fellesferie, ellers hadde jeg nok hatt en til før sykehuset tok over). Første ul på sykehuset var uke 13. Deretter har jeg hatt ganske hyppige kontroller etter eget ønske.
Mine erfaringer med å miste et barn, er at jeg ikke klarer bearbeide det alene. Jeg ventet lenge med å be om hjelp, og i retrospekt skulle jeg ha bedt om hjelp tidligere. Har kjenner du såklart hva som blir rett for deg
Om jordmor fra helsestasjonen ikke tar kontakt, kan du/dere ringe og be om samtale med henne i etterkant av fødselen. Helsestasjoner har normalt også et psykologtilbud med kort ventetid som har hjulpet meg mye. Ellers kan jeg anbefale LUB, landsforening for uventet barnedød, som har mye godt materiell og som også har støttegrupper/personer.
En stor klem til deg, skal tenke på dere i tiden som kommer
Om du lurer på noe, er det bare og spørre.