Gravid etter GBP

babyklarnå

Elsker forumet
Noen her inne som har blitt gravid etter GBP (gastric bypass)? Hvor lenge etter operasjonen ble du gravid? Fikk du ekstra oppfølging hos lege og jordmor? jeg tok en slik operasjon nå 17. april, men tenker ikke å bli gravid riktig enda, men kanskje etter jul en gang.

Nå er det anbefalt å vente i allefall i 1 år, men jeg kjenner opptil flere som har blitt gravid nokså rett etter gbp op...det har gått bra, men er jo en liten risiko og ta siden kroppen blir så "tvangsslanket" da.

Du får ekstra oppfølging iform av UL og blodprøver, det er viktig og følge med veksten på barnet sånn at den får i seg nok næring og vokser som den skal.

Ja etter jul, så er jeg ikke så langt unna 1 årsdagen ser du....regner med at jeg blir nok ikke gravid på første forsøet  De fleste jeg har prata med som har tatt denne typen operasjon, har gått ned mesteparten på 6 mnd om de ikke er ekstremt overvektig. Jeg var ikke veldig stor, men stor nok til at jeg ville gjøre noe med det

Labambie har :) Hun er gravid nå da men :p Du kan jo bare sende henne en PM :)

Her så fikk jeg beskjed om å helst vente til 2år etter operasjonen, men vet om flere som har fått barn før det
De jeg kjenner har hatt ekstra oppfølging i forhold til vitaminer og mineraler ved blodprøver, ekstra UL, de fleste har også da hatt tettere oppfølging via overvektsklinikken de tilhører siden de har mest greie på hva som evnt trengs å følges eksra opp med.

Må bare si at de fleste jeg vet om som har blitt gravid før det har gått et år har det ikke gått så bra med... Anbefaler deg egentlig å google skrekkhistoriene nå, så har du litt bedre grunnlag for å velge hva du vil gjøre. Ikke morsomt å stå der gravid og redd når du oppdager at dette er farligere enn du trodde. Jeg ville hørt på bondekone, og ventet minst 2 år.

Hvis du likevel vil bli gravid så tidlig, så bør du sørge for å skaffe deg skikkelig oppfølging. Få bestilt deg en time, sjekket litt blodprøver og finne ut hvilke tilskudd du bør ta før du blir gravid. Det er langt fra sikkert at jordmora eller legen din kan noe særlig om det, så hør på bondekone og få oppfølging via overvektsklinikk i tillegg.

jeg ble gravid 6 uker etter jeg ble operert. Absolutt ikke planlagt, men abort var ikke aktuelt for min del. Tar blodprøver hver 4 uke, og får ultralyd hver 4 uke. Foreløpig er alt som det skal heldigvis

Ble gravid 3 mnd etter operasjonen. Aldri vært så dårlig i hele mitt liv. Det var 3 mnd i helvete. Var sikker på at jeg skulle stryke med. Jeg klarte ingenting. Lå bare rett ut og prøvde å overleve. Like greit at det ikke gikk bra hvis resten av svangerskapet skulle vært like jævlig. 

Jeg har tatt gbp operasjon, men ble ikke gravid før ca 4-5 år etterpå. det gikk vel i utgangspunktet bra.
hadde noen kraftige magesmerter som vi ikke helt hva var og om det har noen sammenheng...
hadde i utgangspunktet ikke ekstra oppfølging, men ble det alikevel pga smertene mine og til tider lite liv.
fikk vekstestimering da flere ganger og de mente alle at han kom til å være nærmere 3500 gr. men ved fødsel var han 2755gr og 47 cm så han var ganske liten, noe de sier ofte kan skje at de får litt lav fødselsvekt.
Vil anbefale deg å vente en stund da, men lykke til:)

Back
Topp