Gravid eller sprukket cyste?

A

Anna P.

Guest
Hei!
Jeg fikk positiv graviditetstest (Gravid 1-2 på Clearblue med ukeindikator), og da jeg har ventet ganske så lenge på mensen var jeg ikke helt sikker på hvor langt jeg kunne være på vei. Jeg fikk ikke legetime før helt sist i juli, og bestemte meg derfor for å bestille time hos gynekolog for tidlig UL, for å se om han kunne estimere hvor langt jeg var på vei. Samme morgen tok jeg ny test, denne gangen viste den Gravid 2-3.

Gynekologen satte i gang med innvendig UL, men så ingen verdens ting i livmoren. Derimot så han en anelse med væske i den ene eggstokken/egglederen? og han sa at det kunne være en sprukket vanncyste. Han benektet graviditet og sa at vi bare måtte fortsette å prøve.

Jeg har tatt flere tester etterpå, men har da brukt strips og graviditets-streken blir sterkere for hver dag. Har ikke tatt noen ny digital test enda siden det ikke har gått lenger siden jeg tok den forrige at jeg tror den evt. vil vise mer enn 2-3 enda, men planlegger å ta en når det har gått en ukes tid siden jeg tok den forrige.

Har ellers kramper nederst i magen (minner om menssmerter), brystene føles harde og niplene er ømme, og jeg føler meg ofte trøtt.

Har noen opplevd noe lignende, og var det da en sprukket cyste eller faktisk graviditet som var årsaken?
Jeg beholder legetimen i slutten av juni, men det er jo så leeenge til og jeg blir litt koko av å ikke vite, hehe:)
 
Håper du får svar fra noen som har erfart det på seg selv, kan si at jeg har kun erfaring med dette på hund . Veldig vanlig med vanncyster, ser dette hver mnd ved sterilisering/pyometra operasjoner. forplantningsorganene våre er helt like :)
De sitter som en perle på en snor og av og til bare et par og i str fra ert til druer . Helt blanke og harde .
 
Lykke til. Kan det være en EX.u? Altså svangerskap utenfor livmoren? Får du ensidige magesmerter må du oppsøke lege kjapt.
 
Kan det være at du er så kort på vei at det er for tidlig å se noe?
Du får jo ikke positive tester av cyster.

Mener ikke å skremme deg nå, husk dette er ekstremt sjeldent!
Og det passer ikke helt til det du beskriver heller, siden du ikke har smerter.

Men i allefall, jeg ble innlagt med magesmerter. Hadde da hatt en spontanabort noen uker tidligere (bekreftet med ultralyd).
Fikk ultralyd der de så det de mistenkte var en cyste på eggleder. De trodde den hadde sprukket siden det var væske i buken.
Forklarte at ved en graviditet vil det bli en slags pose (?) på egglederen etter egget, som kan utvikle seg til cyste og fylles med væske og evt litt blod.
Viste seg at det fortsatte å fylle seg med væske i buken min. Det de først trodde var en cyste, var altså et foster i eggleder. Og væsken i buken var blod.
Var litt spesielt i mitt tilfelle siden jeg hadde vært gravid med tvillinger og mistet den ene i SA og den andre var en exu. Derfor trodde de cyste og ikke exu med en gang.

Men hvis du får smerter må du oppsøke lege med en gang.
Kanskje du kan ringe legekontor å få målt hcg? Bare for å se at det stiger normalt. Det vil det ikke gjøre på exu.

Igjen, mener ikke å skremme deg! Bruker ikke å fortelle så mye om min opplevelse hvis jeg tror det kan skremme andre. Men akkurat det du beskriver om ul/cyste var litt likt det jeg opplevde. Og du har fortsatt positive tester!
 
Og det er jo mulig å ha en normal graviditet og cyste på eggleder/eggstokk samtidig, så trenger jo ikke være noe galt. Bare at gyn ikke greide se noe i livmoren din, kanskje for at det er for tidlig?
Lykke til :Heartred
 
Lykke til. Kan det være en EX.u? Altså svangerskap utenfor livmoren? Får du ensidige magesmerter må du oppsøke lege kjapt.
Gynekologen undersøkte dette, han dyttet på livmoren min og sa at hvis det gjorde vondt så kunne det være det, men jeg merket ikke noe ubehag
 
Hvor langt på vei tror du at du er? Du ser absolutt ingenting i begynnelsen. Jeg var på ul 4+2 i min første graviditet og der var det en ekstremt liten svart flekk i livmor på størrelse med en liten ert. Å den var det helt tilfeldig at legen under opplæring så. Kanskje det bare er for tidlig.
En cyste gir ikke positiv test.
Men som de over sier. Kontakt lege/legevakt om du skulle få smerter
 
Gynekologen undersøkte dette, han dyttet på livmoren min og sa at hvis det gjorde vondt så kunne det være det, men jeg merket ikke noe ubehag
Samme gjorde de med meg når jeg var inne til UL etter aborten. Han så da rester etter en graviditet i livmor og kommenterte at det ikke var tegn til exu. Han så «noe» på egglederen men jeg hadde ikke smerter/ubehag når han dyttet, så da sa han det var helt normalt.
Dette var veldig tidlig, da var jeg 6+1.
 
Og det går jo ant å ha en normal graviditet og cyste på eggleder/eggstokk samtidig, så trenger jo ikke være noe galt. Bare at gyn ikke greide se noe i livmoren din, kanskje for at det er for tidlig?
Lykke til :Heartred
Gynekologen nevnte også svangerskap utenfor livmoren, men han dyttet på livmoren og sa at hvis det var tilfelle så ville det vært veldig smertefullt, og det var det ikke.

De krampene jeg har er heldigvis laaangt fra noe innleggelsesgrunn, men skulle det bli smertefullt, så oppsøker jeg selvfølgelig lege

Tenker også at det kanskje kan ha vært for tidlig å se noe på ultralyd, han mente at man uansett ville kunne se NOE, men jeg ser jo at mange sier at det kan man ikke. Rart hvor opphengt man kan bli i noe man bare har visst om i noen få dager, haha!
 
Hvor langt på vei tror du at du er? Du ser absolutt ingenting i begynnelsen. Jeg var på ul 4+2 i min første graviditet og der var det en ekstremt liten svart flekk i livmor på størrelse med en liten ert. Å den var det helt tilfeldig at legen under opplæring så. Kanskje det bare er for tidlig.
En cyste gir ikke positiv test.
Men som de over sier. Kontakt lege/legevakt om du skulle få smerter
Ingen anelse! Jeg har hatt fravær av menstruasjon ganske lenge nå, Flo-appen sier at jeg er på dag 66 i syklusen. Jeg har ikke fått legetime før helt sist i juni og man blir jo sååå nysgjerrig, så det var derfor jeg dro til gynekolog i håp om at han kunne si noe om hvor langt jeg var på vei. Gikk dessverre derfra med flere spørsmål enn svar, så må nok bare smøre meg med tålmodighet og vente til legetimen
Har heldigvis ingen smerter, bare litt ubehag nederst i magen som minner om mensensmerter
 
Gynekologen undersøkte dette, han dyttet på livmoren min og sa at hvis det gjorde vondt så kunne det være det, men jeg merket ikke noe ubehag
Om du ikke får smerter og testene er positive om 2 uker kan du prøve med ny UL for å se om det da er synlig. Noe det burde være om du er gravid .
 
Første tanke som slo meg er at du er alt for kort på vei til å se noe på ul. Når du får 1-2 og 2-3 på cbd så er du mest sannsynlig i starten av uke 4, og det er omtrent umulig å se noe på ul. Dette burde gyn informert om! Siden testene dine øker i styrke så vil jeg tro det er en liten spire inni der❤️

Men, dette er bare mine tanker og erfaringer :)
 
Back
Topp