Gravid, brystene vokser ikke, nok melk?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Brystene mine vokste minimalt under sist svangerskap, og jeg fikk aldri nok melk til å kunne fullamme.
Nå er jeg 7 uker på vei, og merker fortsatt ingen forskjell på størrelsen. Må jeg finne meg i at jeg har ubrukelige pupper, eller er det en sjans for at jeg kan fullamme denne gangen?

Jeg har en mistanke om at jeg har underutviklet brystkjertelvev, de er veldig små i utgangspunktet, og litt spisse. Har ikke den runde formen en pupp skal ha.

Mine vokste så å si ingenting og jeg ammer fortsatt etter 7 måneder :)

Mine vokste så å si ingenting og jeg ammer fortsatt etter 7 måneder :)
Fullammet du i begynnelsen?

Jeg ammer om kvelden fortsatt, men det er bare en liten smak han får, er ikke mye igjen nå. Han er snart 13 mnd.

Fullammet du i begynnelsen?

Jeg ammer om kvelden fortsatt, men det er bare en liten smak han får, er ikke mye igjen nå. Han er snart 13 mnd.
Ja, fullammet til han var nesten 6 måneder. Nå får han grøt og middag og mm innimellom det.

Mine vokste ingen ting før jeg begynte å amme og melken kom for fullt. Ikke hadde jeg ømme bryster under svangerskapet heller.. :) Hadde ikke villet bekymre meg for det.. :)

Jeg var også underutviklet, pga slanking i ung alder (11 år). Klarte ikke fullamme eldstejenta. Tok brystforstørrelse året etter hun ble født (for å se litt mer "normal" ut rett og slett) og fikk høre at amming av senere barn vil ikke være noe problem. Likevel klarte jeg ikke fullamme nr 2 heller, 6 år etter operasjonen. Jordmor mente operasjonen hadde skylda men jeg tror også at underutvikling spilte inn her. Melka forsvant helt etter 2 mnd og lillegutt ville kun ha flaske. Så dessverre stemte dette for meg.

Størrelsen på brystene skal ikke ha noe å si for ammingen. :) Lykke til med ammingen denne gang. :)

Mine var så og si uforandret, og har ikke store i utgangspunktet.. Hadde mer enn nok melk, den ble ikke borte før jeg bestemte at det var nok, og det var godt utover de 6 mnd med fullamming for å si det sånn :D

Er gravid igjen, en uke på overtid, igjen uendret str på brystene, og bekymrer meg null..

Det har nok mer med andre ting å gjøre enn størrelsen :)

Størrelsen i seg selv har ingenting å si. Men er verre om de er underutviklet pga slanking i ung alder og andre forstyrrelser. Men det er nok ikke tilfelle for deg :)

Du har kanskje lest hva ammehjelpen skriver om tubebryst? Har du den typiske fasongen der er det lov å tenke tanken på lite kjertelvev synes jeg: https://ammehjelpen.no/artikkel/196/Tubebryst-kvinner-med-fa-brystkjertler

Uansett mengde kjertelvev får de aller fleste mer melk for hvert barn de får, så du har all grunn til å håpe at det går lettere denne gangen. :) Anbefaler deg å stimulere brystene maks de første par dagene etter fødsel, det kan ha betydning for hele ammeperioden. Har du et litt dårlig utgangspunkt er det vanskelig å noensinne ta igjen en dårlig start.

Back
Topp