Gravid app - forvirret

SleepingBeauty

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Noen som har denne Appen!? Jeg blir litt forvirret over hvordan den teller uker! Det står at jeg er i uke 26, og parentes (25+5) Hva menes med det? Er jeg plutselig i uke 27 i morgen da, og ikke 26 som jeg trodde var riktig? Er det flere måter å telle på?

Legene regner meg som 29 uker nå, når jeg fører opp termindato på gravid app (svensk), så er det fire dager lengre plutselig. De amerikanske er jo også annerledes. Kunne ikke bare alle appene og land regnet likt da? :p

Jeg har gitt opp appene og bruker terminkalkulatoren på Babyverden istedet :p alle appene sider jo forskjellig, så egentlig aner jeg ikke helt nøyaktig hvor langt jeg har kommet..gidder ikke regne på dagene ;)

Jeg ser noen apper beregner etter tradisjonell uke, altså at mandag er første dag i uken i Norge, noen land er søndag første dagen i uken. Mens det er noen apper som bruker første dag av forrige mens som første dag i uken og teller ukene fra den dagen. Håper dette ga mening ;)

Det er liksom ikke det som er problemer her. Når jeg er 25+X sier jeg at jeg er i uke 25, så er jeg i uke 26 fra 26 til 26+5, men da sier Appen uke 27 ??

Når du er i 25+ X så er du i svangerskapsuke 26.
Og når du er i 26+ X så er du i svangerskapsuke 27.

Hvis du er i 25+5 nå så vil det si at du er i svangerskapsuke 26.

Når du er i 25+ X så er du i svangerskapsuke 26.
Og når du er i 26+ X så er du i svangerskapsuke 27.

Hvis du er i 25+5 nå så vil det si at du er i svangerskapsuke 26.
Hmm .. Så rart egentlig..

Hmm .. Så rart egentlig..
Nei, for du har jo de fullgåtte ukene bak deg, de er jo du ferdig med, ganske logisk visst du tenker at "du er på vei" ? :) jeg er feks 29+6 i dag da sier jeg at jeg er 30 uker på vei og i morgen er jeg 31 uker på vei fordi tirsdag er min skiftedag. Skjønner?

Nei, for du har jo de fullgåtte ukene bak deg, de er jo du ferdig med, ganske logisk visst du tenker at "du er på vei" ? :) jeg er feks 29+6 i dag da sier jeg at jeg er 30 uker på vei og i morgen er jeg 31 uker på vei fordi tirsdag er min skiftedag. Skjønner?
Jeg skjønner.. Men sånn alikevel, når man da er kommer til termindato, da er man 40+2 eller 3, (etter hvordan man har regnet) Sier man da at man er i uke 41 da?

Jepp, da er du i uke 41. 2 eller 3 dager inn i uke 41 :) Men ikke 41 hele fullgåtte :) Skjønner? :)

Ferdig med 40 hele uker. Inn i den 41. uka :)

Det er forskjell på å si at en er f.eks 35 uker på vei (35+) vs i uke 35 (34+).
Er en på vei, så har man passert den uken og er i neste, men sier en at en er i en uke, så er en ikke ferdig med uken, men holder på med den ;)

Det er forskjell på å si at en er f.eks 35 uker på vei (35+) vs i uke 35 (34+).
Er en på vei, så har man passert den uken og er i neste, men sier en at en er i en uke, så er en ikke ferdig med uken, men holder på med den ;)
Aha, når man sier sånn forstår jeg litt bedre hvorfor det er sånn (selv om det hele er veldig forvirrende og ukorrekt i mine øyne) Jeg er altså 26 uker på vei (26+1), men i uke 27! Føler jo at en har kommet lenger om man sier 27.. :p

Aha, når man sier sånn forstår jeg litt bedre hvorfor det er sånn (selv om det hele er veldig forvirrende og ukorrekt i mine øyne) Jeg er altså 26 uker på vei (26+1), men i uke 27! Føler jo at en har kommet lenger om man sier 27.. :p
Tok litt tid før jeg også tok den, de gjør det litt forvirrende for oss ;)

Jeg var hos jordmor i går, hun sa at termindatoen var 40+3! Har alltid trodd at termindatoen var 40+0, ikke tre dager inn i uke 41. Ser at 3 av de 4 gravid-app'ene jeg har regner termindato som 40+0, ikke 40+3.

I de aller fleste andre land er det 40 uker. Men i Norge er det 40+2 eller 40+3 (kommer an på sykehuset/jordmora).

Da jeg gikk gravid med første var det 40+2, med nummer to (året etterpå) var det 40+3 og nå er jeg usikker og driter i hele greia :P

Var på sv.kurs i går, i Norge er standarden 40+ 3, altså 282 dager i følge jordmor.

Back
Topp