Gravid alenemamma. Abort?

Bkno8684672

Første møte med forumet
Er kommet i en utrolig kjip situasjon. Har to barn som jeg har alene og daglig ansvar for, , og har nå funnet ut at jeg er gravid igjen. Går på p-pillen, så det kom som et stort sjokk.

Jeg tør virkelig ikke snakke om dette til noen, og sliter virkelig med tanken på abort selv om jeg skjønner det er mest fornuftig her. Saken blir ikke bedre av at jeg ikke er hundre prosent sikker på hvem barnefaren er, da det står mellom to stykker, i og med at jeg ikke aner når jeg kan ha blitt gravid. Om jeg skulle ha beholdt dette barnet nå, vil det si at jeg vil ha 3 barn med 3 forskjellige. Og det kommer det gjerne noen fordommer med...

Trenger virkelig andres synspunkt, abort eller ikke? Gjerne dere som har vært eller er i samme situasjon. Takk for svar på forhånd!

Du er kanskje ikke i den beste situasjonen nei, men du bør ta et valg du kan klare å leve med. Du bør ikke ta abort fordi du er redd for hva folk vil synes om deg. Men du bør også tenke på at du skal klare å ta vare på 3 stk også.

Høres ut som du er i en vanskelig situasjon :( jeg vet ikke hva jeg ville gjort selv.. Har selv hatt ganger jeg var redd for at jeg ble gravid med feil person, eller ikke ville vist hvem bf var. Har heldigvis aldri blitt gravid da, og som du sier du gikk på pilla så du har ikke vært uforsiktig her egentlig, det kunne likesågodt vært meg..
Men som du sier er folk veldig dømmende :( synes ikke du skal tenke på noen andre enn deg selv :) samfunnet vil alltid ha sin mening.. Hvis du vil beholde barnet og føler at du virkelig ikke klarer en abort så skal du ikke ta abort pga hva andre folk syns! Men jeg har samtidig forståelse hvis du VIL ta abort men da tenker jeg at du virkelig må ville det fordi du ikke ønsker graviditeten.. Det er helt opp til deg <3 masse lykke til <333

Høres ut som du er i en vanskelig situasjon :( jeg vet ikke hva jeg ville gjort selv.. Har selv hatt ganger jeg var redd for at jeg ble gravid med feil person, eller ikke ville vist hvem bf var. Har heldigvis aldri blitt gravid da, og som du sier du gikk på pilla så du har ikke vært uforsiktig her egentlig, det kunne likesågodt vært meg..
Men som du sier er folk veldig dømmende :( synes ikke du skal tenke på noen andre enn deg selv :) samfunnet vil alltid ha sin mening.. Hvis du vil beholde barnet og føler at du virkelig ikke klarer en abort så skal du ikke ta abort pga hva andre folk syns! Men jeg har samtidig forståelse hvis du VIL ta abort men da tenker jeg at du virkelig må ville det fordi du ikke ønsker graviditeten.. Det er helt opp til deg <3 masse lykke til <333

Tusen takk for svar søte deg! Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil, selvfølgelig er det koselig med baby selv om det er tøft å være alenemor, og klarer ikke helt å se for meg hvordan man kan være helt alene med tre stykker, da mine to fra før av er relativt små. Barnefaren er en god kompis av meg,og hadde jeg valgt å beholde hadde det ødelagt vårt vennskap. Vet at han ikke har lyst på barn og han hadde blitt kjempesur på meg. Jeg vil i grunn ikke ta abort, men redd for hva famile, venner, og ikke minst barnefaren selv kommer til å si. Hva ville du gjort i min situasjon?

Tusen takk for svar søte deg! Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg vil, selvfølgelig er det koselig med baby selv om det er tøft å være alenemor, og klarer ikke helt å se for meg hvordan man kan være helt alene med tre stykker, da mine to fra før av er relativt små. Barnefaren er en god kompis av meg,og hadde jeg valgt å beholde hadde det ødelagt vårt vennskap. Vet at han ikke har lyst på barn og han hadde blitt kjempesur på meg. Jeg vil i grunn ikke ta abort, men redd for hva famile, venner, og ikke minst barnefaren selv kommer til å si. Hva ville du gjort i min situasjon?

Jeg sa jo til kjæresten min nå først da vi møttes at jeg ikke ville ha barn og nå sitter jeg 4+3 på vei.. Det var fordi jeg trodde han bare ville være useriøs med meg osv.. Så jeg synes du bør diskutere det med bf før du tar en avgjørelse på det! Hvis dere er venner så kanskje det kan utvikle seg til noe mer? Om du ikke vil det kan det hende vennskapet fortsatt holder.. Man vet aldri ;) men er en vanskelig situasjon :( så uansett hva du gjør som sagt forstår jeg valget ditt. <3

Skrev du ikke at du ikke visste hvem bf var da?

Flytta denne til Generelt for deg, så får du nok fleire svar:-)

Jeg har ikke vært i din situasjon, men har selv tatt abort. For meg, barna mine og mannen var det det beste alternativet. Jeg angrer ikke, det var ett bra valg for meg.

Har du absolutt ingen du kan snakke med? Fastlegen kanskje?

Her finnes det noen utrolig flinke mennesker som gir deg råd om å beholde ikke beholde og de er helt gratis :) http://www.amathea.no/

Du må ikke tenke på fordommer eller noe sånt, det må ikke ta avgjørelsen din :) Du må følge hjertet og ta et valg du kan leve med. Dette kommer du til å klare uansett tenker jeg, og man angrer ikke på barn man har fått, men kan angre på dem man ikke fikk!

Ta kontakt med amathea som noen skriver over her, og tenk deg nøye om :) Lykke til, så kjedelig med slike situasjoner, men har lært meg at i de fleste situasjoner går det meste kjempe bra :)

Hvis du ikke tenker på resten av verden, hva ville då gjort? Det er bare du som må leve med avgjørelsen du tar.

Hadde det vært meg så hadde jeg rett og slett snudd ræven til verden og beholdt ungen. Jeg tror ikke jeg hadde klart å leve med en abort. Og det hadde fortalt meg hvem som faktisk er mine venner og hvem i familien man faktisk kan stole på.

Men som sagt, det du som må leve med det. Anbefaler deg og overse verden og prøv å se 2 år inn i fremtiden. Hvordan er livet ditt då? klarer du å se for deg en fremtid der du har tatt abort?

Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til :)

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Jeg er ikke i samme situasjon, da jeg "bare" er alenemamma til 1. Men jeg ville hørt på Magefølelsen din når du sier du sliter med tanken på abort.
Lettere sagt enn gjort, men ikke tenk på hva andre mener. Det er du som skal leve med det, ikke dem. :)
Lykke til :)

Jeg syns det har vært helt forferdelig med en nyfødt kolikk baby nå og en 4 åring i tillegg. Å gå gjennom disse mnd alene kan jeg ikke engang forestille meg hvordan ville vært...
Tvitvi med valget.

Vil anbefale deg å få en veiledningstime hos Amathea :)

Jeg har selv sittet med sånne tanker om hva folk vil tenke... Ikke helt samme greie som deg, men allikevel. Jeg synes nå i ettertid det var helt teit å i det hele tatt bry meg om hva andre synes. Jeg endre med abort og angrer. Det kan godt hende det er et godt alternativ for din situasjon - men da tenker jeg det må være å klare å ta godt nok vare på 3 alene eller lignende. Hvis man egebtlig ikke vil ta abort tror jeg man vil angre.

Forstår at det må være en vanskelig situasjon å være i... MEN du må ikke føle at du "må" eller "burde" ta abort fordi det blir mye fordommer.. Du må gjøre det du selv vil og ønsker:) stol på din egen magefølelse! Eventuelle fordommer vil uansett bare komme i begynnelsen og vil dø ut til slutt:) håper du finner ut av dette:) sender deg en god klem❤️ dette ordner seg:)

Min mamma hadde 3 barn med 3 forskjellige :) Ei venninne av meg sa, å jeg siterer: "Æsj, du syns ikke det er litt ekkelt" jeg snakker ikke mer med henne og har fortalt henne akkurat hvorfor også!

Nå skal jeg være rett fram her; bare gi så F! i hva andre sier, de kan ta seg en utrolig tørr bolle, for de har sikkert liggi med flere enn 3 personer de også og de har ingenting med hva du gjør og hvor mange barn du har og med hvor mange, så lenge du føler at du kan klare å ta deg av 3 vidunderlige barn, så beholder du det <3 Hvis du føler det blir en extra byrde for deg og de barna du har, så har du all rett på din side til å ta en abort. Du har vert forsiktig og brukt beskyttelse, så du blir ikke en av dem som bruker abort som et prevensjonsmiddel :)

Igjen, bare å overse folk med skyggelapper og fordommer! Følg hjertet ditt, men tenk også praktisk, det høres hjeterått ut, men må du, så må du, begge valgene :)

Stor klem til deg <3

Last edited:
Jeg hadde beholdt barnet. Tenker at hvis man er usikker på hva man skal gjøre, kommer man alltid til å savne et barn man valgte bort. Er det tvil i hjertet ditt, tror jeg den alltid kommer til å være der. Men jeg ville aldri dømt noen som tar det valget. Det er så personlig.

Jeg hadde beholdt barnet. Tenker at hvis man er usikker på hva man skal gjøre, kommer man alltid til å savne et barn man valgte bort. Er det tvil i hjertet ditt, tror jeg den alltid kommer til å være der. Men jeg ville aldri dømt noen som tar det valget. Det er så personlig.
Jeg er veldig enig med dette, jeg hadde aldri tenkt abort som en løsning hvis du er i tvil. Jeg har ikke vært i situasjonen du beskriver, men har tre uplanlagte barn, med to forskjellige fedre, og alt har ordna seg :) jeg ville vertfall vært ganske sikker på at jeg virkelig ønsket meg en abort, før jeg hadde gjort noe slikt. Lykke til med valget ditt!

Back
Topp