Gravid (Alene) tips.

SolSmilogfremtid

Andre møte med forumet
Hei alle her :)
Jeg er gravid i midten av uke 12. Barn fra før på 8 år.
Tidligere samboer og jeg har hatt noen runder med å prøve.
Jeg kastet inn håndkle for ca 14 dager siden. Selv om jeg er gravid kjente jeg mye på frykten for å beholde.

Pga lite kommunikasjon i en destruktiv rettning og frem og tilbake fra å kose magen til å si jeg ikke kunne beholde kjente jeg at dette ble vanskelig.
Han flyttet frivillig uten så mye dramatikk da jeg endelig bestemte meg for at dette ikke var forenlig.

I ettertid kommer det mange stygge mld og psykiske stikk for å prøve å påvirke valget mitt. Det skal sies at jeg bestilte time for vurdering av abort, som jeg ikke ville. Men kjente jeg måtte ta timen for å ikke angre på det. På timen var jeg allerede 12 uker og masse liv i magen. Alternativ med abort ble derfor utelukket. Sendte video og fikk i retur hvor sykt det var og at jeg ikke var god som beholdt selv om jeg sa det var for sent. Funnet ut at jeg lar være å svare. Så får vi se om han tar til litt modenhet etterhvert. Jeg har holdt en lav profil og kommer til å være unnvikende da det tar mer enn det gir med disse oppdateringene.
Svangerskapet var ikke planlagt da jeg egentlig skulle hjerte opereres nå i mars. Og siste året vært inn og ut av sykehus pga grove celleforandringer. Men, får tett oppfølging og blir betrygget gjennom svangerskapet.

Er det noen i samme situasjon som vil dele sine erfaringer og tips ?
Har kommet meg opp fra kjelleren og føler dette skal gå bra. Barnet mitt på 8 år har annen far og vi har en veldig bra relasjon.
Skammer meg over at jeg igjen blir alene. Selv om dette er selvvalgt.
 
Last edited:
Hei alle her :)
Jeg er gravid i midten av uke 12. Barn fra før på 8 år.
Tidligere samboer og jeg har hatt noen runder med å prøve.
Jeg kastet inn håndkle for ca 14 dager siden. Selv om jeg er gravid kjente jeg mye på frykten for å beholde.

Pga lite kommunikasjon i en destruktiv rettning og frem og tilbake fra å kose magen til å si jeg ikke kunne beholde kjente jeg at dette ble vanskelig.
Han flyttet frivillig uten så mye dramatikk da jeg endelig bestemte meg for at dette ikke var forenlig.

I ettertid kommer det mange stygge mld og psykiske stikk for å prøve å påvirke valget mitt. Det skal sies at jeg bestilte time for vurdering av abort, som jeg ikke ville. Men kjente jeg måtte ta timen for å ikke angre på det. På timen var jeg allerede 12 uker og masse liv i magen. Alternativ med abort ble derfor utelukket. Sendte video og fikk i retur hvor sykt det var og at jeg ikke var god som beholdt selv om jeg sa det var for sent. Funnet ut at jeg lar være å svare. Så får vi se om han tar til litt modenhet etterhvert. Jeg har holdt en lav profil og kommer til å være unnvikende da det tar mer enn det gir med disse oppdateringene.
Svangerskapet var ikke planlagt da jeg egentlig skulle hjerte opereres nå i mars. Og siste året vært inn og ut av sykehus pga grove celleforandringer. Men, får tett oppfølging og blir betrygget gjennom svangerskapet.

Er det noen i samme situasjon som vil dele sine erfaringer og tips ?
Har kommet meg opp fra kjelleren og føler dette skal gå bra. Barnet mitt på 8 år har annen far og vi har en veldig bra relasjon.
Skammer meg over at jeg igjen blir alene. Selv om dette er selvvalgt.
Tips jeg ønsker å gi deg er

1. Ta vare på absolutt ALT av meldinger, brev(kanskje ikke relevant men kan være/bli) og dokumenter alt hva som blir sagt/gjort og når.

2. Bruk sms, chat eller mail når det kommuniseres! Nekt å ta ting over telefonen om han nekter å svare på melding "fordi det er lettere over telefon", da kan han si mye uten at du har bevis på noe.

3. IKKE føl at du skylder han oppdateringer, informasjon om hvordan "hans" baby har det. Slik oppførsel som du beskriver er giftig oppførsel og han kan bli skummel å ha i barnets liv om han finner på å skulle bruke barnet som et våpen mellom dere.

4. IKKE vent på at han skal forandre seg. Han viser deg akkurat hvordan han er. STOL KUN PÅ DET DU SER/HØRER, IKKE POTENSIALET.

5. Informer helsestasjonen/jordmor/fastlegen om han og situasjonen. (Der kommer 8gså viktigheten av punkt 1. Du må ha noe fast å vise til slik at du og nå baby alltid har beskyttelse og folk som vet rundt dere)

6. Ikke svar han på såkalte dumme meldinger der han skriver for å provosere. Rett og slett ikke svar. Kun svar med 'Ok' om det er viktig at du svarer. Eks. 'Jeg kan bli med på time hos jordmor så kan vi sees klokken 14.00?' om du vil ha han der selvfølgelig (nå er det Covid-19 så kanskje ikke mulig men du ser i hvilke situasjoner det er ok å svare) og ikke meldinger som eks 'Nå som du beholder ødelegger det for mitt liv videre, du burde vært mer forsiktig med å bli gravid om vi ikke skulle være sammen mer' osv og bla bla bla.
Enklere sagt enn gjort for han kan bli sint men la han bli detm det viser bedre hvem han er og igjen, da har du det dokumentert.

7. Din ENESTE oppgave nå er å ta vare på deg selv, babyen og åtteåringen din.

8. Ta kontakt med noen som kan støtte deg igjennom dette og med tanke på fremtiden med han. Dere har et barn sammen, dere kommer mest sannsynlig til å måtte igjennomgå mye møter og annet der dere møtes og barnet vil måtte ha kontakt med sin far (det kommer ann på hvordan han er nå i graviditeten og videre selvfølgelig) så han vil alltid være der på en eller annen måte.

Jeg kan sikkert skrive mye mer men det er de viktigste så anbefaler jeg deg virkelig å ha i bakhodet denne lille setningen 'Om han hadde ønsket det, så hadde han gjort det'. Vil han være en god pappa, så gjør han det som skal til. Vil han være en støtte for deg, så gjør han det som skal til. Vil han være en del av barnet og ditt liv, så gjør han det som skal til. Aldri sett standarden lavere. Det er ikke ditt ansvar å gjøre han til et bedre menneske, en god pappa, en god partner osv. Du er kun ansvarlig for deg selv og dine barn.

Sender en klem :Heartbigred
 
Last edited:
Tusen takk for tips. :)
Det er jeg helt enig i.
Jeg kom til dette punktet fordi det er en historie her, en historie med mye prat om hva hvis vi hadde gjort det sånn, uten noe handling.
Jeg sitter ikke å venter på han. Selv om jeg nok innerst inne håper han modner og viser barnet at han er der.
Men, det kan jeg ikke forvente.
Det er mange faktorer som spiller en rolle for valget mitt, men det er gjennomtenkt. Har heldigvis livet på stell med, hus bil og alt det der. Kjenner bare en håpløshet med å ha "ventet" på det rette øyeblikket for nr 2. Som man bare får kastet i fanget. Og etter et år med celleforandringer blir man litt mer usikker på om man kan få flere.
Etter noen uker nede i Kjellern, bestemte jeg meg for å våkne. Det kjennes godt men, samtidig veldig ensomt.

Tusen takk for varme ord og tips :)
 
Back
Topp