Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hva måtte lillesøster sjekkes for? Og hvordan har du det nå, er du frisk?Jeg fikk påvist Graves tidlig i mitt 2 svangerskap, men skal i følge spesialisten ha hatt det siden/evt etter første graviditet. Hadde tett oppfølging i store deler av svangerskapet, når lillesøster var født ble hun sjekket. Nå går jeg jevnlig til kontroll!
Føler du deg frisk, da? Gjør det noe at man ikke blir helt kvitt strumaen, blir man gående med symptomer fortsatt? Tenker spesielt på om trøttheten går over..Jeg fikk påvist høyt stoffskifte/graves 2 uker før jg ble gravid. Gikk først på noen tabletter. (husker ikke hvem nå) men kunne ikke ta dem da jeg var gravid. var vel til kontroll 1 gang i mnd. da jeg var 6 mnd på vei så var jeg medisin fri. Men fikk det igjen etter gutta var født.
Er medisin fri nå også. men har enda litt struma etter det.
Når mitt stoffskifte ble høyt ble det jo dannet antistoffer. Når lillesøster ikke var i magen mer så hadde hun jo ikke lenger disse, fordi hun produserte jo de ikke, men ble utsatt for dem via meg (tror jeg var det jeg ble fortalt/forklart). De måtte derfor sjekke at hennes stoffskifte var normalt når hun var noen dager gammel.Hva måtte lillesøster sjekkes for? Og hvordan har du det nå, er du frisk?
Ok, jeg skjønner. Godt at jenta di ble passet godt på, og at du blir fulgt opp da!Når mitt stoffskifte ble høyt ble det jo dannet antistoffer. Når lillesøster ikke var i magen mer så hadde hun jo ikke lenger disse, fordi hun produserte jo de ikke, men ble utsatt for dem via meg (tror jeg var det jeg ble fortalt/forklart). De måtte derfor sjekke at hennes stoffskifte var normalt når hun var noen dager gammel.
Har det jo fint, men har jo sykdommen og må gjennom en jevnlig vurdering for medisinering eller ikke, så sånn sett er jeg jo ikke "frisk".
Takk for erfaringen! Så alvorlig er det nok ikke for meg, heldigvis, men det er godt å høre at det har gått så bra med deg!Jeg hadde Graves for 10 år siden, men valgte å ta operasjon pga jeg hadde svært høyt stoffskifte og fungerte nesten ikke. Hjertet mitt var også såpass påvirket av det at det kunne bli farlig. Jeg var 15 år på dette tidspunktet. Fikk behandling i form av tabletter for å få ned produksjon av thyroideahormoner, samt beta-blokkere for hjertet. Når ting hadde stabilisert meg fikk jeg ta operasjon.
Fjernet hele skjoldbruskkjertelen og har i dag lavt stoffskifte, men går på Levaxin og fungerer helt utmerket. Ser ikke på meg selv som syk eller at jeg har en sykdom. For meg ble reddningen operasjon.
Med en gang jeg fant ut jeg var gravid så kontaktet jeg legen min og ønsket henvisning til endokrinolog, og dette mener jeg man burde gjøre enten man har høyt eller lavt stoffskifte. La spesialister ta seg av medisinering under svangerskapet da de er ekspertene. Konsekvensene av å enten ha lavt eller høyt stoffskifte under svangerskap er så pass alvorlige....
Forøvrig blir alle nyfødte her i Norge screenet for stoffskifteproblemer rett etter fødsel![]()
Ja, fikk god oppfølging hele veienOk, jeg skjønner. Godt at jenta di ble passet godt på, og at du blir fulgt opp da!![]()
Så godt å høre at det har gått så bra! Takk for at du deler med meg, blir mindre stressa over det da.Jeg fikk graves sykdom i 2004 og måtte operere bort skjoldbukkjertlen i 2005. Bruker levaxin til daglig men fungere helt normalt som før jeg opererte og fikk graves. Under mine fire graviditeter har stoffskiftet gått opp og ned, men har bare justert dosen av levaxinjeg må ta blodprøver jevnlig for å sjekke at stoffskiftet er som det skal, men har aldri følt meg noe syk eller lignende, lever et helt normalt liv
![]()
Det stemmer, men hvis mor under graviditeten danner antistoff skal barnet ha utvidede prøver og det skjer ikke automatisk![/QUOTE][QUOTE="Lizzy123, post: 18408617, member: 99952]
Forøvrig blir alle nyfødte her i Norge screenet for stoffskifteproblemer rett etter fødsel![]()
Det stemmer, men hvis mor under graviditeten danner antistoff skal barnet ha utvidede prøver og det skjer ikke automatisk!
Nei, ALLE nyfødte i Norge blir tilbudt screening (er vel svært få som takker nei til dette) hvor de blant annet sjekker stoffskiftet til barnet.
Kilde: http://www.helsedirektoratet.no/hel...tilstander/nyfodtscreening/Sider/default.aspx