graveditet og snopp

gravid med nr 3

Glad i forumet
hei jeg er veldig glad i godterier og lurer derfor på hvordan et svangerskap og godter går sammen,..
kan det være farlig og spise mye godterier i svangerskapet , ? evt hvor mye er skadelig?

hva er det man av vanlig mat bør unngå ? Og hva av vanlig mat bør man spise merre av ... ??

håper det er noen som har gode råd for jeg holder på og bli garn av og tenke på det..

Hei

Eg er ganske glad i snop selv. men de eneste som kan skje er at barne kan bli lit krafti... [8D]
de du helst ikkje må spise er røkt laks,speke mat, reker, rått kjøtt osv... de du bør spise er frukt, grønsaker , gråv brød, melk, og masse med omega3 og d vitamin,c vitamin,sov

tusen takk for rådene dine [:D]
får prøve og være litt sunere, men det er jammen ta ikke lett [:)]

dumt det med laksen,spekematen og rekene da [&:] er jo så gla i d... men men får holde seg unna d å ... [;)]

ja eg syns de er vanskele og holde seg unda deg er og. men men den lille må jo ha de bra...[:D]

Man kan spise reker, men må være helt sikkerf på at de er ferske, fikk jeg beskjed av legen.

vil det bety at man bør ikke spise de rekene som var frosne??? jeg har spist noen reker tidlig i svangerskapet??[&o]

Kan vi ikke spise salami heller da?? [:(]

nei guri...så fanatisk kan det vel ikke være???jeg har nå alltid spist det meste jeg har hatt lyst på, men prøver å holde meg unna laks[:(]og mat som er mye kryddret/salt denne gangen.....salami tror jeg er harmløs...ellers gir jeg opp[:D]

Er det så valdig skaderlig med reker? Er ikke av den som spiser mye av det, men jeg spiste en skive for et par uker siden. Kan vel ikke skade det? Det var sånne reker man skreller selv. Er det ferske? Ellers så har jeg ikke lyst på særlig snop lengere...

[:)] Man må vel prøve å finne ut av hva som passer best for en selv kan jeg tenke meg, jeg holdt på å nli sprø av ting som ikke var bra og ting som var bra, for skal du ta hensyn til alt kommer du til å bli veldig opptatt fremover skal jeg si de:-)) Men du finner en link på snt.no der står endel om det du bør og ikke bør spise hvis du vil vite det:-))

Tenk på at alt du har i deg får babyen også i seg. Derfor er røyk og alkohol helt ut. Og malingslukt etc. Babyen har så ør små vener og blodårer og de er sååå sårbare. Gjennom disse årene skal også fett og sukker gå og alle mineraler og vitaminer. Fettet og sukkeret lagrer seg dersom du ikke er aktiv. Altså, spis sunt men kos deg av og til. Sørg for å mosjonere og holde deg i god form. Da går fødselen så mye bedre også. Få opp kondisen [:@] Jeg har akkurat klart å gå ned de 10 kiloene jeg slet med etter forrige svangerskap og nå er det pån igjen og denne gangen skal jeg ikke legge på meg 16 kilo! [8D]

Hei på deg[:)] Har du mange spm om kosthold og ernæring i samband med sv. skapet så er du jo kommet på rett sted,på babyverden sine sider står det om alt du trenger å vite både om kosthold og andre ting.Du kan og spør jordmor eller helsesøster som er her for å hjelpe [;)] Håper dette kan hjelpe deg.[:D]

takk for svar og erfaringer ...
hjelper godt med

Kan anbefale deg å spørre legen/jordmora di om det.. Da får du mye mere utfyllende svar enn det som kan leses her inne. Her finnes mange gode svar, men de beste svarene er likevel de som er spesialtilpassa DEG og DIN graviditet.[;)]

Selv er jeg ganske overvektig, og dette var det første jeg tok opp med legen min i forhold til svangerskapet, hun var veldig hjelpsom og viste mer forståelse enn jeg noen gang har opplevd i forhold til det med vekta mi, så jeg tror nesten at den lille passasjeren min rett å slett gjorde legen min litt "mykere"[:)]

ok kan spøre jordmoren når jeg er hos henne ;)
takk for svar

Hei!
Må bare skyte inn at reker er absolutt ikke farlig, de er jo kokt. Det eneste aberet med spekemat er at det innholder mye salt, og er derfor kanskje ikke så lurt og spise mot slutten av sv skapet, da det kan binde vann i kroppen.

Det eneste man bør være obs på er gravet og røkt fisk/kjøtt og oster som ikke er pastoriserte.

Skjønner godt det er mye frustrasjon rundt dette, man hører jo så mye[;)]

Jmmm 25 uker

Hei alle mage-mammaer.. [;)]
Når det gjelder snop og godis i svangerskapet må dere huske at
-det vi putter i oss mest sannsynlig vil påvirke barnet senere i livet-
Så selv om barna blir født med normal vekt kan det jo være vi allerede har lagt grunnlaget for feks sukkersyke..
Dette er jo noe vi ikke kan si med sikkerhet, men siden folsyre, medisiner, alkohol, +++ påvirker fosteret, er det jo sansynlig at mat,og da store mengder sukker, også kan påvike "bitteliten".
Bare noen tanker fra en mage-mamma til en annen.. [;)]

Jeg vil bare komme med et lite tips til alle dere "godtemomser" som meg[:D]
Dersom lysten på sjokolade og drops blir for stor, hjelper det å spise tørket frukt! Det koster en del å kjøpe inn, men det er skikkelig snacks! Tørkede bananer, aprikoser, ananas osv. Man kan vel ikke spise ubegrenset av dette heller, men det er i alle fall sunnere enn å spise sjokolade[:)]

det var lurt, så det skal jeg kjøpe meg.[:)]

funker ikke for MEG, da, men.. føler bare at jeg får hull i tenna av sånne tørka frukter..
men jeg har begynt å bli gla i SALT snacks istedet for søtt, det synes jeg hjelper litt..

Mannen min har blitt hekta på salte pinner
[8D] skulle nesten tro at det var HAN som hadde kroppen full av fremmede hormoner[8D]

Back
Topp