Gratulerer med babyen ♡

Moderator Astrid

Gift med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Nyfødt, Gratulerer med babyen!

mnd_for_mnd_nyfodt-324x235.jpg


Fødselsvekten varierer sterkt, men jenter pleier å veie 3.5 kilo og være 50 lange når de blir født. Gutter veier noe mer, gjennomsnittstallene er 3.8 kilo og 52 cm. Resten av teksten for denne dagen, kan du høre her.
Hvor stor var din baby ved fødselen?

Viste du, at så mye som 1 av 10 barn må innom nyfødtintensiven en tur etter fødsel for obeservasjon? Vi har en podcast om dette emnet. Den kan du høre her.
Var dere innom nyfødtintensiven en tur?


Babyens første uke

mnd_for_mnd_1uke-324x235.jpg

De fem sansene våre gjør det mulig for oss å motta inntrykk utenfra. Sansene er spebarnets viktigste verktøy for å motta informasjon. Hver eneste ny lyd, smak, lukt og berøring er en ny opplevelse for den lille og skal bearbeides og omdannes til kunnskap og erfaring.
Vår følsomhet for berøring ble utviklet tidlig på fosterstadiet. Et to måneder gammelt foster, bare 4 cm stort, reagerer på berøring!

Spebarnets sanser er godt utviklet for å gi det nyfødte barnet kunnskap om sitt nye liv utenfor livmoren. Det lille barnet lærte også mye gjennom sansene allerede før det ble født! Barnet bruker sansene i et samspill som kan sammenlignes med et puslespill: Hver lille informasjonsbit settes sammen med andre for å danne helheter. Slik lærer det nysgjerrige lille barnet ditt om den nye verden det plutselig er blitt en del av.

Det nyfødte barnet, som kommer fra en varm, mørk og beskyttet tilværelse i livmoren, skal forholde seg til mye nytt. Men heldigvis har barnet innebygde barrierer som beskytter mot altfor mange sanseinntrykk. F.eks. er ikke synet fullt utviklet ved fødselen, slik at barnet ikke oppfatter alt som skjer rundt seg.
Les mer om denne uken her

Ingenting er bedre en om man får til ammingen og alt går som planlagt. Men så er det jo ikke alltid alt går som det skal. Og da, er det gjerne flaskemating som blir løsningen. Og derfor, anbefaler jeg dere å høre denne fantastiske podcasten om flaskemating. Det er en super kilde til informasjon om hvordan man gjør det.
Ammer, eller har du flaskebarn? Og hvordan går det?
 
Min gutt var 52 cm og 3700, født 39+6.
 
Lillebror var 3325 g og 35 cm fra hode til sete. Han blir ikke målt i full lengde før han blir tre måneder, siden det var setefødsel.

Vi fullammer, dog med ammeskjold og litt sårhet. Men den verste brystsprengen har gitt seg og lillebror har hatt en veldig god vektøkning så langt!
 
Min gutt var født på termin og er 51 cm og 3810 gr. Jeg fullammer med hjelp av brystpumpe på et sårt bryst og vanlig amming på det andre.
 
Back
Topp