Gratis psykologtjeneste

• Trådstarter Trådstarter lindaen
  • Opprettet Opprettet
L

lindaen

Guest
Får man det når man er gravid og sliter med panikkangst når det gjelder fødsel ol? Jeg føler virkelig at noen må ta tak i saken min snart, for nå sliter jeg altså.. Men det er bare ingen som tar meg alvorlig.. Er det ingen som bryr seg når man ikke lenger ønsker barnet sitt? Jeg ser ikke lenger lyset i enden av tunnellen.. Trenger noen med lommelykt der framme som kan ta imot meg snart! Men det er visst ikke så viktig det.. Får bare høre fra alle at barnet kommer ut uannz osv.. Det hjelper hvertfall ikke!! Jeg vil ikke ha det ut mere! Jeg trenger hjelp, men ingen hjelpe! [:(]

Huff dette høres ikke bra ut.
Du kan få hjelp etter en fødsel så det burde vær noe mens du går gravid og.
Si rett ut til legen jeg ikke klarer mer greit nok at ungen må ut men har noe med deg selv og. Stå på krava dine [;)]

Ei veninne av meg fikk psykologhjelp i svangerskapet i forbindelse med fødselsangst, men er ikke sikker om det var gratis. Det er jo gratis med lege så en skulle tro at det var det med alt annet som er i forbindelse med graviditeten. Hva er du mest redd for?

ja du skulle abselutt ha sankket meg en psykolog. har panikk angst jeg oxo,men ikke for å føde,går på andre ting. snakk med legen din og få en henvisning til psykolog. vet hvordan den følelsen er.

Hei lindaen...dette høres ikke bra ut altså!

helt sikker på at det finnes hjelp å få. Kontakt legen eller jordmora, så får du nok en henvisning. Om det er gratis eller ikke kommer vel kanskje an på hvor mye du tjener? Vet at det er gratis for studenter og arbeidsledige, og det finnes sikkert noen ordninger for gravide også.

Sender varme tanker til deg!!

M

Jeg vet ikke jeg Linda, men jeg håper virklieg at du står på krava at jordmora eller legen får opp øya sine... det er tross alt jobben demmes...

Tusen takk for mange oppmuntrende svar jenter.. Jeg tok det opp med legen min da jeg var på kontroll i uke 14, men han sa at det måtte jeg snakke med jordmor om og at jeg kunne ta neste kontroll hos henne i uke 24.. Ventet og ventet på at uke 24 skulle komme, men da ble vi mottat med at vi kunne snakke om det på neste kontroll i uke 28 og at hun kunne vise noen plansjer om hva som skjer osv.. Prøvde å forklare at jeg vet hva som skjer å det er det som skremmer meg, + at jeg ikke får sove for tiden, gråter mesteparten av dagen og føler at det sitter noen oppå meg som gjør så jeg ikke får puste.. Men svaret ble et klapp på skulderen og vent til neste gang.. Jeg føler liksom bare at jeg har møtt helt veggen nå.. Samboeren prøver å snakke med meg om det, men som han selv sier: Jeg har aldri opplevd ette selv, derfor kan jeg ikke gi deg svarene du trenger.. Det jeg er mest redd for er pressinga, smerten går over, men pressinga skremmer vannet av meg.. Vet egentlig ikke hvofor, tror kanskje at jeg er redd for å ikke klare det, å at det hele ender med hastekeisersnitt.. Jeg har alltid vært livredd for å bli skjært i, sykehusskrekk så det holder! I tillegg sa legen min til meg at jeg skulle snakke med mine nærmeste om demmes fødsler for min ble nok å være veldig lik.. Det gjorde saken så ufattelig mye verre! Bestemors første fødsel var mamma og onkel.. To små nurk på 1200 og 1400 gram.. Men selv om de var så små så revnet hun hele veien fra innerst til ytterst og sydde over 30 innvendige sting.. Når mamma fødte meg, lå hun i 30 timer før hun fikk vite at jeg satt fast fordi hun hadde for smalt bekken og jeg måtte tas med keisersnitt i ei faderlig fart.. Så nå må jeg vente på å få sjekket om bekkenet mitt er stort nok til å føde i det hele tatt.. Noe som hvertfall ikke hjelper siden det jeg er mest redd for er keisersnitt! Det skremmer bare livet av meg.. Men det er ingen som vil høre.. Har prøvd venner, familie, lege og jordmor.. Men det føles ut som om alle bare tenker på at det kommer ut uannz om jeg er redd eller ikke så da er det ingen vits å tenke på meg, eller snakke med meg.. Det her har tatt helt knekken på meg, jeg ser ingen glede i å få dette barnet mer, ser ingen glede i å leve, ser ingen glede i å være gravid.. Men ingen vil hjelpe meg..

Jeg har svangerskapskontroll i uke ditt og uke datt..MEN jormor sier til meg at skulle det være den minste lille ting jeg lurer på må jeg ta kontakt, jeg fikk tlf. nr. hennes..

Og hun kan sette opp timer KUN til samtaler hvis jeg ønsker det, så mange som jeg ville ha til jeg føler meg trygg!!
Og bare det er godt å vite.. og slik må det jo være overalt i norges land..Du kan jo ringe å si at; hør her, til neste gang er for lenge for deg og vente!! du vil ha en samtale snarest, det er jo viktig at du får hjelp tidligst mulig. Du skal ikke gå rundt å ha det vondt i 3 mnd. ekstra for å måtte vente til neste gang og neste gang..Det har du ikke råd og tid til!!

Gjør jormora oppmerksom på at dette er utrolig viktig for deg, og hvis hun ber deg vente så og så lenge, be henne om en henvisning til psykolog..kansje hun tar hintet da..
Psykolog under graviditet er gratis [:D]

Husk at alle fødsler er ulike, det kommer an på hvordan kroppen din er..
masser deg i underlivet med olje for å styrke vevet, da har du stor sjans for ikke å revne.. eller ikke revne så mye..
Jeg er også dritredd hele fødselen, men vi skal nok klare det!!!
Jeg tror vi klarer mer enn vi selv tror når vi først må.

Du kan også få beroligende under fødselen slik at du føler du har mere kontroll over situasjonen..

Ååå, jeg har lyst til å gi deg en stor bamse-klem nå..for jeg kjenner meg virkelig igjen i det du skriver, og jeg kommer til å tenke på deg!!!!

Back
Topp