Gratis helsehjelp i svangerskapet ??

Jente24år

Glad i forumet
Var hos legen og fikk sykemelding, måtte da betale 150kr.... denne legen la inn bestilling på blodprøver jeg skulle komme tilbake en annen dag å ta på laboratoriet. Var på mandag og tok blodprøve, og har nå fått regning på 170kr...
Er ikke svangerskapsrelaterte ting gratis?
Det har jeg blitt fortalt tidligere iallefall... måtte ikke betale noe hos jordmor, eller når jeg var på tidlig ultralyd på sykehuset...

Var hos legen og fikk sykemelding, måtte da betale 150kr.... denne legen la inn bestilling på blodprøver jeg skulle komme tilbake en annen dag å ta på laboratoriet. Var på mandag og tok blodprøve, og har nå fått regning på 170kr...
Er ikke svangerskapsrelaterte ting gratis?
Det har jeg blitt fortalt tidligere iallefall... måtte ikke betale noe hos jordmor, eller når jeg var på tidlig ultralyd på sykehuset...

Jeg betaler ingenting hos min lege.
På helsenorge.no står det at svangerskapskontroll er gratis, både hos lege og jordmor. Det gjelder for spesialist også, om de har driftstilskudd og om du har henvisning.
Mulig at legene praktisere ulikt, men min sa bare med en gang at det er gratis siden du er gravid.

Jeg betaler ingenting hos min lege.
På helsenorge.no står det at svangerskapskontroll er gratis, både hos lege og jordmor. Det gjelder for spesialist også, om de har driftstilskudd og om du har henvisning.
Mulig at legene praktisere ulikt, men min sa bare med en gang at det er gratis siden du er gravid.
Jaa men kanskje det bare er de vanlige svangerskapskontrollene som er gratis da? Og alt utenom må man betale for?
Syns jo det høres litt rart ut, alt burde jo være gratis... må kanskje bare ta kontakt med legekontoret å spørre der...

Alt svangerskapsrelatert skal være gratis. Det har nok blitt gjort en feil hos deg. Ring å hør med de.

Så rart! Det ville jeg klaget på. Jeg måtte betale 60 kroner for utstyr eller henvisning hos fastlegen, men selve timen var gratis. Betalte ingenting når jeg var hos gynekologen på ultralyd.

De legetimen der skal være gratis. Men neste gang må du minne legen på å legge inn at det er svangerskapsrelatert. ;)
Eneste jeg vet om at det er egenandel på nå er fysio/kiropraktor ifb bekkenplager.

Det er gratis så lenge det er svangerskapsrelatert. Men man betaler for utstyr hos fastlegen, 60 kr, og for henvisninger. Og selvfølgelig, hvis du drar til legen for noe som ikke har med svangerskapet å gjøre. Om man skal kontrollere astma eller har en vond rygg eller trenger vaksine, så er det vanlig takst. Det samme hvis sykemeldingen ikke har med svangerskapet å gjøre

Alt som er svangerskapsrelatert er gratis :) Legen din har nok bare glemt å huke av på "svangerskap" når han la inn takstene. Dersom du ringer legekontoret ordner det seg sikkert :) Ellers får du minne han på det neste gang :)

Det er gratis så lenge det er svangerskapsrelatert. Men man betaler for utstyr hos fastlegen, 60 kr, og for henvisninger. Og selvfølgelig, hvis du drar til legen for noe som ikke har med svangerskapet å gjøre. Om man skal kontrollere astma eller har en vond rygg eller trenger vaksine, så er det vanlig takst. Det samme hvis sykemeldingen ikke har med svangerskapet å gjøre
Jordmor henviste meg til tul, og jeg måtte ikke betale noen ting.
Og den sykemeldingen jeg fikk var pga svangerskapskvalme, det står det tilogmed i sykemledingen... så det må jo ha skjedd en feil da...

Henvisninger skal være gratis

Sist jeg var gravid skjedde det noen ganger at jeg fikk regning. Tok dette opp med legekontoret og fikk beskjed om at legen må huske å huke av på gravid, men at det skjedde innimellom at han glemte det. Derfor fikk jeg regningen, men jeg slapp å betale den. Ville ringt de for å høre ;)

Jeg har aldri betalt når jeg har vært hos lege i forbindelse med graviditet. Verken for utstyr eller henvisning.

Back
Topp