Gratis å gå til fysioterapeut for bekkenplager?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Søsteren min som bor i Oslo tipset meg om at det er gratis for gravide å gå til fysioterapeut/manuellterapeut dersom hun har bekkenplager. Hun fortalte meg også at hun ikke trengte henvisning fra legen.

Jeg bor i Stavanger og ringte en fysioterapeut tidligere og fikk fortalt at det ikke var gratis hos dem, og at først time koster rundt 800kr.

Er det noen som har noen erfaringer med dette? Eller har en link med mer informasjon om dette? Synes det er litt rart hvis det er forskjellige regionale forskjeller på slike ting.

Last edited:
Det var gratis om man hadde bekkenløsning med gangplager frem til og med 2015, nå må man betale egenandel uansett. Men Finn en fysioterapeut med driftsavtale så er det billigere, og du betaler maks 2000 tilsammen (frikorttak)

Virker som at det er nye regler på dette som tredde i kraft i 1 Januar 2018. Dette er da generelle ting, ikke bare gravidplager.
Se link: https://fysio.no/Hva-mener-NFF/Fag-...kk/Naa-har-du-direkte-tilgang-til-fysioterapi

"Fra 1. januar 2018 får du trygderefusjon ved fysioterapibehandling også uten å ha henvisning når du går til en fysioterapeut med kommunal avtale (avtalefysioterapeut). Du betaler da bare en offentlig fastsatt egenandel."

Så da må man nok betale litt uansett, men det blir gjerne halv pris med en sånn refusjons-ordning. Ringte inn til en fysioterapeut her i distriktet for å bestille time på refusjon. Hun sa det var 2 - 4 mnd venteliste på dette. Muligens hun kunne klemme meg inn en plass innen 4 uker...
Eller jeg kunne betale full pris og få time i dag.

Last edited:
-sniker- jeg betalte rundt 250 kr for en halvtime hos fysio nå i vinter, hun har refusjonsordning. Uten den hadde timen kostet mye mer. Stemmer det som de andre her skriver at man må betale litt nå.

Her fant jeg en link med oversikt over priser for å gå til fysioterapeut med refusjon:
https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-fysioterapeut

60 min = 242kr
40 min = 191 kr

Den første private plassen jeg ringte til i går skulle ha 770kr for første time. Så det er en del å spare på å få det refundert.

Jeg glemte også å nevne at når man går til fysioterapeut og får refusjon så får man et eget frikort for fysioterapeut (forskjellig fra det man har hos legen). Det vil si at hvis man bruker mer enn 2000kr hos fysioterapeuten, får man det tilbake.
NB OBS: gjelder kun hvis man går til fysio via refusjon. Betaler man full pris så gjelder ikke dette frikortet.

Var hvertfall det jeg ble fortalt på telefon tidligere i dag.

Back
Topp