Granuloma annulare

shewolf

Gift med forumet
Noen som har eller har hatt det? Jeg har et slags "merke" eller hva jeg skal kalle det. Har kommet frem til at det er Granuloma Annulare. Men det rare er at den har "vandret" i løpet av noen år. Har ikke lest noe om at det forekommer at de flytter på seg. Om du har hatt det, hvordan forløp "sykdommen" seg, og forsvant det etter hvert? Hvor lang tid tok det isåfall? Ble dette "merket" større eller mindre med tiden? Endret det form og størrelse?

For de som lurer på hva det er, her er bilder:

Det finnes i verre former også da. Men dette ligner veldig på mitt "merke". Bortsett fra at jeg ikke er så rød da.

Har det jeg. Diagnostisert med hudbiopsi ved hudlegen til og med. Hadde på magen 2 steder og har hadd på overgangen mellom skulder og arm på begge sider og har nå litt på underarmen.

Det danner ringer og kan danne nye ringer fra ytterpunktene og kan dermed "vokse" eller flytte på seg.

Fikk diagnosen i 2005 og fikk frysebehandling og skulle deretter pensle med Dermavat (steroidpreperat) og være tilplastret med Duoderm. Besverlig og langvarig proses. Men noe forsvant og annet gjorde ikke. Men etter første graviditet ble det borte fra magen. Etterhvert kom det nytt men også det forsvant og nå har jeg bare litt på en underarm. Har bare fått behandling i 2005.

Der var også andre bahndlingsmuligheter med innsprøytinger. Men det hadde store bivirkinger og hudlegen syntes at det egentlig ikke var noe alternativ. Lysbehandling var ikke aktuelt da det ville fremkalle kreft etter 40 år. Så det var jeg for ung til.

Så meg og granuloma annulare lever i skjøn harmoni. Er jo ikke plagsomt. Ser bare rart ut....

Jeg har det heldigvis bare på den ene knoken på hånda. Nå har den flytta seg til naboknoken. Har alltid lurt på hva det kunne være. Det begynte som en opphøyd ring med et krater der huden var normal i midten. Tenkte først på ringorm, men det var det ikke [8D] Det har aldri plaget meg, men har alltid lurt på hva det kunne være. Har alltid glemt å spørre legen. Men så fant jeg ut at jeg ville google litt, og jeg fant ut at det var Granuloma Annulare. Et merkelig fenomen jeg aldri har hørt om før! Hehe!

Back
Topp