Gran Canaria om en uke! (noen med peiling ift. gravid der?)

Trine87

Flørter med forumet
Kommende fredag drar jeg på en ukes ferietur til Gran Canaria!![:D] Har vært der en del ganger før, men aldri som gravid. Er det noen av dere jenter som har noen erfaringer om gravid på ferie på kanariøyene eller lignende?

Jeg lurer spesielt på hvordan det er med bading i basseng? En svigerinne av meg sier at hennes jm mente at det er helt greitt å bade siden bakteriene ikke slipper inn til barnet, men da min mor var gravid for 8 år siden fikk hun beskjed om å IKKE bade i basseng. Dette pga. at toxoplasmosebakterien - iflg hennes (og min nå) jm - kan bli liggende i skjeden og smitte barnet under fødselen.. Jeg heller nok mot å bare droppe bassengbading, men fint å høre om noen av dere kan noe om dette[:)]

Og så lurer jeg vel også på om noen vet hvor vanlig det er å bruke upastaurisert melk i f.eks. is der nede?

Jeg var i Tyrkia sist når jeg var 16-17 uker på vei.
Jeg badet i basssenget en gang sist- fikk beskjed at jeg kunne bade litt men spyle godt etterpå. Vi var helst med sjøen og der badet jeg mye. Unngikk helst basseng.
Ellers spiste jeg ikke is eller frukt som hadde skall på. Frukt med skall pga toxo eller noe slikt.
Så ble jeg veldig fort solbrent- så mitt tips- smør deg godt og ligg mye i skyggen[;)] Og kos deg mye!!!![:D]

Åå...heldiggris!!! kos deg masse [:)]

Solbrent blir jeg lett til vanlig også, så bør nok passe meg ja! Men når det er snakk om å ikke spise is, gjelder det saftis også? Eller bare fløteis o.l.[:-]

Du kan bare bade så mye du vi, så lenge du har et normalt svangerskap[;)]

Det er bare fløteis du må være forsiktig med.
God tur og kos deg masse[:)]

Heldig du som skal til syden da....
Jeg har kun vert i tyrkia og på rhodos. Men regner med det blir noe det samme uannsett hvor man drar i syden..
Softis ville jeg ikke spist(ville ikke anbefalt det til folk som ikke er gravis eller) Men is kjøpt i kiosk/butikk vil jeg tro er sikkert, i allefall saftis. I tyrkia og rhodos selger de samme is som i sverige, så regner m den er trygg... Ville vært forsiktig med salat også, da men ikke vet om de vasker den godt nok. Det er vel jordbakterier som er skumle for gavide. Ellers pass på at alt kjøtt er gjennomstekt.
Har holt meg unna softis, salat og rått kjøtt hver gang jeg har vert i syden og da har jeg unngått å blitt syk...

Når det gjelder bading har jeg sett MANGE gravide i basseng i syden, men vet ikke va leger og jm sier om det. Jeg har slitt med litt utfold under min graviditet, det er jo vanlig... Legen min sa viss det forsatt skulle vi ta prøve før fødselen for å se om det va noen bakterier. Slik at jeg kunne få medesiner å få d bort. Så regner med vis du bader i basseget å får noen bakterier at du vil merke det når du kommer hjem å kan få medesiner mot det. Jeg har aldri fått noen bakterier av basseng på de 6 turene mine og jeg ligger mere i bassenget enn på solsengen:-p

Go tur og koz deg masse:-D

Har ingen erfaring med dette, men ser ut som du får god hjelp av kommentarene ovenfor.
- Vil bare ønske deg en god tur[:)]

jeg ville nok bedt om å få allt kjøtt jeg skulle spise ekstra godt stekt[;)][:)] ellers tror jeg de andre har sagt det meste jeg har å komme med[:)]

gooood tur! det blir nok utrolig herlig[:D][:D]

Så dig!!
God tur da!! [:)]

Vet ikke sååå mye om gravoness der, men har i hvertfall lest på matportalen at en skal være forsiktig med rå eggeplommer (f.eks. speilegg, aioli, etc) og passe på at grønnsakene er stekt eller kokt. Dårlig vaskede grønnsaker og salat kan inneholde toxoplasma (er vel den som er i jord).

Men ååååååååh!!! KOS DEG!

Akkurat kommet hjem fra en herlig uke på Gran Canaria. Fulgte alle rådene som er gitt her (ikke fløteis, ikke salat og oppskåret frukt, godt stekt kjøtt osv). I tillegg prøvde jeg å holde meg unna isbiter (men ikke alltid jeg klarte å gjennomføre det...). Og jeg badet i bassenget :)

God tur!! :)

Jeg badet i basseng i utlandet da jeg var gravid sist, og fikk ingen råd fra legen om å la være.

Det som kan være greit, i tillegg til å ta forhåndsregler når det gjelder mat, er jo å ta en ny toxoplasmosetest når du kommer hjem (hvis du har tatt den tidligere).

Jeg reiser i februar til Gran Canaria[:)]
Har ikke tenkt så mye på mat og div ennå... Men får jo litt tips her nå ser jeg[:)]

Eneste jeg spurte JM på fredag om det var greit, da sa henne det går så fint så tidlig. Det jeg burde passe på å ta med var kopi av sv.papirene fra legen om det skulle være noe med gravidieten.

God tur og kos deg masse[:)]

Tusen takk alle sammen! Skal nok kose meg, ja[:)]

Det er et all inclusive hotell vi skal på, så regner med at jeg kan kontrollere ganske godt hva jeg tar på tallerken[;)] Jeg har ikke tatt den toxo-testen på forhånd.. Er det noen vits å ta en etterpå da? (jeg skal på ul når jeg kommer hjem så får spørre jm som er der!)

God tur!!! Kos deg!! Heldiggris!! [:D]

ORIGINAL: Trine87

Tusen takk alle sammen! Skal nok kose meg, ja[:)]

Det er et all inclusive hotell vi skal på, så regner med at jeg kan kontrollere ganske godt hva jeg tar på tallerken[;)] Jeg har ikke tatt den toxo-testen på forhånd.. Er det noen vits å ta en etterpå da? (jeg skal på ul når jeg kommer hjem så får spørre jm som er der!)

Hei

Jeg var på Kanariøyene i desember. Var ikke noe problem med bading, skjønner egentlig ikke det caset i det hele tatt. Det må ha vært en misforståelse. Greit nok at man skal være forsiktig med tanke på basseng som ikke blir godt rengjort mtp bakterier, men ikke akkurat toxosmitte. Derimot skal man være spesielt obs på toxo smitte på Gran Canaria fordi det er veldig mye av den der. I Norge er det vel 5-10% av befolkningen som er smittet, på Canariøyene er det så mye som 80% sa legen min. Likevel.. det eneste man skal være ekstra bevisst på er matinntaket (og dette kommer fra en lege som ikke "blåser toxo opp" her hjemme mtp norsk mat).
Greit å forholde seg til at kjøttet er godt stekt og frukten godt vasket (eller holder seg til frukt med skall [;)] ) samt ikke nikoser med alle løskattene der nede så er det ikke noe problem.

Jeg ble bedt om å ta en toxotest før turen og etter turen. Årsaken til dette er fordi man skal ha kontroll på tilfeller hvor man faktisk blir smittet. Er man smittet før graviditeten har det ikke noe å si verken for mor eller baby, blir man smittet mens man er gravid er det viktig at mor/baby får en skikkelig dose antibiotika gjennom resten av svangerskapet. Det er derfor de ønsker å ta test før og etter tur. (Har man allerede tatt test i starten av svangerskapet er selvsagt "før" testen unødvendig.)

God tur. Det er deilig for kropp og sjel å få litt varme [:D]

Hei! Ikke meningen å blande meg - jeg er bare innom og sniker litt fra mai 2011, har termin 28.mai - men sannsynligheten for at han kommer i juni er stor!

Jeg reiser til Gran Canaria med min kjære samboer nå førstkommende fredag. Jeg har forhørt meg med "alt og alle" og det er ikke farlig så lenge du ikke spiser kremis(kuleis fra kiosk), salater(de er ikke nødvendigvis godt skylt) og kjøtt som ikke er gjennomstekt!

Is er bedre å spise i innpakket form, altså som i kroneiser og kremiser på pinne.

Toxoplasmosebakterie er du mest utsatt for hvis du er i nærheten av katter og strender hvor katter gjør fra seg ol. de er pålagt å ha skikkelig renseanlegg i bassengene - de lever av turismen og hadde ikke holdt særlig lenge hvis folk ble syke av å bade.

ORIGINAL: Trine87

Kommende fredag drar jeg på en ukes ferietur til Gran Canaria!![:D] Har vært der en del ganger før, men aldri som gravid. Er det noen av dere jenter som har noen erfaringer om gravid på ferie på kanariøyene eller lignende?

Jeg lurer spesielt på hvordan det er med bading i basseng? En svigerinne av meg sier at hennes jm mente at det er helt greitt å bade siden bakteriene ikke slipper inn til barnet, men da min mor var gravid for 8 år siden fikk hun beskjed om å IKKE bade i basseng. Dette pga. at en - iflg hennes (og min nå) jm - kan bli liggende i skjeden og smitte barnet under fødselen.. Jeg heller nok mot å bare droppe bassengbading, men fint å høre om noen av dere kan noe om dette[:)]

Og så lurer jeg vel også på om noen vet hvor vanlig det er å bruke upastaurisert melk i f.eks. is der nede?

ser du har fått masse hjelp her skal bare tilføye at egg skal oxo helst være gjennom stekt! d fikk jeg beskjedav min lege når jeg ikke var gravid! så ikke egg med bløt plomme, helstekt eller i omelett eller hardkokt:)

og jeg ønsker deg en knall god tur!!!! kose dere massssse!!!:):):):):)

Har ikke andre tips enn de som har kommet, men vil ønske deg en god tur [:D]
Pittelitt missunnelig [8D]

Takk for god tur-ønsker![:)]

I tilfelle noen andre er ute etter informasjon om det samme, så kan jeg tilføre at jeg tok en tlf til jm idag, og hun sa at bading er greitt - i alle fall så lenge man er vaksinert (poliovaksine). Men dette er noe som gjelder alle, ikke bare gravide.. Og med mat var det bare å ta vanlige forholdsregler. Så da drar jeg og bader med GOD samvittighet![;)] (ja, litt teit å vente så lenge med å ringe henne, men i kommunen min er jm tilgjengelig kun onsdager og annenhver fredag - og lett gjort å glemme det av den ene dagen det er mulig å ringe![8D])

SÅ kjekt å få litt erfaringen. Vi reiser til Gran Canaria i slutten av mars[:)] Da jeg var gravid forrige gang reiste vi til Bulgaria da jeg var 26-27 uker på vei. Kjempe deilig!

Back
Topp