Gradert uttak av fedrekvoten.

mommy2be

Betatt av forumet
Er det noen her med erfaring som kan forklare meg dette med gradert uttak av fedrekvoten?

Vi planlegger at jeg skal ta den fellesferien av permisjonen i tillegg til min del, deretter går far ut i gradert pappaperm på slutten. Han vil være hjemme to dager i uken, slik at han kan jobbe de andre tre dagene. Men hvordan blir det da i forhold til meg. Har skjønt at det ikke er noe krav til at jeg må jobbe de to dagene, slik det er om han tar gradert perm av felles tiden.

Men når han da begynner å være hjemme to dager i uken, så har jo ikke jeg perm lenger, så betyr det at jeg enten må ut i jobb eller ha ulønnet permisjon? Ungen får sikkert ikke barnehageplass med en gang og kontantstøtte for manglende barnehageplass får vi ikke før flere måneder etter far begynner sitt uttak.
Blir gal av alt dette surret.

Når din perm er over er det jobb eller ulønnet ja. Om han bare er hjemme to dager og dere ikke har annet pass de andre dagene er vel ulønnet nærliggende å anta at må bli løsningen? har du snakket med jobb om å begynne igjen deltid? Eller tebker du å være ulønnet hjemme og han deltid i tillegg? Hvorfor skal han ha den gradert?

Hva far gjør med fedrekvoten påvirker i utgangspunktet ikke deg. Så du står fritt til å avtale med din arbeidsgiver hva du ønsker å gjøre.

Mannen din kan ikke kombinere 3 dager ulønnet med 2 dager lønnet da retten til ulønnet ikke gjelder i kombinasjon med gradert uttak. Men forstår det slik at du kan ta ulønnet selv om han tar gradert da reglene i arbeidsmiljøloven om kombinering henviser til at samme arbeidstaker ikke kan gjøre begge deler samtidig.

Prøv å gjør en avtale med sjefen din om at du jobber de to dagene mannen er hjemme. Eller mer om dere har noen andre som kan hjelpe til med å ta dere av barnet.

Vet ikke hvordan det helt fungerer egentlig men her har vi tenkt at mannen skal ta en eller to dager i uken permisjon i de 40 dagene (10 uker) han har rett på. Godt mulig han har noe ferie innimellom også:-) syns å ha lest at mor må være i aktivitet når far er i permisjon men om det gjelder når man har fast jobb eller går på aap gjennom nav sånn som i mitt tilfelle, vet jeg ikke :-)

Her tok far ut sin fedrekvote i sine fri perioder. Han jobbet 2/4, så da fikk han jo og på en måte dobbel lønn. Jeg jobbet, og vi hadde barnehage plass til mini.

Vet ikke hvordan det helt fungerer egentlig men her har vi tenkt at mannen skal ta en eller to dager i uken permisjon i de 40 dagene (10 uker) han har rett på. Godt mulig han har noe ferie innimellom også:-) syns å ha lest at mor må være i aktivitet når far er i permisjon men om det gjelder når man har fast jobb eller går på aap gjennom nav sånn som i mitt tilfelle, vet jeg ikke :-)

Mor må bare være i aktivitet om far skal ta deler av fellesperioden. Så dere kan gjøre slik du tenker selv om du har AAP så lenge det bare er fedrekvota han tar for fedrekvota har ingen aktivitetskrav til mor.

Back
Topp