gradert uttak av fedrekvoten..

lillemg*

Forelsket i forumet
Noen som vet hvordan dette foregår i praksis? Man må vel ha en avtale med sin arbeidsgiver da sikkert og nav, men min saboer kommer til å arbeide i ny og ned og være hjemme i ny og ned, ikke sånn kjempe planlagt på en måte, og ting kan forandre seg..hvordan gjør man dette da i forhold til nav? er det arbeidsgiver som varsle fra at han ikke jobbet den og den dagen men hadde permisjon?blir litt forvirra av alt..

Det er dere som må si fra til nav hvordan han skal ta ut kvoten, men han må jo også ha avtalt med arb.giver hvordan og når han skal gjøre det.
Ville hørt med nav hvordan det kan ordnes i praksis, om det går an å fylle ut liste over dager i etterkant. Fedrekvoten og foreldrekvoten generelt kan man jo egentlig stort sett gjøre som man vil med, bare de må ha beskjed i god tid så de vet når de skal utbetale penger.

Det er et vilkår for graderte foreldrepenger at det foreligger en skriftlig arbeidsavtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver (blankett NAV 14-16.05). Avtalen skal inneholde:

• stillingsprosenten og lønn

• hvilken periode vedkommende skal jobbe

• antall uker/dager med fulle foreldrepenger som skal benyttes til gradering

Begge parter skal underskrive avtalen. Den originale avtalen leveres NAV lokalt. Partene beholder hver sin kopi.

Slik jeg skjønner det må det foreligge en klar avtale, man kan ikke "ta det på sparket" og jobbe nå og da...

Avtalen skal ligge til grunn ja, men jeg spurte nav om dette.
Avtalen ligger til grunn for utbetalingen, de bryr seg ikke om det er 2 dager en uke, 4 uka etter og en uka deretter igjen. De betaler ut etter en viss prosent, og i den perioden avtalen regulerer.

Her kan det bli behov for hele uker på vinterhalvåret når gubben har tid/mulighet til å ta ut kvoten, mens det kanskje blir en dag annenhver/tredjehver uke på sommer/høst når han ikke har mulighet til å komme unna på jobb (sesongarbeider), men vi kan alikevel sette opp 10-20% uttak fra august f.eks..
Han har x antall uker som han får betalt for, og jeg har x antall uker som jeg får betalt for, og hvordan vi fordeler dette rent fysisk greier ikke nav å holde oversikt over, så lenge vi ikke krever mer penger enn vi har rett på.

Men da bør arbeidsgiver passe på at det totalt blir korrekt med antall dager/uker ifht avtalen som er satt opp.

Back
Topp