Gradert sykmelding og ferie

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Jeg har vært sykemeldt i flere uker, først 100%, nå 80%. Er søkt svangerskapspenger, men inntil den slår i kraft er jeg sykemeldt. Foreløpig til 8januar, mulig lenger hvis søknaden ikke er ferdig behandlet.

Saken er den at jeg har en del ferie til gode. Jobben har sagt at dette må brukes opp i år, kan ikke utbetales eller overføre til neste år.
Det vil med andre ord si at jobben min tar litt over 1uke av min ferie. Uten at jeg får noe igjen. Har de lov til det?

Du kan i utgangspunktet kreve å få overført den ene uken til neste år dersom du ikke har hatt mulighet til å ta ut ferie pga sykdom, men sjekk om det står noe på Lovdata?:)

Hvis ikke du får overført ferien eller brukt den så skal du få den utbetalt. Noe de ikke gjør lenger, så de overfører den gjerne til neste år. Men dette er en sak for tillitsvalgt.

Snakket med sjefen idag. Overføring er ikke mulig pga bytte av arbeidlokalitet. Jobber på en avdeling som flytter fra et sykehjem til ny institusjon derfor ikke mulig.
De blir enige om å gjøre unntak og betale ut ferien min ettersom situasjonen er som den er.
Jeg fikk vite at jeg kan ta ut feriedager om jeg ønsker, men at de trekker hele dager selv om jeg bare bruker 2timer.

Godt å få avklart

Snakket med sjefen idag. Overføring er ikke mulig pga bytte av arbeidlokalitet. Jobber på en avdeling som flytter fra et sykehjem til ny institusjon derfor ikke mulig.
De blir enige om å gjøre unntak og betale ut ferien min ettersom situasjonen er som den er.
Jeg fikk vite at jeg kan ta ut feriedager om jeg ønsker, men at de trekker hele dager selv om jeg bare bruker 2timer.

Godt å få avklart

Men hvis du får de utbetalt så får du de ikke før i januar tror jeg og de blir skattet av. Jeg hadde det samme da jeg ble gravid og sykemeldt og ikke fikk tatt ut ferie.

Men hvis du får de utbetalt så får du de ikke før i januar tror jeg og de blir skattet av. Jeg hadde det samme da jeg ble gravid og sykemeldt og ikke fikk tatt ut ferie.

Kan leve med det, da alternativet er mye dårligere

Kan leve med det, da alternativet er mye dårligere

Tenkte jeg bare skulle si ifra, mulig det er andre regler nå. Ingen som sa det til meg og jeg fikk ingen valg om å utsette ferien min heller, så synes jeg burde ha fått hvordan de da løste det med penger osv.

Back
Topp