Gradert sykmelding, ferie. Noen som vet?

endelig_vår_tur

Forumet er livet
Maiblomstene 2017
Jeg har i en lengre periode vært sykemeldt. Først uker med 100%sykemelding, nå 80%sykemeldt.
Saken er den at jeg har en del ferie til gode. Fått beskjed at dette må brukes opp i år, og at det ikke betales for uoppbrukt ferie, og det går heller ikke ann å overføre til neste år.

Jeg er 80%sykemeldt frem til 8januar i første omgang. Vil det si at jeg mister det jeg har igjen av ferie. Har jobben lov til det?
Håper noen vet

Hvorfor tar du ikke ut ferie når du har fått beskjed om å enten gjøre det eller miste den? Har flere slike tilfeller på jobb også. Skjønner meg ikke på slike folk:P

For jeg jobber kun 2 timer per dag. Klarer ikke mer. Og tar jeg en feriedag så trekker de full dag og ikke bare 2timer som er det jeg er borte.
Skal ta en prat med sjefen. For selv om jeg da får ordnet slik at det blir rettferdig, dvs at jeg trekkes i ferie det jeg er borte, så er det ikke nok arbeidsdager/uker igjen av året.

Du må ta den ut for å ikke miste den. Men hvorfor ikke "friskmelde" for å ta ferie? Så gå over på sykemelding igjen når ferien er brukt. Lønner seg aldri å være sykemeldt, så om du kan ta ferie fremfor det så hadde jeg helt klart gjort det.

Jeg mener å ha lest at de ikke kan frata deg ferie når du er sykemeldt. Ta det med fagforeningen.

Her var det mange ufine svar. Man er jo sykemeldt av en grunn og skal vel ikke tape ferien sin fordet om. Er du allerede trukket for denne ferien så kanskje du kan få tilbakebetalt pengene dine. Men ville hørt med sjefen/fagforeninga. Men det er dessverre også sånn at gradert sykemelding ikke lønner seg i fht ferie.

Man kan fint overføre ferien sin om man er syk, eller har permisjon.
Ferieloven er ganske klar på dette og arbeidsgiver har ikke lov å frata deg denne rettigheten som ferie er.
Er du organisert, hadde jeg kontakter de kjapt!

Hvorfor tar du ikke ut ferie når du har fått beskjed om å enten gjøre det eller miste den? Har flere slike tilfeller på jobb også. Skjønner meg ikke på slike folk:P

Skal man ta ferie når man er syk mener du?
Ferie er ikke sykemelding, og man har heldigvis rettigheter i Norge. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk godtar at arbeidsgivere gjør akkurat som de vil!

Skal man ta ferie når man er syk mener du?
Ferie er ikke sykemelding, og man har heldigvis rettigheter i Norge. Så jeg skjønner ikke hvorfor folk godtar at arbeidsgivere gjør akkurat som de vil!
Kan vel ta ferie de dagene hun jobber, ettersom hun ikke er sykmeldt 100%.

Kan vel ta ferie de dagene hun jobber, ettersom hun ikke er sykmeldt 100%.

Hun er 80% sykemeldt, så skal hun da ta 100% ferie de dagene? Tar ikke du fulle feriedager når du tar ferie? Og tar du ferie når du er syk for å gjøre arbeidsgiver fornøyd?
Er det så lurt mener du når man har rettigheter på at man kan overføre de?

Pga at avdelingen jeg jobber hos bytter lokalitet fra sykehjem til annen institusjon er det ikke mulig å overføre ferie.

Jeg tok en prat med sjefen min idag ang problemstillingen. Jobben velger å gjøre unntak og betale. Da situasjonen er så unik/spesiell som den er.
Sjefen forstod at det ikke er attraktivt å ta feriedag når man egentlig bare bruker 2timer, men trekkes for en hel dag.

Har heldigvis en sjef man kan prate med, så slapp å blande inn fagforeningen.

Pga at avdelingen jeg jobber hos bytter lokalitet fra sykehjem til annen institusjon er det ikke mulig å overføre ferie.

Jeg tok en prat med sjefen min idag ang problemstillingen. Jobben velger å gjøre unntak og betale. Da situasjonen er så unik/spesiell som den er.
Sjefen forstod at det ikke er attraktivt å ta feriedag når man egentlig bare bruker 2timer, men trekkes for en hel dag.

Har heldigvis en sjef man kan prate med, så slapp å blande inn fagforeningen.

Uansett problemstilling så kan de ikke fravike arbeidsmiljøloven, den gjelder uansett og egne regler som er dårligere er ikke lov.
Så du kan overføre, men flott det ordnet seg om du synes det var en fin løsning!

Fordi det ikke blir ferie om man er syk. Da orker man jo ikke kose seg. Poenget med ferie er jo nettopp at man kan slappe av og nyte det å ha fri. Er man syk så er jo det en belastning.

Last edited:
Om du må ta ut ferie, så kan du melde det til nav. Da slipper du ihvertfall tull mtp sykepenger hos dem. Men lovverket rundt ferie, sykmeldt, overføring kan jeg ikke..

Dersom du er sykemeldt eller i permisjon osv så skal du få overført ferie til neste år.

Hvis du tar ut ferie nå mens du er sykemeldt så vil du uansett ha 80% av ferien igjen, fordi du er sykemeldt 80%.

Det er ikke noe problem å ta ut ferie mens man er sykemeldt. Og ved gradert sykemelding har man ikke krav på utsette/overføre den. Det er et eget felt på sykemelding hvor man skal skrive inn om man avvikler ferie. Det kan være en fordel å avvikle for da blir blant annet maksdato flyttet frem. Er mange som ikke tenker over konsekvensene av langvarig sykemelding, og et år går plutselig fort. Ferie bør tas i riktig år, med mindre det er særskilte grunner til å overføre. Det beste er selvfølgelig å snakke om det og ha en god plan med fastlege, nav og arbeidsplass.

Lykke til! :)

Dersom du er sykemeldt eller i permisjon osv så skal du få overført ferie til neste år.

Hvis du tar ut ferie nå mens du er sykemeldt så vil du uansett ha 80% av ferien igjen, fordi du er sykemeldt 80%.
Det siste der er jeg ikke så sikker på. Sto noe om at du måtte være 100 % for å få igjen ferie om man blir syk.

Back
Topp