Gradert sykemelding og reise

Julibeibi17

Flørter med forumet
Skal på helgetur til sverige neste uke. Er gradert sykemeldt, og neste uke er jeg sykemeldt mandag og onsdag. Reiser fredag - søndag. Må jeg melde fra til nav om dette? Torsdag og fredag har vi uansett fri fra jobb.

Skal på helgetur til sverige neste uke. Er gradert sykemeldt, og neste uke er jeg sykemeldt mandag og onsdag. Reiser fredag - søndag. Må jeg melde fra til nav om dette? Torsdag og fredag har vi uansett fri fra jobb.

Du må ikke melde ifra til nav om du reiser på de dagene du allikevel skulle hatt fri (ferie eller fridager) uansett (altså du må kun si ifra om du er i utlandet på de dagene du er sykemeldt fra jobb).
Dette sjekket jeg opp tidligere når jeg var 30% sykemeldt i starten av graviditeten.
Altså, er det så mye som en av dagene du er sykemeldt ifra jobb du oppholder deg i utlandet, da må du melde ifra til NAV før avreise. Pass på å være ute i god tid, NAV er ikke berømt for å være rask..

I mitt første svangerskap dro jeg og mannen til Praha i 4 dager. Dette var en tur vi hadde planlagt og bestilt før jeg ble 30% sykemeldt, ergo hadde turnusfri, men jeg fikk legen til å skrive en erklæring på at dette var greit og leverte det personlig på nav. Jeg ringte Nav i forkant av alt dette her og hun mente at jeg skulle gjøre det, mens hun i skranken himlet litt med øynene... Men Nav er jo kjent for å si forskjellige beskjeder....men da kunne de i hvertfall ikke ta meg i ettertid siden jeg hadde sagt i fra!

Back
Topp