Grøtpress?

Akkurat hvor mye sollys som må til for å dekke behovet vet jeg ingenting om, med en stor majoritet av befolkningen (også voksne) har for lite d-vitamin så et tilskudd til små babyer som er enda mindre i sola enn oss, er absolutt fornufig om vi vil være sikker på at de får nok. Små babyer anbefales man ikke å ha i direkt sol, så da vil jeg tro at mengden med tid ute måtte økes betraktelig for å være i nærheten av å nå de optimale verdiene.
Det anbefales 15 min daglig uten solkrem og mye bar hud for å få i seg nok D-vitamin. Og så er det jo ikke sol hver dag da.

Til voksne og større barn altså.

Det anbefales 15 min daglig uten solkrem og mye bar hud for å få i seg nok D-vitamin. Og så er det jo ikke sol hver dag da.

Til voksne og større barn altså.

Til voksne er det faktisk nok med 10 min med sol på armer og ansikt om dagen. Største faren med kreft og solbrenthet fra sol kommer fra inaktivitet. Altså de som sitter/ligger og soler seg. De som jobber, leker eller generelt sett er mer aktiv i sola har mindre sjanse for å bli solbrent.

Til voksne er det faktisk nok med 10 min med sol på armer og ansikt om dagen. Største faren med kreft og solbrenthet fra sol kommer fra inaktivitet. Altså de som sitter/ligger og soler seg. De som jobber, leker eller generelt sett er mer aktiv i sola har mindre sjanse for å bli solbrent.
Ja da får huden enkelte steder litt pause innimellom :)
15 min er hentet fra Kreftforeningens side. Mener å ha lest noe om % andel bar hud, men om det var der husker jeg ikke.
Hvor mye sol man trenger kommer også litt an på hvor mørk hud man har, jo mørkere hud (og jo mer brun man har blitt) jo mindre D-vitamin absorberer man. Mørkhudede sol bor i Norden har derfor ofte D-vitaminmangel. Ganske logisk egentlig :p

Ja da får huden enkelte steder litt pause innimellom :)
15 min er hentet fra Kreftforeningens side. Mener å ha lest noe om % andel bar hud, men om det var der husker jeg ikke.
Hvor mye sol man trenger kommer også litt an på hvor mørk hud man har, jo mørkere hud (og jo mer brun man har blitt) jo mindre D-vitamin absorberer man. Mørkhudede sol bor i Norden har derfor ofte D-vitaminmangel. Ganske logisk egentlig :p

Det stemmer det med mørk hud. Etterhvert som mennesker migrerte nordover, ble også hunden lysere for å kompensere for solmangel. Mørk hud gir beskyttelse for sollys og vil derfor produsere mindre d-vitamin ved eksponering. Huden ble derfor lysere slik at kroppen kunne lettere ta opp lysstrålene. Derfor har også fisk vært en så viktig del av den nordlige kosten. :)

Ja!!! Familie og venner spesielt!! Hun er 4 månder og de mener at NÅ må hun starte med grøt. Det at jeg vil fullamme til 6 mnd også starte med frukt og grønnsaker før grøt kanskje(!) blir introdusert blir absolutt ikke akseptert.

Ja!!! Familie og venner spesielt!! Hun er 4 månder og de mener at NÅ må hun starte med grøt. Det at jeg vil fullamme til 6 mnd også starte med frukt og grønnsaker før grøt kanskje(!) blir introdusert blir absolutt ikke akseptert.
Heldigvis er det du som bestemmer:)

Her opplevde jeg grøtpress fra svigermor. Hun maste fra baby var noen mnd om når vi skulle begynne med grøt. Ga klar beskjed om at jeg fullammer til 6 mnd. Baby var kjempefornøyd og la mer enn nok på seg hele veien - likevel mente hun at alt ble bedre for meg når jeg startet med grøt - til tross for at jeg aldri har klaget på noe til henne..

Da baby ble 5 mnd begynte hun å telle ned dager til grøtstart og kjøpte inn grøt til oss. Synes det var veldig irriterende. Ble nesten litt glad da lille ikke var interessert i fast føde i begynnelsen :p

Jeg har ikke følt press, men valgt selv å begynne med smaksprøver da snupp viser veldig interesse når jeg spiser mat og har ho på fanget. Har i 4 dager introdusert søtpotet,grøt og potet. Hun liker alt og har ikke hatt vondt i magen.

Jeg delammer forresten.

Back
Topp