Grøtoppstart - treg mage

Bkno1733862

Første møte med forumet
Jeg har en datter på 4,5 mnd som startet med grøt for to uker siden (etter avtale med helsesøster). Begynte forsiktig på formiddagen og det gikk helt fint med magen -økte litt og litt, men virket ikke veldig ivrig på grøten! Etter i overkant av halvannen uke begynte vi å gi på kvelden istedenfor, siden det er da hun er urolig og virker sulten. Da var hun veldig ivrig på grøten! Men da gikk det fire dager uten avføring, og hun pleier å ha hver/annenhver dag. Så bæsjet hun (helt normal avføring), men virker fortsatt som hun jobber litt med magen. Gråter ikke eller noe, men litt urolig og utilpass og "trykkete". Begynt å gi litt malt i grøten + prøvd litt sviskemos. Men lurer på hvordan det er best å gjøre videre? Fortsette å gi på kvelden og satse på at det går seg til, eller gå tilbake til formiddagen? Når kan jeg isåfall gå tilbake til kvelden? Og bør jeg vente med å gi grøt igjen til det stabiliserer seg? Andre gode tips? ;)

Malt og sviske var løsningen for oss. Veksler mellom å blande svisker i grøten om kvelden, og gi på formiddagen. Har også fått tips om å ha matolje i grøten, men det har jeg ikke rukket å prøve ennå.

Jeg gav og på formiddagen i begynnelsen, til magen ble vant. Begynte å gi på kvelden etter tre uker ca.

Nå har jeg ingen erfaring med grøt når de er så små, men forhør deg litt med helsesøster, hun har garantert vært borti dette før :)

Ha 1-2 tak olja i grøten de hjelper på. Eller så bruker eg sviskesaft. Tar en sprøyte å spryter i munne på siden

Aprikosmos skal virke bra også:) jeg har gitt 3ts sviskemos før grøt og i grøt hver gang siden han startet med grøt 6mnd gammel. Nå er han 10mnd snart 11 og blir fortsatt hard i magen uten:)

Fortsett å gi på kvelden ja. Hun blir nok ikke mindre hard i magen av å gi det på dagtid. Siden hun ikke får vondt i magen rett etter måltider så spiller det ingen rolle når du gir, går vel ikke utover legging og nattessøvnen etter du har begynt å gi på kvelden? Det er grunnen til at man skal gi på dagtid i starten.

Prøv å ikke øk mengden grøt før magen klarer å holde følge. Det er nok bare uvant for magen, det går seg til. Men gi det tid.

Prøv hjemmelaget sviskemos og aprikosmos - det funker bedre enn kjøpt på butikkenz

Back
Topp