Grøtintroduksjon

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jenta mi er 4 mnd og får kun MME. Jeg synes det er så mye forskjellige tanker rundt grøtintroduksjon! Nå har jeg lest en del om dette og husker ikke helt hvor jeg leste hva, men hoveddelen skriver at man bør Bente så lenge som mulig. Samtidig har jeg lest et par steder at når man gir mme bør man gi fra 4 mnd pga jernet. I utgangspunktet er det ikke behov for grøt enda og jeg hadde tenkt å vente lengst mulig, men dersom det er for å få i seg nok jern så bør jeg kanskje vurdere det likevel? Skal sies at hun allerede får ekstra jern pga tidlig fødsel! Alt man skal undres på...

Dersom man ammer er det en fordel å vente til de er seks mnd derom det passer for mor og barn. (ikke så lenge som mulig. Seks mnd)

Dersom barnet får mme er den fordelen fullamming gir ikke tilstede likevel. Og grøt anbefales introdusert fra fire mnd

Dette er gjeldene anbefalinger fra norske myndigheter etter grundige studier.

Dersom man ammer er det en fordel å vente til de er seks mnd derom det passer for mor og barn. (ikke så lenge som mulig. Seks mnd)

Dersom barnet får mme er den fordelen fullamming gir ikke tilstede likevel. Og grøt anbefales introdusert fra fire mnd

Dette er gjeldene anbefalinger fra norske myndigheter etter grundige studier.

Er jo litt omdiskutert dette da, og det var flere som reagerte på at denne anbefalingen fortsatt var gjeldende da det ble oppdatert nå. Lurer på om det gikk på at det burde være mer skjønn og rom for å se an hver situasjon?

Rom og skjønn særlig i forhold til om man skal fortsette fullamming.

Å introdusere smak av grøt fra fire mnd ved mme har jeg ikke oppfattet like mye "uenighet" rundt? Men man kan nok fint vente en mnd eller to uten at det er noe problem så lenge barnet blir mett. Trenger det mer mat enn anbefalt dagsdose mme er det i alle fall grøt som er anbefalt

Rom og skjønn særlig i forhold til om man skal fortsette fullamming.

Å introdusere smak av grøt fra fire mnd ved mme har jeg ikke oppfattet like mye "uenighet" rundt? Men man kan nok fint vente en mnd eller to uten at det er noe problem så lenge barnet blir mett. Trenger det mer mat enn anbefalt dagsdose mme er det i alle fall grøt som er anbefalt

Vi er ikke over anbefalt døgndose og har en del å gå på der. Likevel ble jeg usikker ift jern. Er sikkert en grunn til at det anbefales fra 4mnd... jeg får lese litt til...

Jern er jo veldig viktig å få nok av, spesielt for slike små. Men med mindre det er et problem med jern, så kan man sikkert drøye litt om man ønsker det. Skal man sette det på spissen så er jo risikoen ved for lite jern at de får blodmangel, og de er jo ganske små. Det er nok derfor det også anbefales :-)

Om hun allerede får ekstra jern ville jeg tatt dette opp med legen!

Du kan gi andre matvarer som inneholder jern enn grøt da. Eggeplomme, brokkoli, aprikos.
Er eggene økologiske kan du gi rå eggeplomme, mange babyer liker smaken og konsistensen er fin :)

Jeg hadde heller gitt andre matvarer enn grøt ja, for det er veldig tungt fordøyelig, ensformig og kjedelig. :P

Lag heller frukt og grønnsaksmos, og gjør barnet en tjeneste i matveien. ;)

Back
Topp