Grøt?

emma1

Betatt av forumet
noen som begynt med litt grøt? Hvor mye og hvor ofte evt? Mi blir bare mer og mer krevende på matfronten og krever pupp nesten hver time nå... baby er 3,5mnd
 
Vi begynte med grøt når lillesnupp var 3.5 mnd. I starten skal de kun ha smaksprøver, dvs 2-3 barneskjeer. Konsistensen og smaken er jo helt fremmed så det tar litt tilvenning. Vi ble anbefalt av hs å gi smaksprøver på dagtid, sånn at en evt reaksjon i form av magevondt kom på dagen og ikke om natta. Vi ga henne noen skjeer grøt hver dag over en periode, og nå er hun 4 mnd og spiser ei lita skål til kveldsmat og ammes etterpå. De blir visst ofte tørste av grøt så vi fikk beskjed om å forsiktig begynne tilvenning med vann også, men det får hun kun noen få skjeer/slurker av på flaske for smakens del og så ammer jeg som tørstedrikk. Om din tolerer grøt greit så kan du sikkert gi det både til kvelds og lunsj etterhvert:happy:
 
Vi har begynt, en ukes tid før han ble 4 mnd. Han starta med noen ss, men allerede nå er han helt vill og spiser en liiiten porsjon. Serverer full porsjon i kveld. Han bestemmer selv når han ikke vil ha mer, viser tydelige tegn :)
 
Ikke begynt med grøt. Hun får dog 1 ts sviskemos for dagen. Begynte på torsdag, hun blir 4mnd neste mandag. Prøvde i hovedsak for å få fart på magen, men da tror jeg dosen må økes, gitt..
 
Vi har begynt med grøt og sviskemos! Lille viser fryktelig interesse for mat og ikke minst hva vi eter... Er skikkelig på puppenekt mellom 12-17, har ikke roen til å ammes så da blir det grøt, sviskemos og pumpa melk på flaske!
 
Vi er 4.5 mnd nå. Ikke begynt med fast føde enda. Men merker at hun begynner å gå lite opp k vekt selvom hun drikker nok og har masse våte bleier. Er det tegn på at vi burde begynne med fast føde?
 
Vi er 4.5 mnd nå. Ikke begynt med fast føde enda. Men merker at hun begynner å gå lite opp k vekt selvom hun drikker nok og har masse våte bleier. Er det tegn på at vi burde begynne med fast føde?
Er vel når de ikke virker ordentlig mette av pupp lenger, eller drikker veldig mye pr måltid. Og hvis de viser interesse i deres mat feks. Ellers er det ikke noe å stresse med, det anbefales vel å fullamme til minimum 6 mnd:)
 
Vi har begynt å smake på frukt/grønnsak til lunsj, tenkte en barneskje om dagen men lillemann sitter og gaper og vil ha mer. (Frøkna er litt mer skeptisk [emoji23]) Så blir ca 2 isbit terninger (har fryst ned små porsjoner) med frukt til lunsj. Begynt så vidt med grøt til kvelds, starta på forrige torsdag med 1 skje, 2 skjeer på fredag og 3-4 på lørdag. Søndag og i går fikk de kanskje 2-3 spiseskjeer tilsammen, begge elsker det[emoji16] Han får litt mer enn ho da han generelt spiser en del mer [emoji23] Tenker å fortsette med frukt/grønnsaksmos til lunsj og grøt til kvelds:) de er 4 mnd til fredag [emoji173]
 
Til dere som har gitt frukt / grønnsaker / grøt , hvor sitter barnet ? For de kan vel ikke settes i matstol , sånn typisk IKEA-høy matstol enda . Eller ?
 
Til dere som har gitt frukt / grønnsaker / grøt , hvor sitter barnet ? For de kan vel ikke settes i matstol , sånn typisk IKEA-høy matstol enda . Eller ?

Vi har tripp-trapp med newborn-seat, så når vi starter med smaksprøver i løpet av uka (akkurat rundet 4.mnd.) kommer han til å sitte der.

Evt ville jeg brukt vippestol, eller bare hatt han sittende/liggende i ene armen min.
 
Jeg har gitt smaksprøver med grøt og banan på dagtid! Hun synes det er kjempestas og har ikke reagert :) øver litt på ny tungeteknikk, haha
 
Ikke begynt med grøt. Hun får dog 1 ts sviskemos for dagen. Begynte på torsdag, hun blir 4mnd neste mandag. Prøvde i hovedsak for å få fart på magen, men da tror jeg dosen må økes, gitt..

Her fikk mini smake en liten ts sviskemos for første gang i dag (første smaksprøve), og det satt fart på magen - etter en liten time var bleia full :p
Har gått og ventet på at han skulle bæsje noen dager, så kan være han hadde bæsja uansett.

 
Back
Topp