Grøt

Ekornmamma

Ønsker oss en liten en
Julikulene 2020
Jeg tenkte vi skulle prøve litt grøt i morgen. Og så leste jeg på pakken at den skal blandes i 40° varmt vann. Det er jo bare rett over lunka. Så da lurer jeg på, kan jeg bare ta varmt vann fra springen eller bør jeg koke det? Og hvorfor tar folk den i mikroen?

Jeg tenkte vi skulle prøve litt grøt i morgen. Og så leste jeg på pakken at den skal blandes i 40° varmt vann. Det er jo bare rett over lunka. Så da lurer jeg på, kan jeg bare ta varmt vann fra springen eller bør jeg koke det? Og hvorfor tar folk den i mikroen?

Aldri ta varmt vann fra springen og bruk i mat. Ikke sunt for voksne og i hvert fall ikke småtroll. Kok opp og avkjøl om du vil være helt sikker. Eventuelt ta kaldt vann fra springen og varm opp til 40 grader.

Det står ofte mer/verre bakterier i varmtvannsrør enn kaldt- i hus og hjem, så vil ikke personlig anbefale å ta rett fra springen i alle fall.. Det beste er vel å koke opp og kjøle ned, men vi bruker oppkokt vann som vi kjøler ned med kaldt vann (som har rent en stund i krana) [emoji5] Det er det samme vannet hun får i flasken sin til smaksprøver [emoji5]

Det er kanskje derfor man tar grøten i mikroen da, fordi de bruker kaldt vann?!

Det bør kokes. I grøt kjølner det raskt, så vi bruker det rett fra vannkokeren, og i en så liten porsjon er det spiseklart nesten med en gang.

Varmer vann fra sprigen i mikroen (har ikke vannkoker fremme). Blander i pulver etterpå. Bruker av og til kaldt vann fra springen for å kjøle ned om den er for varm og lille er veldig utolmodig. Bruker man svisker/aprilos i grøten er dette fint å ha i fra frossen insterningsform for å kjøle ned grøten kjappt

Jeg bruker vannkoker, lar det bli lunken å så lage grøt.
Mens jeg venter på vannet skal bli lunken så steller jeg ungen, bade å ta på nattklær osv :)

Jeg koker opp vann til grøt, men det er så lite at det blir jo lunkent med en gang jeg blander i grøtpulveret. Lurte som deg første gang.

Det testa vi i dag, og gikk helt supert [emoji5] Selv om hun har likt smaksprøve på grøt før var det nok enda mer interessant nå når det var litt mer riktig temperatur [emoji1360]

Vinhar kokt opp vann og tatt av vannkokere før den den blir skikkelig varm :)

Aldri varmt vann fra springen, verken til deg selv og ihvertfall ikke til barn, fullt i bakterier [emoji853] Lunk kaldt vann i mikro, panne eller vannkoker [emoji2]

Aldri varmt vann fra springen, verken til deg selv og ihvertfall ikke til barn, fullt i bakterier [emoji853] Lunk kaldt vann i mikro, panne eller vannkoker [emoji2]
Ja, kom vel på det sånn etter hvert [emoji14] bruker jo til og med ikke varmt vann i potetkjelen! [emoji23] logikken var ikke helt tilstede.

Jeg tar bare bittelitt vann i en kjele, trenger så lite i starten at det koker opp på sekunder nesten :)

Back
Topp