Grøt

Lena87

Forelsket i forumet
Noen som har begynt med grøt? Lille W sovner fint å lenge på natten, ca 22-2 men etter det begynner helvete, da skal han ha pupp hver time og jeg har jo såvidt sovnet igjen før neste runde begynner :( holdt på sånn i 3 uker! Så da lurer jeg på om noen har begynt med grøt bare for å mette de lenger på natten? Vet det er tidlig siden W er 3 mnd og 11 dager men nå går det snart på helsa løs :p helsesøster var sefølgelig vekke til Onsdag...
 
Vi har ikke prøvd grøt enda men har handlet det inn :) Vi har prøvd sviskedrikk, pærepure å potet&gulrot å det har falt meget i smak :D lille var 3 mnd i går :) Skader vell ikke å prøve så smått :)
 
Man bør ikke begynne med grøt eller andre ting før tidligst 4 mnd, med mindre det er i samråd med helsepersonell, da det kan føre til tarmproblemer, tarmslyng og overbelastning av nyrene.
Ville heller begynt å gi en flaske eller 3 med morsmelkerstatning i stedet.
 
Vi har ikke prøvd grøt enda men har handlet det inn :) Vi har prøvd sviskedrikk, pærepure å potet&gulrot å det har falt meget i smak :D lille var 3 mnd i går :) Skader vell ikke å prøve så smått :)

Jo, i verste fall ender ungen med kronisk tarmslyng og nyresvikt, så jo det kan skade, alvorlig også.
 
Vi begynte med smaksprøver den dagen ho ble 4 måneder, men man burde vente til da. Har litt med at tarmene skal tåle det også :)
 
Vi har ikke prøvd grøt enda men har handlet det inn :) Vi har prøvd sviskedrikk, pærepure å potet&gulrot å det har falt meget i smak :D lille var 3 mnd i går :) Skader vell ikke å prøve så smått :)
Er dette i samråd med helsepersonell eller noe dere har begynt med alene?
 
Startet med litt grøt i sammråd med hs når hun var 3,5 mnd, nå får hun en halv porsjon grøt til kvelds og en ts med sviskemos på dagen :) hun elsker det!
 
Nei noe vi prøver selv :) Men får ikke hverdag
Tarmene er ikke ferdig utviklet Før 4 mnd for å tåle fast føde. I verstefall kan babyen få helseplager. Jeg personlig ville aldri risikert å utsette babyen min for det.
 
Kremt, jo, det kan faktisk skade.
Skjønna at det må travelt å slite med søvnen, eg veit om fleire som må amme ein gong i timen omtrent. All ære til dei som må det, eg hadde sikkert krepert for lengst, men det er faktisk noko ein må rekne med kan skje. Tvilar på det er god nok grunn til å begynne så tidlig med grøt. Mme kanskje, om babyen ikkje er mett og tilfreds.
Er jo berre to dagar til onsdag, så du kan høre med helsesøstra då.
 
Vi begynte med grøt når lille var 3,5 måned i samråd med barnelege, men det var visst virkelig den absolutte grensa. Og jeg er livredd for at lille skal ende opp med tarmproblemer eller i verste fall få problemer med nyrene. Og har dårlig samvittighet for at jeg hørte på barnelegen, med tanke på hvor store konsekvensene kan bli.
 
Noen som har begynt med grøt? Lille W sovner fint å lenge på natten, ca 22-2 men etter det begynner helvete, da skal han ha pupp hver time og jeg har jo såvidt sovnet igjen før neste runde begynner :( holdt på sånn i 3 uker! Så da lurer jeg på om noen har begynt med grøt bare for å mette de lenger på natten? Vet det er tidlig siden W er 3 mnd og 11 dager men nå går det snart på helsa løs :p helsesøster var sefølgelig vekke til Onsdag...


Vi tenkte begynne når lille er 4 mnd. Det er mange i helsevesenet som anbefaler å gi mat fra 4 mnd selvom det offentlige sier 6 mnd.
Ang soving merker jeg god forskjell her også nå ved 3 mnd... hun våkner mer på natta enn før. Men er usikker på om det har med mat å gjøre? Har også lest om såkalt 3 mndskrisen som kan forstyrre nattesøvnen pga utviklingssprang. Kan det være dette barnet ditt går gjennom? :)
 
Vi tenkte begynne når lille er 4 mnd. Det er mange i helsevesenet som anbefaler å gi mat fra 4 mnd selvom det offentlige sier 6 mnd.
Ang soving merker jeg god forskjell her også nå ved 3 mnd... hun våkner mer på natta enn før. Men er usikker på om det har med mat å gjøre? Har også lest om såkalt 3 mndskrisen som kan forstyrre nattesøvnen pga utviklingssprang. Kan det være dette barnet ditt går gjennom? :)
Ja han går definitivt gjennom den krisen, skal KUN ha mamma! Prøvde med helt tynn grøt mandagen, men han hatet det 99,9% kom ut igjen så da venter eg til han bikker 4 mnd igjen, regne med han vet sjøl når han vi ha det, får bare holde ut og ri av stormen, men fy fasan trøtt har fått en ny betydning!!!!
 
Vi tenkte begynne når lille er 4 mnd. Det er mange i helsevesenet som anbefaler å gi mat fra 4 mnd selvom det offentlige sier 6 mnd.
Ang soving merker jeg god forskjell her også nå ved 3 mnd... hun våkner mer på natta enn før. Men er usikker på om det har med mat å gjøre? Har også lest om såkalt 3 mndskrisen som kan forstyrre nattesøvnen pga utviklingssprang. Kan det være dette barnet ditt går gjennom? :)
Merker du også at hun kaver mye med puppen?
 
Merker du også at hun kaver mye med puppen?

Jeg delammer, og opplevde ikke spesielt at hun kavet mer enn normalt. Men hun kavet enormt med flaska!! Var helt nekt,og jobbet leeeenge for å få i hu nok mat. Vet om andre babyer på rundt tre mnd som har begynt å kave mer nå :/ jeg holder ut med å tenke at alt er faser som går over ;) vesla her tok plutselig flaska igjen uten problem etter en uke med blank nekt! Men hun våkner jo mer på natta enda :/
 
Back
Topp