Grøt

Sawyer2012

Blir kjent med forumet
Har snart en 4mnd gammel baby som skal begynne litt med grøt. Hvilken grøttype anbefales? Og hvordan introduserte dere grøten i begynnelsen?

Jeg begynte med hirsegrøt, funket veldig fint. Introduserte havre litt etter litt, men havreflakene er såpass mye større at likte ikke konsistensen først http://www.mammanett.no/baby/mat/babygrot

Prøvde litt kjøpegrøt etterhvert også. Mange synes det er best å starte med ettersom konsistensen ikke er så grov som hjemmelaget grøt.

Her fikk han litt før pupp midt på dagen, slik at evt magevondt gikk over før kvelden. Men det gikk helt fint så da tok vi det på kvelden. Begynte med en liten skje, og økte gradvis til 1...2...3 teskjeer for hver 2-3 dag, litt avhengig av hvordan det ble mottatt. Når vi var oppe i en porsjon etter noen uker begynte jeg med grønnsaksmos.

Kjøpegrøten er jernberiket, så skal du lage selv vil jeg anbefale at du leser litt om hvordan du sikrer at babyen får nok jern :). Vi startet med nestle sin naturell for 4mnd. Blandet gjerne inn litt sviskemos og etterhvert litt annen fruktmos :)

vi begynte helt enkelt med ett par skjeer bare og økte sakte men sikkert til vi var oppe i full porsjon :) ga han flaske ved siden av, og reduserte den tilsvarende samtidg som grøt økte :) når er det grøt og vann ved siden av ;) semper sin naturelle grøt fra 4 mnd brukte vi :)

Ja, vann til grøt er anbefalt så lærer de å drikke vann. Lager du grøt selv, husk at man ofte blir tørst, så tilby vann jevnlig etterpå :)

Noen som vet hvor lenge grøten kan stå etter at den er laget? Frøkna finner ut noen ganger at hu skal bæsje eller heller ha mme før grøt:p

Back
Topp