Grøt

Håperpå:)

Flørter med forumet
Hei hei jenta mi blir 7 mnd 23.sep. Får i ho veldig lite mat. Men den ferdige semper grøten med pære (70%frukt) ete ho godt av. Men det kan bli dyrt i lengda, og ikkje riktig kost ser semper har en grøt med pære og banan. Men den e fra 8 mnd og der e fløte og melk i. Har så lyst å prøve å sjå om ho kan like den men ho e jo ikkje 8mnd enda. Ville dåkke ha prøvd eller venta en mnd til? Har lagt på seg 80 g på 4veke. Mme drikke ho lite ut av å grøt og middag e kjekkare å spytte ut en å svelge
 
Nå vet jeg ikke hvilket utvalg semper har i grøt. men du kan jo kjøpe en naturell grøt og tilsette den fruktmosen/ frukten du selv vil i grøten. Hvis ikke ville jeg prøvd 8 mnders grøten.
Her dypper jeg grøtskjea i fruktmos eller sviskemos for å få pjokken til å spise grøt bedre. Får han ren grøt (uansett om det er naturell eller annen grøt med smak) vil han ikke gape skikkelig og sitter egentlig bare å slevjer på grøten da.
 
Har prøvd å blanda frukt mos i grøten uten serlig hell prøvd alle grøta fra 4-6 mnd. Men e bare nåken Skeie å så bjybde ho å spytte det ut
 
Har sjøl kjøpt 8 mnd graut ein gong, då 6 mnd var utseldt. Gjekk heilt fint da;) Trur ikkje da e so heise stor forskjell..
 
Tenke på ditta med melk eg da koffor ikkje før 8mnd i Norge mens det går heilt grett i sverge?
 
Fant en smoothie pose fra semper der det faktisk sto fra 6mnd og på sida av det igjen sto der fra 8mnd i Norge
 
Vi kjører litt sånn som vi vil med anbefalingene på de forskjellige matpakkene, vi begynte med 8 mnds. Kveldsgrøt til vår forrige uke, da var hun 7 mnd og 1 uke ca. :)
Og som du alt har sett er jo anbefalingene på pakkene helt annerledes i Sverige, og det er jo ikke akkurat store forskjellen på på svenske og norske barn så jeg ville gitt det uten å tenke noe mer på det jeg :)

(Når vi gir middagsglass nå har vi begynt å gi 8 mnds glassene, hun synes de er mye bedre enn 6 mnds glassene ;) )
 
Jeg vil tro det er en grunn til at det står alder på maten. Ikke alt tarmene er klare for før de er gamle nok. Også sikkert i forhold til allergier osv! Jeg ville forholdt meg til anbefalingene og heller laget mat selv- da har du mye mer kontroll på hva de får i seg ;)
 
Her reagerer han på en grøt sort. Du kan jo prøve med 8 Mnd. Litt. Reagerer ikke babyen så kan du jo prøve en periode
 
Det er fløte i Sempers grøt beregnet for 6 mnd også. Så det er nok ikke forskjellen på de to :) Jeg hadde ikke vært noe bekymret for å teste 8mnd-grøten, iallefall :)
 
Det er vel bare å prøve. Fløte/melk er det jo i flere av 6 mnd grøtene også, forskjellen er vel kanskje at 8 mnd grøten er litt "grovere" på en måte?
 
Jeg vil tro det er en grunn til at det står alder på maten. Ikke alt tarmene er klare for før de er gamle nok. Også sikkert i forhold til allergier osv! Jeg ville forholdt meg til anbefalingene og heller laget mat selv- da har du mye mer kontroll på hva de får i seg ;)


Hvis du tenker på at å ikke introdusere diverse for å forebygge evt allergier er det utdatert, det er ikke noe hold i det, "
Det er forsket mye på effekten av å unngå mulige allergifremkallende stoffer i svangerskapet, samt sen introduksjon av slike stoffer hos spedbarn. Konklusjonen fra disse studiene er at slike tiltak er uten effekt. Tvert imot har man sett at sen introduksjon av slik føde, kan øke risikoen for å utvikle allergi eller intoleranse. For noen tiår siden forsøkte de i Sverige å utsette introduksjonen av blant annet hvete i håp om å redusere hyppigheten av cøliaki og matvareintoleranse. Dette ble stoppet da de oppdaget at det førte til en økning i cøliaki og matvareallergi.

Det finnes heller ikke bevis for at morsmelk forebygger allergi (les intervju med barnelege)."
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/allergiforebygging-hos-spedbarn-14580.html

Den største forskjellen når man går opp til 8 mnd vs 6 mnd er at det er grovere og med større biter/klumper.
 
Viss du ikke får i henne så mye mat, hadde jeg prøvd 8 mnd grøtene :) er nokk ikke noe farlig, bare å prøve å se om hun reagerer.
 
I dag har ho drukket max 550 ml tilsammen med mme. Åt grøt og sviske til frukost og en pk ferdig semper grøt (fruktgrøt) til middag prøvde å gi ho vanlig middag men ho bare spytta det ut. Å så fikk ho prøve 8mnd grøte i kveld. Virka som ho likte den så vi forsette å prøver med den
 
Back
Topp